7. prosince 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Vyloučení ČD ze soutěží o rychlíky? Ťok s poslanci začali rychle přepisovat zákon

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
České dráhy (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy České dráhy (ilustrační foto). | foto: ČTK
PRAHA Reálné nebezpečí fiaska Českých drah v soutěžích o železniční tratě donutilo ministerstvo dopravy k rychlé akci. Lidé z Ťokova resortu sepsali návrh nezbytné změny zákona o veřejných zakázkách, který nyní podepisují poslanci. Do Vánoc by jej měla projednat vláda.

Celá potíž tkví v tom, že České dráhy mají jiný druh akcií, než vyžaduje nový zákon o veřejných zakázkách, který platí od října. Z toho důvodu se nesmí účastnit soutěží o regionální ani rychlíkové trati. Jde sice o formalitu, protože je jasné, že dopravce ze 100 procent vlastní stát, nicméně podle právních rozborů i názoru ministerstva pro místní rozvoj by měly být ČD ze všech soutěží vyloučeny.

Proto musel zodpovědný resort pod vedením Dana Ťoka (za ANO) začít rychle řešit zjednání nápravy.

„Domluvili jsme se s poslanci, že půjde o jejich návrh. Státní podniky jsou v navrhované úpravě zákona zrovnoprávněny s kraji a obcemi. Podle mě není důvod ani nyní vylučovat České dráhy z tendrů, ale chtěli jsme mít právní jistotu. V tuto chvíli má návrh kolem třiceti podpisů poslanců napříč politickým spektrem,“ řekl Ťok serveru Lidovky.cz.

Nešťastně sepsané paragrafy a zřejmě i podcenění tvorby zákona způsobilo, že státní dopravce nemá žádnou výjimku z daného pravidla. Účastník veřejné zakázky musí mít takzvané zaknihované akcie (zanesené v registru jako záznam), nikoliv akcie v listinné podobě, jako je tomu u Českých drah. Ty navíc nemůžou akcie nechat zaknihovat – neumožňuje jim to zákon o Českých drahách.

Ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok.

„Do Vánoc by návrh měla projednat vláda, pak půjde do Poslanecké sněmovny a Senátu ve zrychleném režimu. Ke schválení bude stačit jedno čtení. Věřím, že na tomto návrhu by měla panovat shoda,“ dodal ministr Ťok k novele zákona o veřejných zakázkách.

Že nejde o zbytečnou námahu, dokládají dvě důrazná varování. První z nich dostaly České dráhy od externích právníků, kteří jim v listopadu předložili zhodnocení stavu celé věci.

„Podle uvedených zákonů má objednatel veřejných služeb, tj. kraj i stát, novou povinnost vyloučit z nabídkového řízení vybraného dopravce, pokud nemá zaknihované akcie,“ stojí v materiálu, který mají Lidovky.cz k dispozici. Zákon o zadávání veřejných zakázek platí od října. Výjimku kvůli podobě akcií v něm mají pouze firmy ve vlastnictví obcí či měst, ne státu.

Pnutí mezi ANO a ČSSD

Následně pak tyto teze právníků potvrdilo i ministerstvo pro místní rozvoj jakožto garant zakázkového zákona. Podle jeho vyjádření nedostalo v průběhu jeho tvorby od ministerstva dopravy ani Českých drah žádné připomínky. Výjimky pro státního dopravce resort nepřipustil.

V rámci chystané bleskové novely čerstvého zákona hraje tento úřad spíše vedlejší úlohu. „Máme informace o tom, že bude předložen poslanecký návrh, ten byl s námi neformálně konzultován,“ uvedla mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši.

V průběhu řešení problému s akciemi lze z dění vyčíst silné politické pnutí. Zatímco zástupci hnutí ANO nepříjemnost v paragrafech spíše zlehčovali a označovali za formalitu, politici sociální demokracie zdůrazňovali vážnost situace a nutnost rychlé nápravy.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) v druhé polovině listopadu poslal dopis ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO), v němž ho vyzývá k vysvětlení a řešení této záležitosti. Stalo se tak v ten samý den, kdy dozorčí rada Českých drah projednávala externí právní analýzu vztahující se k problému s akciemi a možné ztrátě veřejných zakázek.

CO NA TO KONKURENTI

  • Daniel Adamka, Arriva

My jsme se na tuto právní úpravu připravili, věděli jsme o ní a akcie máme pro tyto případy v zaknihované podobě. Soutěží se účastníme a budeme se jich chtít účastnit i do budoucna. Žádnou konkurenční výhodu v tom nevidím. Každý, kdo se na dopravním trhu kolem soutěží pohybuje, o tom musel podle mého názoru vědět a udělal stejné kroky jako my.

  • Radim Jančura, RegioJet

O soutěžích se tady mluví mnoho let, upravit zákon poslaneckou změnou trvá jen pár týdnů.

  • Peter Köhler, Leo Express

Máme akcie v zaknihované podobě v Centrálním depozitáři cenných papírů. Mohu všechny ujistit, že proti konkurenci bychom nepoužili formální prkotiny, ale chceme uspět věcnými argumenty, proč jezdit s Leo Expressem.

„Času na přijetí novely zákona o veřejných zakázkách nebo změnu zákona o Českých drahách je v tuto chvíli zoufale málo. V regionální dopravě jsou už dnes vyhlášena takzvaná notifikační řízení. To znamená, že kraje mohou již v roce 2017 vyhlásit nabídková řízení a České dráhy se těchto soutěží nebudou moct zúčastnit,“ prohlásil krátce poté například poslanec a dopravní expert ČSSD Jan Birke.

Dikce zástupců ANO byla v tomto zcela rozdílná.

„Z mého pohledu se jedná spíše o teoretický problém, respektive dle způsobu mediální prezentace o problém politický. Na druhé straně si umím představit, že právní puristé by mohli dospět k absurdnímu závěru, že stát není transparentní vlastník,“ prohlásil před několika týdny předseda dozorčí rady ČD Milan Feranec.

Podle něj není zákon pro státního dopravce akutním problémem, protože soutěže na železniční tratě nezačnou dříve než za rok.

  • 1Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.