Lidovky.cz

Mýto bez soutěže bude mít pro Ťoka dohru. Úřad pochybuje o ‚souladu se zákonem‘

Ekonomika

  14:09
BRNO - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli prodloužení smlouvy na mýtné bez soutěže. Posoudí, zda byl postup resortu v souladu se zákonem. V pondělí to uvedl předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto: Iveta Lhotská, MAFRA

ÚOHS reaguje na podnět, který dostal před několika dny od hnutí Starostové a nezávislí (STAN). Ministerstvo dopravy, které dohodu s dosavadním provozovatelem mýtného sytému v Česku podepsalo koncem srpna, jakékoliv pochybení odmítlo.

ÚOHS správní řízení zahájil v pátek. „Jeho předmětem bude zejména posouzení, zda byly splněny zákonné podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění,“ uvedl Rafaj. V dokumentu, který jeho podřízení poslali STAN, je pak výslovně uvedeno, že úřad získal pochybnosti „o souladu postupu zadavatele se zákonem“.

Kapsch bude provozovat mýtný systém maximálně tři roky za více než 5 miliard

„Jsme přesvědčeni, že náš postup byl správný. Udělali jsme všechno pro to, aby bylo možné pokračovat ve výběru mýta a bylo možné vypsat otevřený tendr na nový mýtný systém,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Podle něj ministerstvo prodloužením smlouvy odvrátilo situaci, kdy by by hrozil výpadek ve výběru kamionového mýta ve výši zhruba 10 miliard korun ročně. Zároveň uvedl, že ministerstvo antimonopolnímu úřadu poskytne veškeré podklady včetně vysvětlení svého postupu.

Ještě větší úspora

Hnutí STAN na svém webu minulý týden uvedlo, že stále trvá základní připomínka, kterou ke smlouvě má. Stát prý prodlužuje bez výběrového řízení kontrakt v řádu miliard, a to jen proto, že ministerstvo dopravy několik let nedělalo vůbec nic. „Domníváme se, že úspora by při řádném transparentním výběrovém řízení mohla být ještě větší,“ uvedl na webu hnutí šéf STAN Petr Gazdík.

Dodatky s Kapschem však nepodepsal ministr, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva. Pravicová opozice uzavření dodatku na provoz mýtného systému kritizovala. ODS to označila za selhání ministra dopravy, podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.