Lidovky.cz

Co teď bude s rozpočtem? Provizorium nebo obří schodek?

Ekonomika

  14:28
PRAHA - Předseda ČSSD Jiří Paroubek vysvětlil změnu názorů na předčasné volby snahou o řešení přípravy rozpočtu pro příští rok. ODS, KDU-ČSL a TOP 09 ale označily jednání ČSSD za sobecké porušení dohod, vrcholný cynismus, sobeckost a nestoudnost. Zároveň mají za to, že změna názorů ČSSD rozpočet naopak ohrozí. Na tom, že je pro ČSSD výhodné zbavit se odpovědnosti za rozpočtové škrty, se shodují i politologové oslovení ČTK.

Hodnocení rozpočtu. foto: Shutterstock

Všechny politické strany nyní chtějí s vládou jednat o rozpočtu na rok 2010, už v předchozích týdnech se ale ukázalo, že mají rozdílné požadavky. Zatímco Kalouskova TOP09 by byla ochotná přistoupit na Janotův úsporný balíček, který by měl stlačit schodek ke 160 miliardám, ČSSD se nezamlouvá snižování sociálních dávek, ODS naopak neschvaluje zvyšování daní.

Co to je rozpočtové provizorium?

"Postupovat podle rozpočtového provizoria by bylo nejhorší možnou variantou, která by nás mohla potkat," řekl ministr financí Eduard Janota. V praxi by to znamenalo, že státní rozpočet v roce 2010 by kopíroval letošní rozpočet. Ten však byl sestavován na konci roku 2007 a vycházel z předpokladu, že ekonomika země poroste o 4,8 procenta. Stát by navíc v režimu rozpočtového provizoria musel nejdříve uhradit mandatorní výdaje, které kvůli ekonomické krize několikanásobně vzrostly. Poté by ve státní kase nezbylo dostatek peněz na investice.

Předseda ODS Mirek Topolánek dnes přesto vyzval vládu premiéra Jana Fischera, aby sněmovně protikrizový balíček předložila a spojila s ním hlasování o své důvěře. Pokud nebude polovina opatření na výdajové straně, vláda si podle Topolánka vládnout nezaslouží.

Předseda ODS zdůraznil, že si Fischerova vláda by měla vládnout do termínu řádných voleb v červnu příštího roku, pokud se jí nyní podaří protikrizový rozpočet se schodkem 150 či 160 miliard korun sněmovnou protlačit. K tomu podle předsedy ODS bude muset navrhnout řadu rozpočtových a legislativních opatření. "Pokud to neprojde, tak samozřejmě naši důvěru mít nebude," zdůraznil Topolánek. Připomenul také, že ODS zatím ne zcela souhlasí s podobou těchto změn, jak je navrhuje ministr financí Eduard Janota.

Podobný postoj zastává i premiér Jan Fischer. Pokud by se poslanci rozhodli, že chtějí, aby dosavadní kabinet pokračoval, musejí podle něj přijmout úsporná opatření.o nichž bude vláda jednat ve středu. Konečné rozhodnutí kabinetu o rozpočtu ale zřejmě padne až 21. září. Místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka ale chce po premiérovi a ministrovi financí, aby do té doby ustavili pracovní skupinu ze zástupců stran zastoupených ve sněmovně, která by jednala o rozpočtu, aby byl přijatelný pro sněmovnu.

Kromě Strany zelených, která má obdobný názor jako sociální demokraté, označily krok ČSSD za nezodpovědný i menší strany. Kalousek prohlásil, že pokud budou volby skutečně odloženy na červen, měla by se sociální demokracie chovat odpovědně a schválit protikrizový balíček ministra financí jako celek. V prohlášení Lidovců se pak píše, že je to Jiří Paroubek, který destabilizuje naši zemi, působí hospodářské ztráty, a tím prohlubuje ekonomickou krizi.

Čtyři varianty vývoje

Vláda už předem avizovala, že chce předložit úsporný plán jako jeden balíček. Jednotlivé strany by tak do něj nemohly zasahovat a pro případné schválení by musely zvednout ruku i pro opatření, která jsou jim proti srsti. Takové řešení bylo zatím nejbližší TOP09. Také předseda Strany zelených Ondřej Liška dnes prohlásil, že strana s výhradami Janotův balíček podporuje. Přívětivější než dříve je i ODS, která ale také vyžaduje ze strany ministra financí určité ústupky.

Vzhledem k tomu, že ani shoda těchto tří stran by ke schválení balíčku nestačila, je možné, že se vláda rozhodne předkládat do sněmovny opatření jednotlivě. V takovém případě by ale Českou republiku čekaly týdny vyjednávání a pozměňovacích návrhů, na kterých budou největší strany hledat shodu jen těžko.

Balíček je podle dnešního prohlášení Eduarda Janoty připravený v paragrafované verzi a v případě politické vůle a jeho schválení je připraven mu rozpočet přizpůsobit během pěti dnů. Pokud ale ministr financí podporu nenajde, bude muset do konce září předložit rozpočet s obřím schodkem okolo 230 miliard korun, který posunuje český rozpočet na pokraj krachu, protože každá další půjčená koruna se prodražuje.

Vzhledem k tomu, že schválení takového rozpočtu je již v současnosti chápáno jako maximálně nezodpovědné, je možné, že se politici nepodepíší ani pod tuto variantu. Vzhledem k nedostatku času do konce roku by se pak přiblížilo rozpočtové provizorium, které by téměř znemožnilo čerpání dotací z fondů Evropské unie, zhoršilo důvěryhodnosti Česka v očích zahraničních investorů a dále zdražilo půjčky na financování státního dluhu.

Podle analytiků může odklad voleb rozpočtu pomoci, ekonomiku ale poškodí 

Podle analytiků by mohla současná politická situace usnadnit přijetí státního rozpočtu na příští rok v řádném termínu. Zároveň je ale posunutí termínu voleb pro ekonomiku značným rizikem kvůli neexistenci silné politické vlády. Podle některých ekonomů je přitom kvůli současnému volebnímu systému, který produkuje slabé vlády, úplně jedno, zda budou volby na podzim, nebo na jaře.

"Žádná z vlád nemá šanci uskutečnit zásadní změny ekonomického rámce, takže ani nové volby nikdy neznamenají žádné velké zemětřesení. Z tohoto pohledu je pro ekonomiku v podstatě jedno, zda se volby uskuteční během jednoho nebo osmi měsíců," uvedla analytička Next Finance Markéta Šichtařové. Podle ní je třeba proto změnit volební systém.

Naopak za vážnou považuje situaci analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. "Země je uprostřed ekonomické krize a bude příští rok čelit nejvyššímu rozpočtovému schodku ve své historii. Perspektiva, že v takové situaci bude Česko postrádat nejméně dalších devět měsíců vládu se silným politickým mandátem, představuje značné riziko," uvedl.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.