8. dubna 2015 10:43 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Ťok si oddychl. Kapsch státu
pomůže s přípravou tendru na mýto

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Mýtná brána. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtná brána. | foto: Lidové noviny
PRAHA Ministr Dan Ťok získal důležitého spojence pro přípravu soutěže na nového provozovatele českého mýta. Dohodl se na spolupráci s jeho současným správcem a výběrčím - rakouskou firmou Kapsch.

Šéf resortu dopravy o společném postupu jednal s majitelem rakouské společnosti Georgem Kapschem. Domluvili se navzdory tomu, že ministerstvo i firma si v poslední době vyměnovaly přes média hodně ostré vzkazy.

Společnosti Kapsch vyprší smlouva na výběr mýta na konci roku 2016. Stát nyní připravuje soutěž na nového správce. Chybí mu ale data o fungování nynějšího systému.

Firma a ministerstvo se proto dohodly, že společně sestaví pracovní skupinu techniků a právníků, kteří dojednají detaily součinnosti. Stát ji potřebuje kvůli licencím k softwaru mýtného systému, které jsou až do konce smlouvy s Kapschem v jeho výhradním vlastnictví. 

„Kapsch deklaroval, že podpoří připravovaný mýtný tendr a usnadní přechod na nového provozovatele,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Pokud by Kapsch státu licence k softwaru nepředal s dostatečným předstihem, je úřad připraven vypsat soutěž na provoz mýtného systému bez možnosti využití vybudované sítě mýtných bran a dalšího vybavení, jako jsou kamionové palubní jednotky. V takovém případě by ale přišel o investici zhruba šesti miliard korun, které na jejich pořízení utratil.

Kapsch: Rozumný hospodář dobrý systém nemění

„Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta,“ prohlásil Georg Kapsch.

Harmonogramem přípravy výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému se má dnes zabývat i vláda. Obří zakázku na desetiletý výběr mýta plánuje ministerstvo dopravy vypsat napřesrok na jaře a vítěze tendru chce znát do září. 

Aktuální harmonogram má ale řadu rizik spojených s nedostatkem času. Zaprvé nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a zároveň předpokládá součinnost Kapsche.

Mýtný systém na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic první třídy provozuje Kapsch od roku 2007. Loni na mýtném od kamionů a autobusů vybral 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Za provoz systému stát vloni zaplatil 2,15 miliardy korun.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz