Největší personální smršť zatím v dopravním resortu zažily České dráhy, kde byl kompletně obměněn management i dozorující orgány. Podle ministra za změnami stojí snaha obsadit tyto pozice odborníky na železniční problematiku.
"To je to, co jsem slíbil, že budu dělat do poslední vteřiny. To znamená, že kde to půjde a budu mít příležitost prosadit místo trafikanta odborníka, tam to budu dělat," řekl Žák.
ČTĚTE TAKÉ: |
Změny v Českých drahách a dceřiném ČD Cargu kritizovaly železniční odbory, které je považují za příliš překotné a obávají se, aby firmě ještě více neuškodily. Další personální změny čekají Správu železniční dopravní cesty.
Labe-Odra-Dunaj |
V tomto případě by ale mohlo jít o méně razantní cestu. Ve správní radě SŽDC jsou dosud volná místa a ministr se prý bude pokoušet zaplnit zejména tyto neobsazené posty.
Změny v mýtu
Materiál zabývající se problematikou mýtného má podle Žáka obsahovat čtyři až pět variantních řešení, jak při spravování systému pokračovat po roce 2016. Současný systém podle něj neplní ani jednu z původně požadovaných funkcí.
Jeho provoz je prý příliš nákladný a velká část peněz z něj nesměřuje zpět do silniční infrastruktury, ale spolkne je provozování systému. Ten však podle Žáka ani nezvládá regulovat kamionovou dopravu.
Současný systém podle dřívějšího vyjádření ministra nenutí kamionové dopravce využívat dálnice například nočních hodinách, když jsou téměř prázdné, a naopak blokují provoz během dopravních špiček. Změnit by se tak měl způsob výpočtu ceny za ujetý kilometr, který nyní zohledňuje pouze páteční odpolední jízdy.