Lidovky.cz

Auta či mobily. Češi se nebojí kupovat zbytné věci, říká ekonom Marek

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Dobré zprávy z ekonomiky vehnaly lidi do obchodů, v červnu nakupovali o šest procent víc v kamenných prodejnách i na internetu. Ekonom David Marek říká, že Češi si čím dál víc pořizují zboží, které nutně nepotřebují. Třeba smartphony nebo auta.

Ekonom David Marek. foto: Jindřich MynaříkLidovky.cz

Tabletů, čteček nebo chytrých mobilů si Češi v červnu nakoupili bezmála o třetinu víc než loni. Tvrdí to nejnovější čísla Českého statistického úřadu.

„Překvapivý tento zájem zase tolik není. Ekonomika roste, nezaměstnanost klesá, optimismus lidí se zvyšuje. To platí obecně i pro nákupy ostatních druhů zboží,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz ekonom David Marek z poradenské společnosti Deloitte.

Lidovky.cz: Jak se Češi chovají při nákupu elektroniky?

Typický je rychlý inovační cyklus. Tedy že lidé každý rok kupují nové modely telefonů, tabletů či výpočetní techniky. A nyní je obměňují ještě častěji. Chytré telefony či tablety čím dál více pronikají do našeho života – stačí se podívat do vlastní tašky nebo projít nějakou firmou. I proto tržby v této oblasti rostou více než jinde.

Lidovky.cz: Nárůst o téměř 30 procent je ale tak výrazný, že přece nemůže stát jen na pronikání technologií a jejich obměně, ne?

Toto zboží je citlivé na ekonomickou situaci. Lidé radši oželí pořízení nového telefonu než aby odložili nákup potravin nebo léků. Ale v okamžiku, kdy si polepší ekonomika, zvýší se i zájem o elektroniku. Podobné je to třeba u aut. Nákup nového vozu nebo tabletu je možné odložit.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Jakou roli v prodeji elektroniky hrají zmíněné tablety a chytré telefony?

Velkou, vidět je to v dopravních prostředcích i na ulici. Nejsou to jen smartphony a tablety, ale třeba i čtečky knih. Pronikání těhto výpočetní technologií do našich životů zkrátka nabraloobrátky.

Lidovky.cz: Výrazně narostly i tržby internetových prodejců - ve srovnání s loňskem víc než o pětinu. Proč?

Cena je velmi důležitý faktor. Kamenné obchody se můžou maximálně pokusit ceny internetové konkurence vyrovnat. Podstatná je pro zákazníka i dostupnost zboží. Kliknout myší je snazší, než se vypravit do nějaké prodejny a ztratit v ní čas i peníze. Přes internet se dobře prodává zboží, které není dělané na míru nebo které není třeba zkoušet, jako boty nebo košili. Naopak naživo není třeba vidět dětské plenky nebo tablet. Webovému prodeji pomáhá i rozvoj rychlého internetu.

Lidovky.cz: Souvisí růst internetového prodeje i se zvýšeným prodejem výpočetní techniky?

Určitě ano, jde o trendy, které jsou provázané a vzájemně se posilují.

Lidovky.cz: Zaujalo vás posílení ještě nějakého dalšího odvětví?

Ano, jde o zboží určené pro kulturu, sport a rekreaci. Lidé za něj v červnu meziročně utratili o 11,5 procenta více než loni. Dokresluje to změnu ekonomické situace, protože opět jde o zboží zbytného charakteru. Dovolenou či novou tenisovou raketu si lidé klidně odpustí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.