Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Plnou parou do Berlína. Politici sní o dráze s tunelem pod horami

Ekonomika

  15:25
PRAHA/BERLÍN - Kvalitní dálnice spojující českou a německou metropoli ještě není dostavěná, a politici se už zhlédli v novém projektu budoucnosti. Prahu s Berlínem by měla spojit nová dopravní tepna – tentokrát železniční.

Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD. foto: MAFRA - Anna Vavríková

Během pondělní návštěvy Německa to potvrdil premiér Bohuslav Sobotka, plán vysokorychlostní tratě podporuje také kancléřka Angela Merkelová. 

Ta prohlásila, že po rychlodráze by mohla jezdit „nová Vindobona“. Právě tento dnes již zaniklý expres spojoval Vídeň, Prahu a Berlín více než půl století.

Sen o expresu do Mnichova se rozplývá. Spojení na západ je tristní

Ambice nejsou malé. Superexpres by měl podle železničních vizionářů cestu mezi oběma městy urazit za 2,5 hodiny. Není nouze ani o futuristická díla na trati – zatímco na německé straně by stačilo úseky jen modernizovat, v Česku je nutné narýsovat kompletně nové koleje, které by umožňovaly rychlost až 350 kilometrů v hodině. 

Ty by mimo jiné musely obřím tunelem překonat Krušné hory, aby se vyhnuly úzké a přetížené trati podél Labe.

Investoři: trápí nás němčina

Česko-německý rychlík nové generace, který by jezdil rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině, chce spolkové ministerstvo dopravy zanést do pětiletého plánu rozvoje infrastruktury, o němž by se mělo začít jednat letos v létě. 

A dosud špatně průjezdnou trať přes Ústí nad Labem a Drážďany, po níž jezdí rychlíky na sever maximální rychlostí 160 km/h fakticky jen po dobu několika minut, chce rozsáhle přebudovat také česká strana.

Náklady za stavební část se vyšplhaly na víc než miliardu eur. Peníze však...

„Nejsme úplně na začátku, existují tady společná memoranda. Pro úsek Ústí nad Labem-Drážďany se již zpracovává přeshraniční studie,“ řekl LN Petr Šlegr, ředitel Centra pro efektivní dopravu. 

Podle něj má vysokorychlostní trať smysl jen tehdy, když se v Česku povede v nové linii – včetně tunelů pod Českým středohořím a Krušnými horami. Na německé straně bude stačit modernizovat stávající koleje, které jsou o třídu výše.

Nová generace Vindobony, slavného rychlíku, který pod tímto názvem mezi Prahou a Berlínem přestal jezdit před půl rokem, není jediným dopravním projektem, který Sobotka s Merkelovou projednal. Na programu byla i splavnost Labe a české přístavy v Hamburku, které má Česko propachtované do roku 2028. 

Superzakázka pro Londýn. Jak se vyrábí vlaky za 77 miliard

„Je to naše jediné přímé spojení s mořem,“ připomněl český premiér kancléřce s tím, že se do dosud zanedbaného území brzy vrátí lodní doprava a stát do svých přístavů investuje. O lukrativní území v Hamburku má již teď zájem hned několik německých firem.

S německými investory, kteří podnikají v Česku, se Sobotka sešel na separátní schůzce. Žádné nové kontrakty premiér ale nepřiveze. Na jednání zazněly místo nabídek obavy, které Němci u nás mají. 

V Česku začíná být citelná propast mezi dobrou tradicí technického vzdělávání a praxí téměř nedotknutých absolventů, které si firmy musejí doškolovat. Němečtí investoři by také uvítali lepší znalosti němčiny. Podle nejnovějšího průzkumu Česko-německé obchodní komory považuje devět z deseti firem dobrou němčinu za důležitou.

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...