Novou Hedvábnou stezku tvoří dvě části, a to pozemní a námořní. Nepovede však přímo přes Českou republiku, což byl původní slib čínských investorů a jeden z hlavních argumentů tuzemských politiků pro podporu čínského vlivu u nás.
Číňané chtějí české razítko na lokomotivy. Krouží kolem unikátního testovacího okruhu |
Česko by přesto mělo profitovat, především ze zlepšení dopravní infrastruktury.
„V posledním desetiletí jde zřejmě o největší globální projekt,“ komentuje iniciativu nové Hedvábné stezky Tomáš Hülle, prezident Czech China Entrepreneurs Forum (CCEF). „Výzvou však je jeho praktická realizace, která nemá a ani nemůže mít přesné kontury,“ dodává.
Nová Hedvábná stezka má potenciál zahrnout 64 zemí se 4,4 miliardy lidí a zhruba 40 procenty globální ekonomiky. Dle odhadů agentury Bloomberg má být projekt v dolarovém vyjádření dvanáctkrát objemnější než Marshallův plán, přijatý v roce 1948, jehož cílem bylo pomoci obnovit poválečnou Evropu.