Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Toyota Auris - takový nenápadný hybrid

Ekonomika

  9:30
PRAHA - Je to první hybridní auto, kterého si na ulici nevšimnete. Možná je zaregistrujete, až když bude nebezpečně blízko. Obyčejné a elektricky tiché.

Toyota Auris HSD foto: Toyota

Nenápadná Toyota Auris opatřená zkratkou HSD (Hybrid Synergy Drive) je takzvaný "plný hybrid", takže umí jezdit jen na elektřinu a překvapovat chodce, kteří jej neslyší. Sice jen do rychlosti 50 km/h a maximálně dva kilometry, ale pro radikální zlepšení úspornosti a snížení emisí ve městě to bohatě stačí.

Toyota Auris HSD

Jde o první auto tohoto druhu v automobilové nižší střední třídě. Toyota chtěla přiblížit hybridní pohon těm, pro něž byl Prius příliš futuristický či drahý. Tak zamontovala techniku Priusu do nenápadného Aurisu.

Benzinový motor 1,8 litru pracuje v efektivním Atkinsonově cyklu spolu s elektromotorem přidávajícím dalších 60 kW a 207 Nm prakticky od nulových otáček. Při brždění a splývavé jízdě hybrid mění kinetickou energii v elektrickou a ukládá ji do baterie, aby ji pak využil při zrychlování, kdy elektromotor pomáhá motoru spalovacímu.

Hybrid se ovládá stejně jako jakýkoliv jiný Auris s automatickou převodovkou. Jen po zmáčknutí startovacího tlačítka nenaskočí motor – otáčkoměr nahradil ciferník s displejem ukazujícím, zda se systém dobíjí, či vybíjí. Páčka převodovky s plynule měnitelným převodem je nezvykle malá, pochází totiž z Priusu (stejně jako on i hybridní Auris při couvání otravně pípá).

Toyota Auris HSD
Při brždění elektromotorem si budete muset zvyknout na zvuk připomínající tramvaje či trolejbusy. "Zařadit" se dokonce dá speciální brzdný režim voliče převodovky, kdy se ukládá co nejvíce energie do baterie. V tomto režimu Auris brzdí jen elektricky, což se mimochodem projeví v menším opotřebení brzd i pneumatik. Auris stejně jako Prius s pomocí tlačítek uvedete do tří volitelných režimů: normálního, ekonomického a výkonného.

Ve městě se dá při troše snahy opravdu jet za udávaných 3,8 litru. Dokonce může být zábavné, když se snažíte hybridní systém co nejvíce využívat. Ale mimo město se situace obrací. Na dálnici hybrid své výhody ztrácí, baterie se brzy vyčerpá a pak už jede i pije jen jako slabší benzinová osmnáctistovka s monotónním zvukem, daným převodovkou CVT. Při úsporné jízdě mimo město se spotřeba pohybuje mezi pěti a šesti litry, na dálnici kolem sedmi.

Hybridní Auris HSD při rychlejší jízdě nenabízí nic než užitečnost. Je to komfortní houpavé auto, kterému se do zatáček moc nechce, kvůli rekuperaci energie má uměle reagující brzdový pedál a z jeho volantu se nic nedozvíte.

Toyota Auris HSD

Ale nevadí, svůj účel plní dobře. Handicapem je spíše kufr – kvůli baterii zmenšený z 354 na 279 litrů, a to Toyota započítala i schránku pod tenoučkým dnem.

Auris HSD je sice stále dražší než jeho spalovací sourozenci, ale už ne o tolik, navíc dokáže být skutečně úsporný. A to i cenově: je o 90 000 levnější než Prius, další úspora se pak projeví v nízkých provozních nákladech (potěší, že hybridní systém má záruku pět let nebo 100 000 km). V Aurisu zkrátka dává hybridní pohon smysl, jen musíte vzít vážně úkol, který dostal od výrobce: být ekologicky, a díky tomu také ekonomicky úsporným městským vozem.

Autor:

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč