Lidovky.cz

Mýtný systém bude nadále zajišťovat Kapsch. Vláda mu prodloužila smlouvu o tři roky

Ekonomika

  13:58
PRAHA - Vláda v pondělí schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Během této doby má stávající dodavatel získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun, řekl ministr dopravy Dan Ťok

Mýtné brány a Kapsch. foto: Reprofoto

Úřad nyní může s firmou začít vyjednávat o detailech. Souhlasu s návrhem ministerstva předcházela ostrá výměna názorů. Koaliční ČSSD poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise.

Může Kapsch vybírat mýto bez tendru? Posudky s tím souhlasí

Vláda podle Ťoka schválila materiál k zajištění provozu elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, odůvodnění zakázky zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí. „Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně,“ uvedl Ťok.

Ještě před víkendem nebylo jasné, jak se kabinet k návrhům ministerstva dopravy postaví. Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové měl Ťok kabinetu předložit důkazy, že úřad aktivně pracuje na snížení závislosti státu na společnosti Kapsch. Ministryně pro Ťokův návrh nakonec hlasovala. „Naše stanovisko v tomto bylo, že odůvodnění, které doprava předložila, je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ uvedla Šlechtová. Pracovní komise MMR pro veřejné zakázky přitom dříve vydala k prodloužení smlouvy s Kapschem zamítavé stanovisko.

Po prodloužení smlouvy dojde k otevřené soutěži

Smlouva s Kapschem by podle Ťoka mohla být připravena koncem prázdnin, nebo začátkem září. Úřad nicméně očekává, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby postup ministerstva prověřil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. To už dříve avizoval například výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, která má o provoz českého mýta zájem. Ťok ale věří, že ministerstvo postupovalo podle zákona.

OPOZICE KRITIZUJE

Opoziční strany kritizují rozhodnutí vlády schválit tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík uvedl, že případné uzavření kontraktu jeho strana právně napadne. Šéf ODS Petr Fiala vyzval ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) k odchodu. Vláda podle něj potvrzuje svou bezradnost a výběr mýta od ledna příštího roku je ohrožen

Nynější kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Po prodloužení smlouvy s Kapschem chce během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.

Tendr by měl být do poloviny 2017, řekl Sobotka

Výběrové řízení na nového provozovatele mýta, který by měl nahradit stávající firmu Kapsch, by mělo být vypsáno nejpozději v polovině roku 2017. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) také dostal za úkol informovat do konce července vládu o tom, jak příprava tendru postupuje. Novinářům to po jednání vlády se Svazem měst a obcí ČR řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Ministerský předseda zopakoval, že je potřeba postupovat zákonnou cestou a zajistit výběr mýta i po konci letošního roku, kdy vyprší smlouva se společností Kapsch. „Pro vládu je důležité, aby paralelně s tím řešením ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem bylo rozběhnuto výběrové řízení, které by mělo být technologicky neutrální a mělo by být vypsáno nejpozději v polovině 2017,“ řekl Sobotka.

Kabinet podle něj akceptoval doporučení na řešení situace, které ministerstvo dopravy předložilo. „Ministr dopravy je člen vlády, který je odpovědný za tuto oblast. Přišel s návrhem, který podložil odbornými posudky, a vláda se tedy přiklonila k tomu řešení,“ doplnil Sobotka. Ťoka zároveň požádal, aby do konce července ministry informoval o tom, jak příprava tendru postupuje.

Příprava tendru

Již koncem roku 2013 za vlády Jiřího Rusnoka oznámilo ministerstvo dopravy záměr, vypsat soutěž na manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po konci smlouvy s Kapschem v roce 2016. Již tuto soutěž ale provázela řada problémů, stejně jako následnou přípravu samotného tendru na výběr mýta. V prosinci 2015 ministerstvo připustilo, že nestihne vybrat nového provozovatele systému v řádném řízení do konce smlouvy s Kapschem.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.