11. července 2017 13:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Kdo vládne trhu s tmavými pivy? Guinness a pak překvapivě Kozel

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Globálnímu trhu černých piv vládne irská značka, Velkopopovický Kozel je už... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Globálnímu trhu černých piv vládne irská značka, Velkopopovický Kozel je už... | foto: Plzeňský Prazdroj,Guinness

PLZEŇ  Globálnímu trhu černých piv vládne známá irská značka. Velkopopovický Kozel je ale podle analýz Prazdroje už na druhém místě.

První v žebříčku je veleslavná irská značka Guinness, pak dlouho nic a druhý Velkopopovický Kozel Černý. Tak vypadá podle analýz Plzeňského Prazdroje, pod který Kozel spadá, pořadí na prvních dvou místech ve srovnání prodeje tmavých (respektive černých) piv na světovém trhu.

Nezávislí odborníci z branže potvrzují, že odhady lidí z­ Prazdroje mohou být pravdivé.

Přesná čísla o jednotlivých značkách pivovary nezveřejňují, ale dohromady všechna piva s etiketou kozla z Velkých Popovic jsou dnes podle tvrzení manažera Prazdroje Vladimíra Juriny nejprodávanějšími českými pivními značkami ve světě. A v součtu domácího a zahraničního prodeje největší značkou plzeňského firmy.

Především díky nárůstu odbytu v cizině se podle Juriny prodej všech variant Kozla (vaří se licenčně už v osmi zemích) za posledních deset let téměř zdvojnásobil.

800 tisíc vs. 8,5 milionu

Kozel Černý je spodně kvašené výčepní pivo, které kvasí při nižších teplotách a delší dobu než svrchně kvašený takzvaný stout typu Guinnesse.

V Prazdroji analyzovali dostupné údaje o konkurenčních tmavých pivech ve světě a nenašli prý žádné tmavé spodně kvašené pivo, kterého by se prodalo někde ve světě více než Kozla. A z těch, které se vaří technologií svrchního kvašení, má navrch jen Guinness. „Kozel Černý je dnes pravděpodobně nejprodávanější tmavé spodně kvašené pivo na světě a druhé nejrozšířenější černé pivo vůbec,“ říká Jurina.

Prazdroj domácí objem prodeje všech kozlů i toho tmavého tají (černá a tmavá piva nejsou v Česku velkým hitem), ale uvádí, že tmavé varianty Kozla se prodá v ­celém světě přibližně 800 tisíc hektolitrů ročně.

Guinness, který patří britskému nápojovému gigantu Diageo, se vaří po celém světě v padesátce pivovarů a společnost uvádí, že ročně prodá celkem 850 milionů litrů (8,5 milionu hektolitrů). Což řadí výrobce ve světovém srovnání největších producentů piva někam do druhé dvacítky, ale pořád je to desetkrát víc, než kolik se prodá ve světě Kozla Černého.

I tak ale může být česká značka světovou dvojkou. „V Česku jsou tmavá piva hodně v menšině. Tvoří jen kolem dvou procent celkové spotřeby. Kozel je ale hodně silný v zahraničí díky licenční výrobě. A nelze vyloučit, že jeho tmavá varianta je opravdu na světovém trhu číslo dvě za Guinnessem. Čísla, která by to hodnověrně doložila, jsou však těžko dostupná,“ říká Tomáš Maier, který přednáší na České zemědělské univerzitě v Praze ekonomiku pivovarnictví.

Tmavému Kozlu konkurují ve světě zejména anglická tmavá piva, například portery – obdoby irského stoutu – nebo německá tmavá piva – dunkel.

Konkurence z Německa

V Německu je to například König Ludwig Dunkel nebo tmavé pšeničné Erdinger Dunkel a hlavně tamní největší výrobce tmavých piv Köstritzer, který podle dostupných informací vyrobí ročně kolem milionu hektolitrů.

Podstatnou část (není známo jak velkou) však prodává na domácím trhu a nelze vyloučit, že v ­zahraničí prodá méně než Prazdroj svého tmavého Kozla.

„Německý trh je obrovský a ­také nevíme přesně, jaké objemy značek tmavých a černých piv prodávají ve Spojených státech nebo Kanadě. Každopádně je ale pravda, že v zahraničí je české tmavé pivo velmi úspěšné,“ říká vydavatel časopisu Pivo, Bier & Ale Pavel Borowiec.

Doma v Česku však tmavá piva pivovarům zásadní zisky nepřinášejí. Celkové tuzemské spotřebě – loni v objemu 16,4 milionu hektolitrů – kralují světlá výčepní piva a světlé ležáky. Tmavá vzhledem k malému zájmu tuzemských pivařů jsou spíš doplňkem na trhu.

Přesto je nabízejí skoro všichni větší výrobci včetně Heinekenu (Krušovice černé), Staropramene, Budvaru (B:Dark), Bernarda, náchodského Primátora (Primátor Stout), Svijan (Svijanská kněžna) i desítek minipivovarů.

  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.