30. srpna 2011 7:07 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Turistů v Praze přibývá.
Kdo utrácí nejvíce?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Staroměstské náměstí v Praze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Staroměstské náměstí v Praze | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny
PRAHA  U malého stánku s pestrobarevnými obrázky pražských památek se točí tři japonští turisté. Dlouho vybírají. Karlův most, nebo raději Chrám svatého Víta? Nakonec padne volba na siluetu Hradčan. Stánkaře u pražské Lorety však čeká zklamání.

Místo zaplacení tří set korun turista jednoduše přiblíží velký objektiv fotoaparátu k vybranému obrázku, zaostří a cvak. Vyfoceno. Doma bude stačit snímek vytisknout a pověsit na zeď.

Návrat zlatých časů
Po posledních zhruba dvou letech poklesu cestovního ruchu jezdí do Česka opět víc turistů. Jen za druhé čtvrtletí jejich počet stoupl podle údajů statistického úřadu o víc než 13 procent.

INFOGRAFIKA:


Tak vysoký meziroční nárůst zaznamenaly statistiky naposledy před sedmi lety. Letošní rok by tak mohl být rekordní a překonat úspěšné předkrizové sezony.

Především ruská klientela rychle získává na významu. Od dubna do června přijelo turistů z Ruska o polovinu víc než před rokem. "Tenhle trh je obrovský a bude dál růst. Zatím se mu ale věnuje jen málo agentur a jedná se takřka o neorané pole," říká průvodkyně Martina Tomková.

Je čas vyrazit
Je půl desáté ráno a Hradčanské náměstí rychle zaplňují turisté. Skupinky španělských seniorů zaujatě poslouchají průvodce a prohlížejí si Pražský hrad. Další zástupy lidí s knížkami o Praze a mapami města se hrnou branami na nádvoří.

ČTĚTE TAKÉ:


O kus níž v Nerudově ulici je zatím klid. Jen pár místních spěchá do práce. Zahrádky hospod jsou prázdné a ani do obchodů se suvenýry se ještě nikdo nehrne. Na dotaz, kdy začínají turisté chodit, prodavačka nedokáže odpovědět. Česky pořádně nerozumí. Nebo rozumět nechce.

"Začínám prohlídky vždycky nahoře a scházíme pak dolů ke Karlovu mostu," říká průvodkyně Ljuba Poleva a tvrdí, že to tak mají všechny turistické skupiny. Je to méně náročné a lidé si mohou prohlídku víc užít.

Přitom platí, že organizovaných skupin letos ubývá. S výjimkou asijských zemí si lidé raději organizují cestu i pobyt sami, bez cestovní kanceláře. Vyjde to většinou levněji a člověk je svým pánem.

Na to musí rychle reagovat hoteliéři, kterým už nestačí jen nasmlouvat pobyty s cestovkami za pevnou cenu. A také průvodci. Kdo bude čekat, až se ozve cestovní agentura s nabídkou práce, ten se nemusí dočkat vůbec.

"Přes vlastní stránky mě kontaktují jednotlivci nebo menší skupinky. Tenhle trend bude jistě dál posilovat s tím, jak budou lidé ještě víc zcestovalí," říká Tomková.

Podle údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur již dnes více než 80 procent zahraničních návštěvníků Prahy přijíždí individuálně bez služeb cestovních kanceláří.

Mučicí suvenýry?
Proti dopolednímu klidu Nerudovky je Celetná ulice v centru Prahy odpoledne rájem pro prodejce suvenýrů. Fialovou se zlatými detaily, červenou, nebo zelenou? Německý pár ve středních letech dlouhé minuty zamyšleně vybírá, kterou matrjošku si jako památku na Prahu odvézt domů.

Zdá se, že zvolit tu nejhezčí asi není jednoduché. Nakonec se oba shodují, že nejlepší bude středně velká fialová za 200 korun. Jen co zaplatí, už přichází další dvojice, aby si také vybrala "typický" suvenýr z Prahy. "Není to ale náhodou ruské?" ptá se slečna partnera. Chvíli váhají, ale nevadí. Doma tohle přece nekoupí. Nakonec také jednu vyberou.

Co turisté v Praze nejvíce kupují?
Co turisté v Praze kupují - grafika

Ostatně nápis nad obchodem neslibuje nic vyloženě českého. "Majitelé obchodů to vyřešili tak, že nad vchod dají ceduli s nápisem slovanské suvenýry," říká průvodce po Praze Václav Štorek. Většina turistů ze Západu si podle něj stejně myslí, že matrjošky jsou místní.
Jen Rusové se prý smějí nebo kroutí hlavami. "Určitě bych si to tady nekoupila. Překvapilo mě to," říká jedna z ruských návštěvnic Prahy.

Víc hostů, ale stejné útraty
Zatímco si ruská rodina vybírá z nabídky skleniček na víno z broušeného skla, anglicky mluvící mladíci hledají správnou velikost trička s nápisem Prague Drinking Team. Nabídka obchodů v centru se může zdát místnímu šílená.

Jakési perníkové chaloupky za tři sta korun, které se sice nepodobají žádné stavbě v Praze, ale zato mají nápis Prague, jdou dobře na odbyt.

Ostatně cokoli, kde je výrazným písmem uvedeno Praha, působí jako magnet. Desítky obchodů se suvenýry, které jsou v podstatě spíš úzkými průchody zaplněnými do posledního volného místa, nabízejí jedno a totéž.

Trička s pivní tematikou nebo nápisy Praha, tašky, šátky, matrjošky, figurky Pražského jezulátka, vedle nich golem, plyšový Krteček, hrnečky či půllitry, stojánky na svíčky nebo marionety a ruské ušanky.

Bizarní skladbu suvenýrů dokresluje příklad u Karlova mostu. Reklama na muzeum mučicích nástrojů je hned nad jedním z takových průchodů s nejrůznějšími cetkami. Podobnost zcela náhodná?

Jenže ačkoli turisté prohlížejí a vybírají i z větších a dražších suvenýrů, prodejci moc nadšení nejsou. Ve výjimečně vkusně zařízeném obchůdku Blue Praha kousek od Staroměstského náměstí stojí britský pár spokojeně u pokladny.

Co turisty táhne v Praze?

Prodavač přepočítává obyčejné tužky s obrázkem Karlova mostu, které si chtějí na památku koupit. Levnější už byly jen drobné záložky do knih. Podobná situace je i v dalších obchodech. Když už lidé něco kupují, tak jen to levnější. Přestože za celý letošní rok se čeká zhruba pětiprocentní růst cestovního ruchu, útraty turistů nejsou nijak velké.

"Přibývá méně solventních turistů a nedaří se nastartovat příjezd hostů z ekonomicky silnějších zemí," tvrdí Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Například stoupá počet polských a slovenských turistů, ovšem hostů z Velké Británie a USA ubývá.

Zatímco ale obchody přeplněné nejrůznějšími více či méně šílenými suvenýry mají neustále zákazníky, stále někdo vchází dovnitř a vychází ven, nablýskané prodejny s českými granáty či sklem jsou prázdné. Prodavačka otráveně sedí za pokladnou a podlaha se blýská.

Nízké ceny? Neblázněte
Moc lidí na ni dnes asi ještě nešláplo. Ne že by o takové dárky nebyl zájem. Venku za výlohami postávají ženy ve středních letech a ukazují si, který prstýnek by se jim líbil nejvíc. Za chvíli se ale otáčejí a jdou dál. Tak to vypadá i u dalších obchodů s těmito výrobky podél Královské cesty.

Jak vysvětlují průvodci, především Rusové a turisté ze Západu tady sice kupují nejčastěji sklo a české granáty, ale rádi si nechají poradit, kde ho mají koupit, aby nenaletěli a nepřivezli si domů jen krásné červené sklíčko místo granátu.

V horkém odpoledni jsou plné i zahrádky restaurací na Staroměstském náměstí. "Viděl jsi, za kolik tu je pivo?" ptá se překvapeně Němec svého známého. Už je ale objednali, a tak znechuceně zaplatí 90 korun. Jen co dopijí, přiběhne číšník a ptá se po dalším přání. Pokud žádné není, ať laskavě udělají místo dalším.

Podle Martiny Tomkové, která provádí po Praze turisty z Ruska, USA, Kanady či Velké Británie, často zahraniční návštěvníky ceny překvapují. Někdy bývají i vyšší než u nich, a to nečekají. "Raději jim říkám, kde by mohli hledat lepší místo i ceny," říká Tomková.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.