Lidovky.cz

Monopol na reklamu? Praha přešlapuje nad 'nekonečnou' smlouvou

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Už několik měsíců si pražská primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) dopisuje s místopředsedou antimonopolního úřadu Michalem Petrem. Řeší spolu, zda Prahu nečeká průšvih kvůli novým stavebním předpisům. Hlavní město chce v rámci této součásti stavebního zákona omezit rozměry venkovní reklamy. Na malé formáty má však smlouvou do roku 2021 zajištěný monopol firma JCDecaux a ÚOHS řeší, zda by jí norma nezajistila ještě výsadnější postavení.

Billboard. Ilustrační foto foto: Lidovky.cz

Zapeklitá situace. A politici příliš neví, jak z ní ven. Náměstek primátorky Matěj Stropnický (SZ), do jehož gesce územní plánování spadá, několik měsíců žádal ostatní radní o přiklepnutí dvou milionů na najmutí právníků.

Hlavní město měli podle něj nasměrovat k postupu, kterým se vyhne správnímu řízení a možné pokutě od Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Jenže tisk s tímto návrhem radní několikrát přerušili a jednou i zamítli. Stropnický na minulé radě ze svých požadavků slevil a žádal na právní servis „jen“ půl milionu. V úterý na zasedání rady předloží už ne návrh, ale pouze informační tisk, v němž shrnuje své dosavadní snahy.

Krnáčová píše na ÚOHS. Kvůli smlouvě na reklamu moknou lidé na zastávkách

„S návrhem na najmutí specializovaných právníků jsem poprvé přišel v březnu. Nyní chci dát informačním tiskem najevo, že jsem v té věci nic nezanedbal, nechci za ni být popotahovaný,“ vysvětlil Stropnický svoji motivaci. Nejde o málo, regulace billboardů je důležitou a nesmírně lukrativní součástí Pražských stavebních předpisů.

Pro lepší představu: nová podoba předpisů – které mají od února příštího roku určovat pravidla pro výstavbu v Praze – počítá například s tím, že mimo památkovou zónu a ochranná pásma můžou být billboardy jakýchkoliv rozměrů. Ale všechny reklamní poutače větší než čtyři metry čtvereční by musí být vzdálené minimálně 100 metrů od sebe.

Jenže JCDecaux má už od roku 1994 výhradní právo na využívání reklamních ploch o rozměrech jeden až devět metrů čtverečních. U formátů menších než čtyři metry by se jí tak regulace nedotkla. Nutno říci, že tato úprava stavebních předpisů přece jen vyšla vstříc konkurentům JCDecaux, kterým se nelíbila především podoba, kterou loni schválila předchozí městská rada pod vedením primátora Tomáše Hudečka (dříve TOP 09). Tato verze dokonce zakazovala reklamu nad šest metrů čtverečních.

MĚSTSKÝ MOBILIÁŘ

  • Smlouva s JCDecaux patří mezi nejkritizovanější kontrakty, které kdy zástupci Prahy podepsali.
  • Změnit její podmínky se pokoušeli zástupci předešlých pražských vlád, nikdo však pokroku nedosáhl.
  • JCDecaux podepsala smlouvu na městský mobiliář v listopadu 1994.
  • Do laviček, přístřešků, citylightů a dalších částí mobiliáře investovala podle svých vyjádření na 400 milionů korun.
  • Příjmy má z pronajímání reklamy na těchto plochách. Městu platí 10 milion ročně.
  • Smlouva platí až do roku 2021.

Regulace se ale týkala pouze zastavitelného území, nevztahovala se tedy třeba na billboardy zaplavenou Jižní spojku. To podoba z června letošního roku ano. Každopádně není jasné, zda bude současná regulace antimonopolnímu úřadu vadit či nikoliv. Faktem je, že zatím správní řízení nezahájil.

„Máme neoficiální informace, podle kterých ÚOHS nenašel žádnou spojitost se spekulací, že by stavební předpisy měly být ušity JCDecaux na míru. I v případě, že by ve stávající podobě vešly v platnost, tak bychom nejen nebyli v pozici monopolu, ale byla by poškozena a porušena smlouva s hlavním městem,“ uvedl šéf české JCDecaux Pavel Slabý. Reklamní plochy pronajímané touto společností se nacházejí třeba na lavičkách, citylightech nebo zastávkách hromadné dopravy.

A právě to je další bolavé místo dlouholeté smlouvy s Prahou. Pokud by se politici rozhodli smlouvu vypovědět, museli by vypsat soutěž na nový městský mobiliář. Ten současný - lavičky či přístřešky na zastávkách - jsou v majetku JCDecaux. I proto obě strany sondují možnosti a v druhé polovině července se sešly na zdvořilostní schůzce.

„Společenské setkání paní primátorky a pana ředitele Slabého nemělo žádné konkrétní závěry. Cílem bylo probrat, jak se na smlouvu dívá protistrana, kterou paní primátorka informovala, že Praha chce lepší pozici týkající se reklamních výnosů. V současnosti probíhá analýza všech dostupných dokumentů, právní posudky a zjišťuje se celková potřebnost městského mobiliáře. Po zjištění všech informací požádáme radu města o pověření jednat se zástupci společnosti JCD o stávající smlouvě,“ vysvětlil mediální zástupce primátorky Vladimír Řepka.

V tomto bodě se kruh přešlapování zástupců metropole nad ošemetnou smlouvou (zatím) uzavírá. Není tajemstvím, že představy primátorky Adrany Krnáčové a jejího náměstka Matěje Stropnického se často liší. Mluvčí Krnáčové zmínil právní analýzu. Tedy to tom samé jako Stropnický, který však na tuto službu nedostal z rozpočtu města peníze. A tvrdí, že na konci června se svými lidi a ve spolupráci s ÚMPRUM odevzdali podklady k soutěži na nový městský mobiliář.

Od té doby ale údajně nedostal žádnou reakci. Co však není, může být. Na úterní radě města bude Matěj Stropnický představovat (či hájit) novou podobu Pražských stavebních předpisů. A hrát se bude i o to, zda mu zůstanou pravomoci spjaté s územním plánem.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.