Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ťok: Šéf Škody mi napsal, proč bylo jasné, že České dráhy prohrají arbitráž

Slovensko

  6:00
PRAHA - Večerní nabídku na schůzku s šéfem Škody Transportation Dan Ťok odmítl. Místo toho ministr dopravy ve středu dopoledne vystoupil s ostrým vyjádřením k výsledku miliardové arbitráže, kterou České dráhy prohrály. V rozhovoru pro server Lidovky.cz prohlásil, že nevidí důvod, proč by se měl s manažery dvorního dodavatele státního dopravce scházet.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Zatímco plzeňská strojírna prezentuje výsledek sporu o zpožděnou dodávku dvaceti lokomotiv jako smířlivý kompromis, České dráhy a ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) jako nepříjemnou a nespravedlivou prohru českého státu.

„Šéf Škody Transportation pan (Tomáš) Ignačák mi napsal, proč musely České dráhy prohrát a Škoda vyhrát. Že už to bylo jasné. Nezlobte se, to je chování, kterému vůbec nerozumím,“ popisuje Ťok v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Jak si vysvětlujete, že Škoda prezentuje verdikt téměř jako kompromis? Nález jí přiznal dlužnou část kupní ceny za lokomotivy a její valorizaci.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Pře mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižaloběžádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčího soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun.
  • Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.

Ta první částka (460 milionů jako doplatek kupní ceny) je splatná okamžitě, do tří dnů. Ten zbytek (760 milionů za inflační navýšení) rozhodčí nález uznal. Škoda Transportation má tedy právo ho vymáhat. Já to obrátím: v roce 2011 měla Škoda dodávku zpožděnou o dva roky a ČD - oprávněně či nikoliv - zadržely platby s tím, že si je nechají jako rezervu za penále, které měla Škoda zaplatit. A ta České dráhy zažalovala u rozhodčího soudu. Jedná takto dodavatel s čistým svědomím? ČD koupily prototyp lokomotivy. Pomohly ji vyvinout a Škoda ji dnes na Slovensku a v Německu prodává o třicet procent levněji, než je dodala Českým drahám. A ještě se s námi soudí? To mi připadá jako naprosto nemorální, neuvěřitelná věc.

Lidovky.cz: Dokážete si nyní představit další spolupráci? Škoda je nyní de facto dvorním dodavatelem Českých drah.
Chci prověřit veškeré kontrakty a tendry, zda nejsou šity na míru Škodovce. Chci podporovat českého dodavatele. Toto je ale tunelování Českých drah.

Lidovky.cz: Jste v kontaktu s vedením Škody?
Nejsem. Nikdy jsem nebyl. Šéf Škody Transportation Tomáš Ignačák mě oslovil v úterý večer, že by se mnou chtěl mluvit před středeční dopolední tiskovou konferencí. Ráno mi poslal sedm SMS zpráv s důvody, proč ji nemáme dělat. Chtěl, abychom ji zrušili a nic neřekli. Napsal mi, proč musely České dráhy prohrát a Škoda vyhrát. Že už to bylo jasné. Nezlobte se, to je chování, kterému vůbec nerozumím. To byl náš první kontakt, nikdy jsem mu své mobilní číslo nedal.

Lidovky.cz: V úterním prohlášení jste napsal, že arbitři byli podjatí. Je to váš dojem, nebo vycházíte z nějakých konkrétních důkazů?
Podjatost arbitrů namítal náš právní zástupce. Jeden z arbitrů patří do právní kanceláře, která se stala součástí společnosti EY a ta spolupracovala se Škodou Transportation na vypracování znaleckých posudků. Myslím, že devět z deseti soudců by řeklo, že v tom podjatost vidí, ale rozhodčí soud nikoliv. Ještě bych zdůraznil, že tato instituce nepatří do soustavy soudů a je soukromá.

Lidovky.cz: Velmi důležitou postavou arbitrážního soudu je jeho místopředseda Radek Pokorný, osobní přítel premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). Jak moc to může být ve vládě citlivé? Řekl jste, že budete u ostatních ministerstev iniciovat zrušení rozhodčích doložek.
Můžete vyvozovat, že pan Pokorný je místopředsedou onoho soudu a jeho právní kancelář zároveň někoho zastupuje (Škodu Transportation – pozn. red.), jestli tam není problém. Rozhodčí soud řekl, že není. Je to soukromá instituce, která si může udělat rozhodnutí, jaké chce. Na tento fakt jsem reagoval tím, že jsem zastavil možnost uzavírat rozhodčí doložky ve smlouvách se státními organizacemi v resortu dopravy. Jde o věc, na níž se musíte ptát někoho jiného. Citlivá asi bude. Pro mě je hlavní, že někdo výrazně poškozuje národního dopravce. V koaliční smlouvě stojí, že ho jako vláda budeme podporovat. Chci proto své partnery informovat, že jsou tady subjekty, které se snaží dělat úplný opak a ptát se, co s tím budete dělat.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E

Lidovky.cz: A váš osobní názor na to, zda mohl hrát Radek Pokorný roli při rozhodování v tomto sporu?
Nechci tu věc komentovat. Víte, že před časem unikla esemeska z naší korespondence (Pokorný podrážděně reagoval na snahu Ťoka zrušit rozhodčí doložky u smluv státních firem v resortu dopravy. Na sms upozornil server Neovlivní.cz - pozn. red.), od něho ke mně, víc k tomu nechci říkat. Spor nevidím v rovině osobní, ale institucionální. Existuje tady legální možnost vytunelovat České dráhy a já u toho nechci svítit.

Lidovky.cz: Doporučil jste vedení Českých drah, aby Škodě Transportation zatím nic neplatilo. Splatnost první částky (doplatek kupní ceny) je přitom podle vašich slov do tří dnů. Nezavdáváte si tím na nějaký další problém?
Proto jsem vyzval, ne nařídil, aby to České dráhy zvážily, včetně právních důsledků. Dost dobře si nedovedu představit, že skupina Škoda Transportation, která za posledních deset let získala více než 40 miliard od státu, po něm bude exekučně vymáhat peníze a že nevyčká na rozhodnutí soudu. To by mi opravdu přišlo, že jsme v absurdistánu.

Lidovky.cz: Je ve hře možnost, že se ještě se šéfem Škody sejdete a budete dál jednat o případném narovnání?
Teď nevidím důvod. Pan Ignačák mě mohl požádat o schůzku před výrokem soudu. V této fázi jsou kostky vrženy - o čem bychom se bavili? Škoda může říct, že nechce využít rozhodnutí soudu, ale to je na její vůli. Já je o to nebudu žádat.

VYJÁDŘENÍ TOMÁŠE IGNAČÁKA:

Po seznámení se s výsledky arbitrážního soudu jsem pouze chtěl nabídnout jak panu ministrovi, tak i předsedovi představenstva Českých drah schůzku, na které bychom mohli začít jednat o dalším postupu.

Možností mohlo být i rozložení plateb na delší období.

Dvakrát jsme Českým drahám nabízeli mimosoudní dohodu. Ta byla odmítnuta, i když v dnešní situaci představovala ve srovnání s výsledkem arbitráže úsporu zhruba 861 milionů korun.

Více jsme v této situaci nemohli dělat a nezbývalo nám nic jiného, než pokračovat v arbitrážním řízení.

Autor: