"Myslíte si, že tyto důvody jsou hlavní? Jakými kroky by se dalo ČR pomoci zvýšit konkurenceschopnost?"
Petr Bartoň, Národohospodářská fakulta VŠEČesko by rozhodně zvýšilo svou konkurenceschopnost kdyby přestalo dělat studie, jak zvýšit svou konkurenceschopnost. To, že přílišná papírovačka brání růstu blahobytu se ví již od dob Starého Říma. Úřady zefektivnit je v reálu často nemožné, navzdory politickým proklamacím, jediná možnost je snížit jejich potřebnost; pak nebude vadit, že zůstanou neefektivní. A snížení potřebnosti se dá vyrobit od ministerského stolu i bez studie. Infrastruktura hraje roli v udržování chudoby chudých regionů: proč si otevírat podnik v nevytíženém regionu když se tam špatně dostává? Kdyby si však region mohl spolurozhodovat o své výši daní, měl by instrument, jak efekt špatné infrastruktury vykompenzovat. |
Aleš Michl, analytik RB
Výzva pro hospodářskou politiku je zaměřit se na nevyvážený růst produktivity práce v soukromém a veřejném sektoru. Měl by znát progresivní sektory, které jsou vystaveny mezinárodní konkurenci (např. zpracovatelský průmysl) a rovněž by měl identifikovat neprogresivní sektory (např. veřejné služby nebo stavebnictví). Sektrům, respektive firmám vystaveným mezinárodní konkurenci by měl stát nechat klid na práci. V těchto sektorech ekonomiky tlak na produktivitu práce nevyvolává úředník, ale právě mezinárodní konkurence.
Naopak, síla úsilí státu by mělo být v zabránění mzdové nákazy, tlačit na co největší produktivitu práce ve veřejné sféře a službách. Tam jsou důvody, proč ztrácíme konkurenceschopnost.
Ruku v ruce s tím by se měl stát zaměřit na necenovou konkurenceschopnost - institucionální ekonomiku, na kvalitu zákonů, veřejné zakázky a regulaci.
Otakar Hora, KPMG"Nepružnost a neefektivnost státní správy a soudnictví lze skutečně označit jako hlavní příčinu současného stavu. Státní úřady by měly pochopit, že i jejich práce je v podstatě službou. Stav infrastruktury je pouze průnikem zmíněných problémů. Konkurenceschopnost může zvýšit pouze stabilita a konzistentnost v rozhodování a formulaci koncepcí. V situaci, kdy i poměrně malé změny v politických strukturách přinášejí velmi významné koncepční úpravy, mohou investoři a obchodní partneři považovat prostředí v České republice za nejisté a nespolehlivé. Logicky se pak obracejí tam, kde cítí vyšší jistotu při realizaci svých záměrů." |
Anketa
Jak lze zvýšit konkurenceschopnost České Republiky?
Jan Bureš, analytik Poštovní Spořitelny
V žebřících konkurenceschopnosti nám dlouhodobě vychází velice špatně právě hodnocení českých úřadů, a to jak z pohledu efektivnosti, tak především z pohledu korupce. Navzdory celé řadě přijaých strategií se naše pozice v této oblasti v posledních letech dál zhoršuje. Naopak kvalita infrastruktury u nás není hodnocena špatně. Jak v případě doparavy, tak i telekomunikací si Česká republika nevede při porovnání s ostatními zeměmi střední Evropy zle.
|
Karel Kříž, ekonom
S mírným zjednodušením se dá říci, že český soukromý sektor je velmi konkurenceschopný a výkonný, kdežto sektor státu - a jím poskytovaných služeb - stále funguje zhruba na úrovni roku 1989. V některých segmentech (školství, legislativa, soudy, vymáhání práva) dokonce hůře a méně spolehlivě než tehdy. Dokud lze v Česku krást v souladu se zákonem, dokud bude trvat konkursní řízení v průměru 9 let, tedy nejvíce na světě, dokud bude matematika nepovinný maturitní předmět a maturitu bude získávat 93 % populace, a dokud bude podnikatel nucen státem k nákupu až 12x předražené elektrické energie z takzvaných "obnovitelných zdrojů", tak do té doby náš stát nemá šanci, než v dalších letech v žebříčku konkurenceschopnosti klesat. Každý strůjcem svého štěstí. To platí pro celé státy, i pro jejich obyvatele.