Lidovky.cz

Přichází druhá vlna EET, obchodníci zdražovat nechtějí. Co byste měli vědět?

Ekonomika

  6:30
PRAHA - Elektronická evidence tržeb (EET) se opět stává vrcholným politickým tématem. Zatímco restauratéři a hoteliéři měli čtvrt roku, aby si zvykli na novou povinnost, ostatní podnikatelé se začínají bouřit, i když o ohlašovací povinnosti vědí už několik měsíců.

Pokladní systém EET foto:  Petr Topič, MAFRA

Na protest proti EET v sobotu na „Václavák“ přišlo kolem tisíce lidí. A dá se očekávat, že s blížícími se podzimními volbami demonstrací přibude. Evidence tržeb tak představuje jeden z hlavních marketingových problémů pro hnutí ANO, v jehož čele stojí ministr financí a hlavní propagátor EET Andrej Babiš. Druhá fáze EET odstartuje ve středu.

1. Koho se povinnost evidovat tržby od 1. března týká?
Do EET by se mělo připojit zhruba čtvrt milionu maloobchodníků a velkoobchodníků. Oznamovací povinnost platí pro prodej potravin, stejně jako aut a motocyklů, dřeva, stavebních materiálů, nábytku, kožešin, obuvi nebo tabákových a papírenských výrobků. Trhovců se zavedení EET má týkat až od roku 2018, i tak se ale evidence tržeb bude na některé stánkaře vztahovat. Konkrétně na provozovatele „kamenných“ obchodů, kteří jednou za čas prodávají zboží třeba na regionálních trzích. Od 1. března se do evidence tržeb zapojí také e shopy. Výjimkou je prodej vlastních produktů přes internet, který bude podléhat evidenci od 1. března 2018 nebo od 1. června 2018 podle druhu produktu.

2. Jak jsou obchodníci na změnu připraveni?
Jak je v Česku obvyklé, nechává hodně provozovatelů všechno na poslední chvíli. Autentizační údaje nutné pro vstup do evidenčního systému si do neděle vyzvedla ani ne polovina obchodníků. Připravenost hlásí prodejny sdružené v síti COOP. „Tam už podobný systém zavedený byl,“ vysvětluje tajemník Asociace českého tradičního obchodu Jan Hrdina. „U malých nezávislých obchodníků to ale může být větší problém,“ dodává. Naopak Družstvo CBA, které sdružuje 950 prodejen, hlásí razantně menší číslo – jen okolo pětiny připravených.

Na EET se chystají i vietnamští prodejci. Pomáhají jim k tomu pokladní systémy přeložené výrobci do jejich rodného jazyka. Například provozovatel programu Markeeta oblepil okolí známé vietnamské tržnice Sapa billboardy ve vietnamštině.

3. Budou obchodníci po vstupu do další fáze EET zdražovat?
Většinou se dušují, že ne. Investice do nových pokladen je pouze jednorázová a není proto důvod, aby se náklady promítly do růstu dlouhodobých cen. Ze zkušenosti ale vyplývá, že obchodníci rádi využijí jakékoli šance k tomu, aby své zboží zdražili. Například po zavedení první vlny EET vzrostly ceny jídel a pití v hostincích zhruba o tři procenta. Přitom se restauracím snížila sazba DPH pro stravovací služby z 21 na 15 procent. Menší obchody na venkově ale patrně ke zdražení nesáhnou. Řada z nich už takhle bojuje o přežití a jejich majitelé nebudou riskovat ztrátu zákazníků.

4. Jakým způsobem budou své tržby evidovat e-shopy?
Řada internetových obchodů řešila problém, jak evidovat tržbu, kterou zákazník sice online zaplatil, ale obchodník o ní ještě neví. Nakonec jim vyšlo vstříc Generální finanční ředitelství. Rozhodlo, že budou e-shopy muset v EET evidovat přijaté tržby až v okamžiku, kdy se o platbě dozvědí. Ministr financí Andrej Babiš chtěl původně e-obchody vyjmout z evidence, ve sněmovně ale jeho návrh narazil.

5. Jak EET pohlíží na faktury?
Je jedno, jestli obchodník zákazníkovi vystavil fakturu. Záleží jen na tom, jakým způsobem dostal zaplaceno. Pokud zákazník platil v hotovosti nebo kartou, vzniká poplatníkovi povinnost tržbu zaevidovat. Když však platil bezhotovostně nebo složením peněz na bankovní účet, nemusí obchodník tržbu evidovat.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.