27. dubna 2015 6:10 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Tramvaje pro šejky trápí písek i
vedra. Výzva, říká manažer Siemensu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Tramvaj z řady Avenio určená pro katarské Dauhá. Prošla i klimatickým zkušebním... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tramvaj z řady Avenio určená pro katarské Dauhá. Prošla i klimatickým zkušebním... | foto: SiemensLidovky.cz
WILDENRATH Vyhovět náročným požadavkům šejků a zároveň se popasovat s extrémním počasím. V Kataru vzniká tramvajová trať, po níž budou jezdit bateriové tramvaje úplně bez trolejí. Pro firmu Siemens jde o jednu z klíčových zakázek současnosti.

Trať v bohaté arabské zemi spojí jižní a severní studentský kampus. Po dvanáct kilometrů dlouhých kolejích budou jezdit bezmála dvě desítky bílých tramvají. Nad nimi nebude nic, dobíjet elektrickou energii budou během několika desítek vteřin na zastávce.

Ve světě jsou zatím čistě bateriové trati jen na několika místech. „Naši konkurenti už některé spustili, například Alstom v Dubaji. Používáme ale zcela jiné systémy,“ popisuje v rozhovoru pro Lidovky.cz produktový manažer Siemensu Jochen Steinbaurer, který se na projektu pro Dauhá podílí.

Lidovky.cz: V čem se projekt pro Dauhá liší od podobných tratí ve světě?

Rozdíl je například v druhu použitých baterií či způsobu jejich dobíjení. My například doplňujeme energii v zastávkách. V Kataru je také velkým problémem písek, s nímž by systém neměl přijít do kontaktu.

Lidovky.cz: Jak moc velký problém je podnebí v Kataru? Vládnou tam velká horka a vlhkost.

Klima v Dauhá je skutečně problém. Tramvaj jsme například testovali v našem speciálním větrném tunelu ve Vídni, který simuluje extrémní povětrnostní podmínky, velké teplotní rozdíly. Pro katarskou zakázku jsme v naší tramvaji museli výrazně posílilit chladicí systém. V Evropě není nic podobného třeba.

Projektový manažer Siemensu Jochen Steinbauer.

Projektový manažer Siemensu Jochen Steinbauer.

Lidovky.cz: Předpokládám, že budete testovat tramvaj i přímo v katarském provozu. To bude přece jen jiné než v tunelu a na testovacím okruhu v Německu.

Pochopitelně ano, stupnů testování je několik. Obnáší zmíněné jízdy na našem okruhu ve Wildenrathu, ale samozřejmě také zkoušení souprav na už existující infrastruktuře přímo v Kataru.

PÍSEČNÉ TRAMVAJE

  • Siemens získal zakázku na dodávku tramvají pro katarské Dauhá v roce 2012.
  • Projekt vyjde na více než 100 milionů eur, tedy v přepočtu minimálně na 2,7 miliardy korun.
  • Kromě dodávky 19 tramvají řady Avenio zajistí Siemens také stavbu 24 zastávek, signalizační systém či stavbu depa.
  • První tramvaj dorazí do Kataru letos v červnu, celý projekt má být dokončený na konci roku 2016.
  • 12 kilometrů dlouhá trať spojí takzvaný Severní a Jižní kampus.
  • Tramvaje mají speciální pohon. Baterie jim umožňují jet zcela bez trolejí. Souprava dobíjí elektrickou energii během několika desítek vteřin na zastávkách.

Lidovky.cz: Jak byste srovnal náklady na klasickou trolejovou tramvaj a na bateriovou?

Při testech jsme s touto bateriovou tramvají ujeli šest kilometrů bez nabíjení. Energii, kterou jsme za tuto vzdálenost spotřebovali, jsme byli schopni na zastávce nabít zpět. Energetické úspory oproti klasické tramvajové trati se pohybují kolem třiceti procent.

Lidovky.cz: Jak moc je pro vás projekt v Dauhá důležitý? Sháníte pro tratě bez trolejí další zákazníky?

Máme několik potenciálních zákazníků z různých částí světa. Projekt trati v Dauhá považujeme za referenční pro případné další podobné zakázky. V tuto chvíli ale nechci zájemce jmenovat. Jsou to zákazníci z Německa či Středního východu.

Lidovky.cz: Jaká je cena celého kontraktu?

Přibližně sto milionů eur.

Tramvaj z řady Avenio určená pro katarské Dauhá. Siemens ji testuje ve svém areálu v západoněmeckém Wildenrathu.
Tramvaj z řady Avenio určená pro katarské Dauhá. Siemens ji testuje ve svém areálu v západoněmeckém Wildenrathu.

Lidovky.cz: Je projekt výrazně dražší, když jej budujete za „nestandardních“ podmínek v Kataru?

Je hodně komplexní, včetně vysokých požadavků na architekturu staveb a jejich statiku. Velkou roli hraje i zmíněné klima a uzpůsobení chladicího systému tramvají. Je to pro nás zkrátka výzva. Samotný provoz tramvají v Kataru je pochopitelně mnohem dražší než jinde, třeba v Evropě.

Lidovky.cz: Souvisí stavba této moderní trati v Dauhá s mistrovstvím světa ve fotbale, které se v zemi uskuteční v roce 2018? Respektive s plánovanou kandidaturou na olympijské hry?

Tento projekt je na světovém šampionátu nezávislý. Hotový bude poměrně dlouho před jeho zahájením, v prosinci roku 2016.

  • 1Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.