Lidovky.cz

V autobazarech se hraje ruská ruleta. Každá druhá ojetina je ‚cinknutá‘

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Zájem o ojeté automobily stoupá, zákazníci se do autobazarů jen hrnou. A to i přesto, že v mnoha z nich jim prodejci obrazně řečeno přikládají k hlavě bubínkový revolver. Každá druhá ojetina je totiž „cinknutá“.
Autobazar. Ilustrační foto.

Autobazar. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Švindlovalo se již dříve. Takto popisoval stáčení tachometrů časopis Motor Revue z roku 1931: „Další starost jest tachometr. Ukazuje třeba přes 16 tisíc kilometrů... Nelitujte námahy, vymontujte tachometr a pomocí šicího stroje (zařízení pro navinování cívek) si za chvíli opravíte údaj na pouhých dva tisíce kilometrů.“

Jenže ve srovnání s tím, co se děje v současnosti, to bylo úsměvné čtení. Dříve se vše činilo primitivně za pomoci šicího stroje či vrtačky a jen ojediněle. Zato dnes sofistikovaně, digitálně a hlavně ve velkém. Se stočeným tachometrem se prodává téměř polovina ojetých vozů.

Autobazary dál stáčí tachometry. Proč se nedozvíte, které to jsou?

Loni byla ojetá vozidla v tuzemsku podle společnosti Cebia běžně stáčena o 80 až 150 tisíc kilometrů. Smutným držitelem rekordu se stal jeden Volkswagen Passat, který „vyzmizíkoval“ 500 tisíc kilometrů – místo 750 tisíc nabídl mnohem příjemnější číslo 250 tisíc kilometrů.

Kuriózní byl i případ vozu značky BMW stočeného o 387900 kilometrů, ze 431 000 na 43 100 kilometrů. Podvodník byl opravdu filuta, prostě jen ubral nulu a z dost ojetého auta udělal rázem zánovní.

Loni se nejčastěji stáčely nejprodávanější modely značek Škoda, Volkswagen, Audi, BMW, Ford a Renault. Podvodníci si je vyhlédli, protože po nich byla největší poptávka, měly největší podíl na prodeji ojetých aut.

Bod obratu

A znovu se také ukázalo, že riziko stočení tachometru je vždy vyšší u vozidel z individuálního dovozu než u stejných tuzemských aut. Loni bylo vyšší minimálně o 23 procent. Ani to však neodradilo českého zákazníka.

Po dlouhodobém poklesu počtu individuálně dovážených ojetých aut nastal totiž v roce 2015 obrat. Klesl podíl ojetin původem z Česka a naopak rostl podíl dovážených ojetin. Byl dovezen historicky nejvyšší počet ojetých vozů od roku 2008 – 151 334 kusů. Nejvíce vzrostl dovoz ojetin z Německa a Itálie.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě...

Mnozí stále ještě věří, že ojetá auta z dovozu jsou bezpečnější, že se výběrem vozidla ze zahraničí těm stočeným vyhnou. Ale to je velký omyl. Do Česka totiž míří stále častěji auta s nezjistitelnou historií.

Prodej ojetých vozů stoupl loni o šest procent na 660 tisíc. Z toho bylo 509 tisíc aut zakoupeno v tuzemsku a zbytek tvořil individuální dovoz. Při průměrné ceně vozidla 196 tisíc korun činil celkový objem českého trhu s ojetými vozy téměř 130 miliard korun.

Loni byla čtvrtina prodaných vozů stará šest až devět let, to znamená, že byla vyrobena v letech 2006 až 2009. Vzrostl však i podíl vozidel starších deseti let, vyrobených před rokem 2005. Ty tvořily téměř polovinu všech loni prodaných ojetin.

Průměrné stáří loni prodaných vozidel bylo 9,5 roku a průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 142 tisíce kilometrů.

Češi začali přecházet od ojetých kombi k slabším hatchbackům

ČTĚTE TAKÉ:

Tato čísla znamenala jediné – hodně lidí kupovalo poměrně staré ojetiny. Vozový park se tak zvětšil, dnes už jezdí na českých silnicích více než pět milionů aut, ale bohužel i dále zestárl. Přitom se očekával opak.

To s sebou přineslo mnohá rizika – nejen vyšší míru stáčení kilometrů, ale i vyšší riziko omlazení, riziko neznámého původu a předělání identifikátorů.

„Loni nejvíce rostl počet prodaných dovážených ojetých aut, která jsou z našeho pohledu značně problematická. Na druhé straně téměř stejnou měrou rostl prodej kvalitnějších a prověřených ojetin z importérských certifikovaných programů. Zbytek trhu stagnoval nebo rostl jen mírně,“ komentoval roční výsledky trhu Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Spasí nás daň?

Příčiny stárnutí vozového parku jsou už několik let neměnné. Tou hlavní je právě značné množství dovážených stále starších vozů a dále nedostatečná obnova. Byť loni jejich prodej v tuzemsku stoupl o pětinu na 230 857, tak to bylo ve srovnání s vyspělými zeměmi pořád málo.

Ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí proto představila návrh, který by mohl stojaté vody zčeřit. Od ledna 2018 plánuje vybírat poplatek při převodu ojetého vozidla už i od majitelů aut vyrobených před rokem 2005.

K TÉMATU:

Činil by tři tisíce korun a týkal by se nově například modelů Škoda Fabia a Škoda Octavia první generace, Volkswagenu Golf čtvrté generace. Tedy vozů s emisní třídou Euro 3. Změna by mohla zasáhnout stovky tisíc lidí ročně.

Dosud platili motoristé jen za ojetiny do emisní třídy Euro 2, tedy za auta vyrobená do roku 2000. Za ty se samozřejmě bude platit i nadále. Podle plánů ministerstev se u nich zvedne daň ze tří na pět tisíc korun, u ještě starších aut pak na deset tisíc korun.

Otázkou ovšem je, zda toto opatření pomůže. Stát vybírá poplatky za převody ojetin již od roku 2009. A výsledek? Opačný, než všichni očekávali. Sice byly vybrány už téměř tři miliardy korun, ale ke snížení průměrného stáří vozového parku to nevedlo. Ten se naopak zvýšil o rok.

Loni průměrný věk aut v Česku stoupl ze 14,1 na 14,3 roku podle Svazu dovozců automobilů (SDA). Podíl vozidel starších deseti let se proti konci roku 2014 zvýšil o procentní bod na 64,2 procenta.

„Je samozřejmé, že stárnutí vozového parku se nepříznivě projeví i v dopadu na životní prostředí, včetně nadměrného znečišťování ovzduší provozem těchto vozidel,“ komentoval výsledek Pavel Tunkl, tajemník SDA.

Jiskra naděje

Při návštěvě českých autobazarů se ale ukazuje, že se přece jen něco děje. Minimálně jeden airbag v nabízených ojetých vozech je už standard. Potvrzují to i statistiky – loňský prodej ojetých automobilů s více airbagy meziročně poskočil o 16,2 procenta.

Novinkou loňského roku bylo i to, že přibyly ojetiny s automatickým denním svícením. Oproti roku předloňskému se jejich počet zdvojnásobil.

Meziroční nárůst o 10,2 procenta zaznamenal rovněž systém aktivní bezpečnosti vozidla ABS neboli protiblokovací systém, který umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích.

Ještě o něco výraznější byl nárůst systému ESP. Jde o funkci, která pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru. Automobilů s tímto bezpečnostním prvkem se loni prodalo o 14 procent meziročně více.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.