Lidovky.cz

Ekonomika

Ježíšek se mýlí stále častěji. Do obchodů Češi vrátí každý třicátý dárek

Vánoční stromeček s dárky. foto: Shutterstock

Původní zpráva
PRAHA - Ne vždycky se Ježíšek při výběru dárku trefí do gusta obdarovaného. Stále více vánočních překvapení tak nedlouho po svátcích míří zpět do obchodů. Většinou se jedná o zboží pořízené na internetu – nejčastěji jde o boty, oblečení nebo elektroniku. Letos Češi vrátí nebo vymění až každý třicátý dárek.
  9:00

Ten pocit zná asi každý. Obdarovaný s příjemným napětím rozbaluje vánoční dárek. Když však roztrhá balicí papír a spatří, jaké překvapení pro něj jeho kamarádi nebo příbuzní vymysleli, napadne ho: K čemu mi taková věc bude? Nebo: Tohle se mi vůbec nelíbí.

Vánoce v Česku: lidé nenápaditě schovávají dárky do skříně a škudlí na papíru

Pokud taková situace nastane, existují dvě možnosti. Buď si obdarovaný dárek ze slušnosti nechá, nebo jej po svátcích odnese zpět do obchodu.

Sotva tak skončil předvánoční shon, potýkají se prodejci s novým náporem. Kromě těch, kteří chtějí využít výrazných slev, přichází i zástupy zákazníků, které jejich blízcí pečlivě vybranými vánočními dárky moc nepotěšili. A těch je rok od roku více.

Častěji než v minulých letech

Reklamace nejčastěji řeší internetové obchody. „Dárky k nám letos lidé opravdu chodí vracet častěji než v minulých letech. Registrujeme nárůst v řádech jednotek procent,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí eshopu Mall.cz Michaela Gregorová.

Co se u nás nereklamuje?

Zatímco s oblečením nebo botami nejsou spokojena až čtyři procenta obdarovaných, například hračky se nereklamují prakticky vůbec. Do obchodů je po Vánocích vrátí jen asi jedno procento kupujících.

Podobné zkušenosti má i většina dalších obchodů, které své zboží nabízejí na internetu. „První vlna vracení dárků už je v plném proudu. Nejčastěji zákazníci do obchodů chodí s oblečením nebo drobnou elektroniku,“ popsal Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci (APEK) s tím, že například telefony, tablety, ale i zimní kabáty nebo košile reklamoval přibližně každý třicátý kupující.

Reklamací bude přibývat

A počet vrácených vánočních překvapení na začátku nového roku zřejmě dál poroste. „Někteří nespokojení zákazníci se na nás už obrátili, předpokládáme ale že další vlnu reklamací budeme řešit, až lidé začnou opět chodit do práce, tedy v prvním lednovém týdnu,“ uvedl pro Lidovky.cz manažer nákupního portálu Heureka.cz Jan Kriegel. Podle odhadů APEK vánoční dárky z internetu letos vrátí asi dvě až čtyři procenta kupujících. Záležet bude na druhu zboží.

O Vánocích a Silvestru plodí lidé nejvíce dětí. Rodí se jich však nejméně

Ne všichni však chtějí zpět peníze. Části zákazníků požaduje výměnu zboží. U oblečení Ježíšek zpravidla netrefí správnou velikost, u elektroniky pak ne vždy odhadne správnou barvu dárku.

Zatímco do eshopů přicházejí obdarovaní stále častěji, v kamenných obchodech Češi vybírají pečlivěji. A to například i elektroniku. „Zatím registrujeme reklamaci asi jen jednoho procenta všech dárků,“ řekla Iva Pavlousková z Datartu. „Většina zákazníků navíc nechce vrátit peníze, ale vybere u nás náhradní dárek – například jiný typ mobilu,“ doplnila. I kamenné prodejny ale čekají další nápor nespokojených zákazníků na začátku ledna.

Češi ale ve vracení nevhodných dárků před ostatními národy nijak nevynikají. Spíše naopak. Například Britové zpět k obchodníkům míří s každým desátým dárkem. Nejčastěji nejsou spokojeni s oblečením, hračkami a elektronikou.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.