V případě, že firma či jiná organizace neuspěje u antimonoplního úřadu s opravnými prostředky, obrací se zpravidla na soud. Ačkoliv jde de facto o běžnou praxi, tento případ budí pozornost.
Sankce 25 milionů korun je totiž nejvyšší pokutou, jakou kdy Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil za porušení zákona o veřejných zakázkách. Navíc jde o nákup nejmodernějších vlaků na české železnici.
PSALI JSME: |
„Touto žalobou namítáme nezákonnost rozhodnuti ÚOHS a požadujeme zrušeni napadeného rozhodnutí,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Verdikt antimonopolního úřadu neměl odkladný účinek a dopravce už tak musel pokutu zaplatit.
Lidé z antimonopolního úřadu vyčítali drahám chybný nákup moderních vlaků Railjet od firmy Siemens bez otevřeného výběrového řízení. Podle jejich názoru není velká šance, že by státní dopravce mohl se svou žalobou u Krajského soudu v Brně uspět.
„Jedná se o běžnou záležitost. V zásadě všechna rozhodnutí ÚOHS, v nichž je uložena sankce, bývají napadena správní žalobou. Úspěšnost je případ od případu. V poměru ke všem rozhodnutím úřadu jsou nakonec soudy zrušena asi jedno až dvě procenta rozhodnutí,“ popsal mluvčí úřadu Martin Švanda.
České dráhy původně chtěly koupit šestnáct Railjetů, pak svou poptávku změnily na patnáct souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce koupil od Siemensu jen sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.
„České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl v říjnu předseda ÚOHS Petr Rafaj.
Dráhy v řízení tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup šestnácti souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
RAILJETY V ČESKU
|