S reakcí ministerstva dopravy na výsledky kontroly seznámí vládu na jejím středečním zasedání ministr Pavel Dobeš (LIDEM).
Národní cyklistická strategie, která je v současnosti hlavním koncepčním dokumentem v oblasti výstavby cyklostezek, se podle NKÚ zabývá otázkou potřebnosti jednotlivých tras pouze obecně. Chybí v ní metodika pro zhodnocení přiměřenosti nákladů na jednotlivé projekty a zároveň neumožňuje hodnocení přínosu jednotlivých stezek.
ČTĚTE TAKÉ: |
Jediným parametrem, podle kterého národní cyklistická strategie hodnotí úspěšnost budování tras, je množství nově postavených cyklostezek, uvedl NKÚ. Konkrétně je to závazek prodloužit cyklostezky do roku 2010 o polovinu proti stavu z roku 2005 a zdvojnásobit délku tras do roku 2013.
972 milionů za pět let
To se podle ministerstva dopravy daří plnit. Mezi roky 2005 a 2010 se délka tras rozšířila z 850 kilometrů na 1903 kilometrů. Nový strategický dokument pro budování cyklostezek se má vypořádat také s dalšími výtkami NKÚ, jako je požadavek konkrétní odpovědnosti za jednotlivé projekty. Nová strategie je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.
Podle NKÚ se na stavbu cyklostezek od roku 2007 vynaložilo 972 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Další peníze na stavbu stezek šly z evropských programů Podpora regionálního rozvoje (47,8 milionu korun) a Podpora cestovního ruchu (5,3 milionu korun). Kolik peněz si vyžádalo budování cyklostezek z evropských strukturálních fondů není podle NKÚ možné vyčíslit, protože tato částka není samostatně sledována.