Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Třetina lidí by byla ochotna platit za zprávy na internetu

Ekonomika

  12:09
PRAHA - Platit za obsah na internetu? Proč ne. Alespoň podle třetiny uživatelů internetu, kteří říkají, že za speciálně vybraný obsah by byli ochotní zaplatit. Vyplývá to z výsledků průzkumu Sdružení pro internetovou reklamu, který zpracovala agentura Mediaresearch.
Nakupování po internetu, ilustrační foto

Nakupování po internetu, ilustrační foto foto: Shutterstock

Do odhadů, kdy se v Česku za obsah internetu skutečně začne platit, se ovšem nikdo moc pouštět nechce. "Lidé jsou naučení, že si přes počítač prohlíží stránky zadarmo. Cesta ke zpoplatnění proto povede spíše přes jiná, nová koncová zařízení, jako jsou čtečky, tablety nebo chytré telefony," předpokládá Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR.



Odborníci se přitom shodují, že hlavním problémem pro zavádění placení za weby není ani tolik cena jako spíše nepohodlné formy placení. "Lidé říkají, že budou ochotni platit, ale vadí jim extrémně nepohodlné systémy plateb," vysvětluje Tomáš Bella z konzultační společnosti NextBig. Ta nyní dokončuje na Slovensku projekt, kterým vydavatelé několika deníků a magazínů zpoplatní hromadně své obsahy na webu.

Tento model se liší od zahraničních pokusů zpoplatnit zpravodajské obsahy na webových stránkách v tom, že předplatitel získá za jednu platbu přístup k celému balíku produktů všech zúčastněných vydavatelů. Za necelá tři eura měsíčně tak bude čtenář moci číst a sledovat videa několika různých titulů. Nový projekt by měl být spuštěn v příštích týdnech. "Náš předpoklad na Slovensku je, že by se do systému mohlo zapojit asi 15 procent lidí," dodává Bella.

Google přišel s novou konkurencí pro Apple
Společnost NextBig nyní již jedná o podobném systému i s vydavatelstvími v tuzemsku. Zatím ovšem nejsou tak daleko jako na Slovensku. "Až se to rozjede na Slovensku, začneme se soustředit i na Českou republiku," dodává Bella.



Vydavatelé chtějí peníze za své produkty. A to i na internetu. Včera tomu vykročila po Applu vstříc i společnost Google. Představila totiž nový systém pro zpoplatnění internetového obsahu. Platební systém OnePass umožní buď zaplacení jednotlivých článků, nebo celého předplatného na určité období.

Google tak přišel s novým řešením jen den po svém rivalovi, společnosti Apple. Internetový obr přitom hraje s nižší marží. Hlavní rozdíl mezi oběma systémy totiž spočívá v tom, že v případě Googlu bude 90 procent příjmů zůstávat vydavatelům, oproti tomu Apple si bude z předplatného odebírat 30 procent příjmů. Kromě toho bude OnePass fungovat na všech platformách.

Již tento týden začnou některé mediální koncerny systém OnePass zčásti využívat. Jsou mezi nimi například německé vydavatelství Axel Springer či španělská Prisa, která vydává deník El País.

Google chce svůj systém OnePass v budoucnosti zavést i v Česku. Zatím jej ale bude testovat nejprve na velkých trzích, uvedl server Mediář.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...