Lidovky.cz

Může Kapsch vybírat mýto bez tendru? Posudky s tím souhlasí

Ekonomika

  13:00
PRAHA - Smí ministr dopravy Dan Ťok prodloužit firmě Kapsch smlouvu bez tendru? Odborné posudky tvrdí, že ano. Přesto se tento postup stal jádrem koaličnímu sporu.

Ministr dopravy Dan Ťok foto: Lidovky.cz

Začátkem března přijala vláda usnesení, v němž ukládá ministru dopravy, aby udělal všechny nutné kroky k uzavření smlouvy na zajištění provozu mýtného systému po vypršení současného kontraktu. Překlenovací období do doby, než bude mýto provozovat vítěz otevřené soutěže, má trvat maximálně tři roky. Vládní usnesení ministra dopravy zavazuje, že má jednat „se všemi subjekty, u nichž pro zadávací řízení budou splněny zákonné důvody“. Ministerstvo dopravy si nechalo vypracovat posudky, z nichž vyplynulo, že jediným, kdo může mýto během následujících tří let provozovat, je nynější provozovatel, společnost Kapsch. Ministr dopravy Dan Ťok připravil do vlády materiál, jehož schválení mu má umožnit zadat zakázku přímo firmě Kapsch. A tento postup se stal jádrem koaličního sporu.

Mýto může vybírat jen Kapsch, ostatní mají smůlu, tvrdí ministerské posudky

Ťokovým návrhem podepsat tříletou smlouvu s Kapschem se zabývala Rada vlády pro informační společnost (RVIS), Rada vlády pro transparentní veřejné zakázky působící pod ministerstvem pro místní rozvoj a Hlavní architekt e-governmentu, což je vrchní ředitel na ministerstvu vnitra. Ten potvrdil, že navržený postup resortu dopravy je v pořádku. Naopak Rada vlády pro transparentní veřejné zakázky a také Rada pro informační společnost s prodloužením smlouvy bez veřejného tendru nesouhlasí. Podle nich může být takový krok protiprávní.

Ministr Ťok ale namítá, že Rada vlády pro transparentní veřejné zakázky posuzuje věc pouze podle zákona o veřejných zakázkách a nebere v potaz jiné okolnosti. „Rada tvrdí, že jestliže subjekt v minulosti zapříčinil problém, přičemž ministerstvo dopravy způsobilo dle ní problém s mýtem v roce 2006 (podpis smlouvy s Kapschem na provozování mýta – pozn. red.), tak se tento subjekt později nemůže odvolávat na to, že byl problém způsoben,“ říká Ťok. „Rada považuje ministerstvo za stále stejný subjekt, nebere vůbec v úvahu, že se mění ministři,“ oponuje názoru Rady nynější šéf resortu dopravy.

Čtyři odborné posudky

Ministerstvo dopravy nechalo k navrženému postupu vypracovat čtyři odborné posudky – dva právní a dva znalecké. Znalecký ústav A-consult plus došel k jednoznačnému závěru, že „rizika související s převzetím provozování systému elektronického mýta od 1. ledna 2017 jiným dodavatelem, a to zřejmě bez součinnosti se stávajícím generálním dodavatelem (firma Kapsch – pozn.red.), jsou natolik vysoká, že nelze převzetí stávajícího systému elektronického mýta od 1. ledna 2017 jiným nově vybraným dodavatelem doporučit“. K obdobnému závěru dospěl v posudku znalec Jiří Berger.

Po právní stránce posuzovaly navržený postup ministerstva dopravy advokátní kanceláře Becker & Poliakoff a AK Dáňa, Pergl a Partneři. Ve svém stanovisku kancelář Becker & Poliakoff uvádí, že volba konkrétní formy výběrového řízení je na ministerstvu. Zvolí-li možnost jednacího řízení bez uveřejnění z důvodu technické jedinečnosti, je na resortu tuto jedinečnost zkoumat a prokázat. Ministerstvu dopravy advokáti doporučují nechat zpracovat jeden nebo více znaleckých posudků, které by technickou jedinečnost současného řešení mýtného systému dokazovaly. To ministerstvo dopravy splnilo.

Advokátní kancelář Dáňa, Pergl a Partneři ve svém stanovisku tvrdí, že právě technické předpoklady provozování systému v současné době splňuje pouze současný dodavatel, a ministerstvo tak může přistoupit k jednacímu řízení bez uveřejnění. „Klient zvolil řešení zadání zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění jakožto krajní řešení, kterým se snaží zabránit možným hospodářským škodám souvisejícím s nemožností vybírat od 1. ledna 2017 mýtné, v návaznosti na neúspěšnost jednání o poskytnutí součinnosti se společností Kapsch,“ uvádí doslova advokátní kancelář.

Ministr dopravy Dan Ťok se chce snažit přesvědčit kabinet argumenty o tom, že jím navržený postup – tedy uzavřít s Kapschem bez soutěže smlouvu na provozování mýta na další tři roky –, je za daných okolností jediný možný.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.