Lidovky.cz

České dráhy chtějí zpět peníze z rekordní pokuty. Šance je malá

Ekonomika

  11:32
PRAHA - Státní železniční dopravce se rozhodl postavit obří pokutě, kterou dostal v září od antimonopolního úřadu za chybný nákup vlaků Railjet. České dráhy podaly u Krajského soudu v Brně správní žalobu, jejíž cílem je zrušení tohoto rozhodnutí.

Od prosince budou railjety jezdit naplno mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. foto: MAFRA: Dan Materna

V případě, že firma či jiná organizace neuspěje u antimonoplního úřadu s opravnými prostředky, obrací se zpravidla na soud. Ačkoliv jde de facto o běžnou praxi, tento případ budí pozornost.

Sankce 25 milionů korun je totiž nejvyšší pokutou, jakou kdy Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil za porušení zákona o veřejných zakázkách. Navíc jde o nákup nejmodernějších vlaků na české železnici. 

PSALI JSME:

„Touto žalobou namítáme nezákonnost rozhodnuti ÚOHS a požadujeme zrušeni napadeného rozhodnutí,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Verdikt antimonopolního úřadu neměl odkladný účinek a dopravce už tak musel pokutu zaplatit.

Lidé z antimonopolního úřadu vyčítali drahám chybný nákup moderních vlaků Railjet od firmy Siemens bez otevřeného výběrového řízení. Podle jejich názoru není velká šance, že by státní dopravce mohl se svou žalobou u Krajského soudu v Brně uspět.

Do Vídně bude vozit cestující celkem sedm souprav Railjet. Cesta bude trvat...
Nové Railjety Českých drah.
Interiér railjetu.
Interiér railjetu.

„Jedná se o běžnou záležitost. V zásadě všechna rozhodnutí ÚOHS, v nichž je uložena sankce, bývají napadena správní žalobou. Úspěšnost je případ od případu. V poměru ke všem rozhodnutím úřadu jsou nakonec soudy zrušena asi jedno až dvě procenta rozhodnutí,“ popsal mluvčí úřadu Martin Švanda.

České dráhy původně chtěly koupit šestnáct Railjetů, pak svou poptávku změnily na patnáct souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce koupil od Siemensu jen sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.

„České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl v říjnu předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Dráhy v řízení tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup šestnácti souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

RAILJETY V ČESKU

  • První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka koncem dubna.
  • Nové vlaky mají na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec zvýšit komfort cestování na důležité železniční trase.
  • Vlaky mohou jet rychlostí až 230 kilometrů v hodině, což ale v Česku není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.
  • Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management ČD nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun.
  • Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.