22. dubna 2014 15:03, aktualizováno  15:52 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Tramvaje na Václaváku nanovo:
z Vinohrad na hlavní nádraží

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
V roce 1980 projela po Václavském náměstí poslední tramvaj | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V roce 1980 projela po Václavském náměstí poslední tramvaj | foto: ČTK
PRAHA Praha dál připravuje možnost vést tramvajovou trať z Vinohrad na Václavské náměstí a hlavní nádraží. Radní v úterý schválili návrh změny územního plánu, která takové propojení v budoucnu umožní. Rozhodnutí zatím neznamená, že se skutečně začne stavět, plán totiž čeká dlouhé schvalování. Důležité bude získat dostatečnou politickou podporu.

"Stále hledáme způsob, jak ulehčit kriticky přetíženému dopravnímu uzlu I. P. Pavlova. Pokud se zde vyskytne nějaký problém, za chvíli nám stojí doprava po celé Praze," řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Propojení tratí by podle něj situaci zlepšilo. "Tramvajová síť v centrální části Prahy by tak získala větší variabilitu a nedocházelo by k tolika kolapsům veřejné dopravy," doplnil.

Původní záměr na návrat tramvají na Václavské náměstí měl řadu odpůrců. Odmítlo jej zastupitelstvo a nesouhlas vyjádřila i Praha 1. Vedení hlavního města od něj proto ustoupilo.

Tramvaje jezdily po Václavském náměstí do roku 1980

Podle nynějšího návrhu by trať mohla vést z Vinohrad na horní okraj Václavského náměstí, odtud přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží až k Bolzanově ulici a Masarykovu nádraží. Napojila by se tak na trať vedoucí Dlážděnou, Jindřišskou a posléze Vodičkovou ulicí.

"Cílem změny je vytvořit podmínky pro posílení tramvajové sítě v centrální části Prahy, a to obnovením spojení, která byla v minulosti nešťastně se zavedením metra zrušena," píše se schváleném materiálu. Změna by vedla ke zlepšení dopravní obslužnosti centra i situace kolem frekventované magistrály.

Změny na magistrále

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) už dřív řekl, že zatímco nyní se magistrála u Hlavního nádraží dělí a vede dvěma směry nad a pod Národním muzeem, v budoucnu by měly obě vést po Legerově ulici. Rozdělovat by se měly až nad Čelakovského sady.

Tramvaje jezdily po Václavském náměstí do roku 1980

Z prostoru pod Muzeem by tak zmizela frekventovaná komunikace. "Logicky se pak propojí prostor Václavského náměstí, muzea a parku nad ním, které nyní rozděluje magistrála," uvedl.

Proměny Václavského náměstí

O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Stejně tak se po dlouhé roky diskutuje i o změnách problematické magistrály. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od nákladných plánů upustila.

S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a Václavským náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října.

Lidovky.cz, ČTK
  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz