Nyní ji dostane k posouzení Senát. Podmínkou je, aby šlo o tzv. veřejně prospěšné stavby podle stavebního zákona, tedy infrastrukturní stavby.
Obdobné ustanovení schválila sněmovna již ve středu v novele zákona o vlastnictví bytů, která se týkala převodu družstevních bytů do osobního vlastnictví. Podle něj nemusí stavebník prokazovat, že mu patří pozemky na povrchu pod tunelem, pokud technicky nesouvisí s budovanou podzemní stavbou.
Zpravodaj k novele Jaroslav Krupka (ODS) dnes řekl, že formulace v zákoně ze středy je opsaná ze starého stavebního zákona z roku 1976, je příliš obecná a není příliš přesná.
Pokud oba zákony podepíše prezident, platily by tak v krátké době dvě rozdílné úpravy. Krupka proto po poradě s ministerstvem dopravy navrhl změnit účinnost u novely stavebního zákona na 2. ledna 2010. "Středeční" zákon nabývá účinnosti o den dříve a platil by tak pouze tento jeden den.
Praha - Beroun? 4000 vlastníků
Vláda poukazuje na to, že třeba v případě plánů na výstavbu železničního tunelu z Prahy do Berouna by investor musel získat souhlas od 4000 vlastníků pozemků na povrchu.
Jako další příklad uvádí vláda asi čtyřkilometrový železniční tunel mezi Rokycany a Plzní. V tamním případě by byl stavebník nucen zřídit věcné břemeno k pozemkům na povrchu nad tunelem u 132 pozemků, které patří celkem 178 vlastníkům.
Téměř polovina vlastníků přitom na výzvy vůbec nereaguje. Vláda se proto obává, že v případě zpoždění výstavby by stát přišel o peníze z evropských fondů.