Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Trh zájezdů letos spadne až o pětinu, některé cestovky zmizí

Ekonomika

  13:18
PRAHA - Vývoj na trhu zájezdů cestovním kancelářím zatím nepřeje. Jiří Jelínek, ředitel jedné z největších tuzemských "cestovek", CK Fischer, řekl, že letošní rok by mohl skončit s celkovým meziročním propadem trhu o 20 procent. Pro svou firmu očekává Jelínek menší pokles prodejů, kolem 13 procent.
Dovolená - ilustrační foto

Dovolená - ilustrační foto foto: Shutterstock

 

"Poměrně dost cestovních kanceláří letos z trhu zmizí, bude se to týkat spíše středních a menších společností," předpověděl Jelínek. Podle něj ale nemusí jít přímo o krachy, řada kanceláří ukončí podnikání řízeně, aniž by nechávala v zahraničí nějaké klienty. Jelínek prý registruje jednoznačné signály z trhu o finančních problémech některých firem. Lidé by proto podle něj měli kupovat zájezdy u kapitálově silných kanceláří.

"Jakákoliv cestovní kancelář bude letos moci mluvit o úspěchu, pokud vykáže zisk," řekl ředitel. "Rozumné cestovní kanceláře" prý už snížily pro hlavní sezonu kapacity, to znamená odřekly zamluvená místa v hotelech i letadlech. "Kdo to neudělal, žene se do problémů," je přesvědčen Jelínek.

Zájezdy do řecka zlevnily o desítky procent
Jedním z poražených tohoto roku je Řecko, kterým zmítá rozpočtová krize. Podle Jelínka prodej zájezdů do Řecka klesl v celé Evropě o desítky procent, na což řečtí hoteliéři zareagovali snížením cen v průměru o třetinu. Ceny za zájezdy do Řecka tak prý klesly na zatím vůbec nejnižší úroveň; ta prý vydrží ještě několik týdnů, poté ceny mírně vzrostou kvůli poptávce rodin s dětmi během prázdnin.

Jelínek považuje snížení poptávky po Řecku za důsledek špatného mediálního obrazu. "Drtivá většina zájezdů směřuje na ostrovy, kde se nic neděje.

Doufáme, že až se odsud lidé vrátí, řeknou si to mezi sebou," uvedl ředitel. Podobně jako u Řecka prý klesla poptávka i po Egyptu a Španělsku, naopak za vítěze mezi destinacemi označil Jelínek Turecko.

Prodej zájezdů stoupá se špatným počasím
Pozitivně se na prodejích zájezdů k teplému moři projevuje chladné deštivé počasí v tuzemsku a předpověď, která nevěstí na červen zásadní změnu. "Od pondělí, kdy začalo pršet, se prodeje rázově zvedly o 20 procent ve srovnání s týdnem předchozím," řekl Jelínek. Za hlavní trend letošní sezony označil příklon k nákupům na poslední chvíli.

Cestovní kancelář Fischer patří do takzvané velké čtyřky lídrů českého trhu zájezdů. Loni hospodařila s hrubým ziskem 83 milionů korun, meziročně o 8,8 procenta méně. Na dovolenou odvezla 140.000 Čechů, tržby činily 2,6 miliardy korun. Vzhledem k dopadům krize považuje Jelínek loňské výsledky za úspěch.

Autor: