Lidovky.cz

ADAMKOVIČ: Rozpočtová radost a smutek řidičů

Ekonomika

  9:17
PRAHA - Rostoucí ceny nafty a benzinu oživují debatu o výši spotřebních daní z pohonných hmot. Na současný růst cen mají přitom spotřební daně nulový vliv – jde o kombinaci rostoucích cen ropy, posilujícího dolaru a nedostatku paliv po havárii v litvínovské rafinérii.

Kontrola benzinu foto: Shutterstock

Státní příjmy z této daně se meziročně za první tři kvartály zvýšily o 2,5 procenta. Výběr mýta z nákladní dopravy, které je indikátorem intenzity provozu, se však ve stejném období zvýšil o 16 procent. Argument pro snížení daně je na světě – řidiči kvůli dani tankují za hranicemi.

Věc je však, jak už to bývá, složitější. Předně, výběr mýta pozitivně ovlivnilo únorové zvýšení pátečních sazeb mezi 15. a 21. hodinou o 25-50 procent.

Jistý nepatrný dopad do srovnání mohlo mít také předzásobení se řidičů před růstem daně. Za třetí, podle ministerstva financí by bez lednového zvýšení sazeb o 1 korunu na litr státní příjmy meziročně klesly.

Benzinka - ilustrační foto.

Daň by se musela snížit pod úroveň roku 2009

Pro znovuzískání tranzitní poptávky by se tedy musely snížit daně pod úroveň roku 2009. Následovat by však mohla odvetná opatření u sousedních zemí. Řidiči by se radovali, rozpočty nikoli.

Spor mohou nakonec "vyřešit" právě sousední země. Podle informací z Unipetrolu firma nelobbuje za snížení daní zejména proto, že okolní země připravují zvýšení svých vlastních sazeb. 

Rok 2010 v obrazech

Vzhledem k dění na finančních trzích a posilujícímu přesvědčení, že i státní dluhy by se mohly platit nebo aspoň nenavyšovat, taková informace sotva překvapí. Radovat se tak zřejmě budou rozpočty. Pro řidiče zbude ruské pořekadlo: "Kdy bude lépe? Lépe už bylo."

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.