6. května 2015 15:25 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Plnou parou do Berlína. Politici
sní o dráze s tunelem pod horami

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Spirit of Brno – první elektrická lokomotiva Taurus od Siemensu ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD. | foto: MAFRA - Anna Vavríková
PRAHA/BERLÍN Kvalitní dálnice spojující českou a německou metropoli ještě není dostavěná, a politici se už zhlédli v novém projektu budoucnosti. Prahu s Berlínem by měla spojit nová dopravní tepna – tentokrát železniční.

Během pondělní návštěvy Německa to potvrdil premiér Bohuslav Sobotka, plán vysokorychlostní tratě podporuje také kancléřka Angela Merkelová. 

Ta prohlásila, že po rychlodráze by mohla jezdit „nová Vindobona“. Právě tento dnes již zaniklý expres spojoval Vídeň, Prahu a Berlín více než půl století.

Ambice nejsou malé. Superexpres by měl podle železničních vizionářů cestu mezi oběma městy urazit za 2,5 hodiny. Není nouze ani o futuristická díla na trati – zatímco na německé straně by stačilo úseky jen modernizovat, v Česku je nutné narýsovat kompletně nové koleje, které by umožňovaly rychlost až 350 kilometrů v hodině. 

Ty by mimo jiné musely obřím tunelem překonat Krušné hory, aby se vyhnuly úzké a přetížené trati podél Labe.

Investoři: trápí nás němčina

Česko-německý rychlík nové generace, který by jezdil rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině, chce spolkové ministerstvo dopravy zanést do pětiletého plánu rozvoje infrastruktury, o němž by se mělo začít jednat letos v létě. 

A dosud špatně průjezdnou trať přes Ústí nad Labem a Drážďany, po níž jezdí rychlíky na sever maximální rychlostí 160 km/h fakticky jen po dobu několika minut, chce rozsáhle přebudovat také česká strana.

Náklady za stavební část se vyšplhaly na víc než miliardu eur. Peníze však Rakouské dráhy získaly prodejem pozemků soukromníkům.

„Nejsme úplně na začátku, existují tady společná memoranda. Pro úsek Ústí nad Labem-Drážďany se již zpracovává přeshraniční studie,“ řekl LN Petr Šlegr, ředitel Centra pro efektivní dopravu. 

Podle něj má vysokorychlostní trať smysl jen tehdy, když se v Česku povede v nové linii – včetně tunelů pod Českým středohořím a Krušnými horami. Na německé straně bude stačit modernizovat stávající koleje, které jsou o třídu výše.

Nová generace Vindobony, slavného rychlíku, který pod tímto názvem mezi Prahou a Berlínem přestal jezdit před půl rokem, není jediným dopravním projektem, který Sobotka s Merkelovou projednal. Na programu byla i splavnost Labe a české přístavy v Hamburku, které má Česko propachtované do roku 2028. 

„Je to naše jediné přímé spojení s mořem,“ připomněl český premiér kancléřce s tím, že se do dosud zanedbaného území brzy vrátí lodní doprava a stát do svých přístavů investuje. O lukrativní území v Hamburku má již teď zájem hned několik německých firem.

S německými investory, kteří podnikají v Česku, se Sobotka sešel na separátní schůzce. Žádné nové kontrakty premiér ale nepřiveze. Na jednání zazněly místo nabídek obavy, které Němci u nás mají. 

V Česku začíná být citelná propast mezi dobrou tradicí technického vzdělávání a praxí téměř nedotknutých absolventů, které si firmy musejí doškolovat. Němečtí investoři by také uvítali lepší znalosti němčiny. Podle nejnovějšího průzkumu Česko-německé obchodní komory považuje devět z deseti firem dobrou němčinu za důležitou.

Blahoslav Hruška
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na Lidovky.cz