Státní příjmy z této daně se meziročně za první tři kvartály zvýšily o 2,5 procenta. Výběr mýta z nákladní dopravy, které je indikátorem intenzity provozu, se však ve stejném období zvýšil o 16 procent. Argument pro snížení daně je na světě – řidiči kvůli dani tankují za hranicemi.
Věc je však, jak už to bývá, složitější. Předně, výběr mýta pozitivně ovlivnilo únorové zvýšení pátečních sazeb mezi 15. a 21. hodinou o 25-50 procent.
Jistý nepatrný dopad do srovnání mohlo mít také předzásobení se řidičů před růstem daně. Za třetí, podle ministerstva financí by bez lednového zvýšení sazeb o 1 korunu na litr státní příjmy meziročně klesly.
Daň by se musela snížit pod úroveň roku 2009
Pro znovuzískání tranzitní poptávky by se tedy musely snížit daně pod úroveň roku 2009. Následovat by však mohla odvetná opatření u sousedních zemí. Řidiči by se radovali, rozpočty nikoli.
Spor mohou nakonec "vyřešit" právě sousední země. Podle informací z Unipetrolu firma nelobbuje za snížení daní zejména proto, že okolní země připravují zvýšení svých vlastních sazeb.
Vzhledem k dění na finančních trzích a posilujícímu přesvědčení, že i státní dluhy by se mohly platit nebo aspoň nenavyšovat, taková informace sotva překvapí. Radovat se tak zřejmě budou rozpočty. Pro řidiče zbude ruské pořekadlo: "Kdy bude lépe? Lépe už bylo."