Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Twitter tápe, Facebook sílí. Když dva dělají totéž, není to totéž

USA

  14:00
SAN FRANCISCO/MENLO PARK - Překonala očekávání analytiků. Tržby zvýšila o 61 procent a snížila čistou ztrátu. Přesto je sociální síť Twitter po oznámení jinak skvělých pololetních výsledků zase zastíněna Facebookem, i když jeho zisk klesl.

Facebook a jeho zakladatel Mark Elliot Zuckerberg. foto: Robert GalbraithReuters

Akciím jedničky mezi sociálními sítěmi se daří dobře, zatímco akcie dvojky – Twitteru – zamířily dolů. Na první pohled nepochopitelné, ale zdání někdy klame. Problém totiž je, že Twitter neláká nové uživatele.

V absolutních číslech si stále nemohou být rovni. Facebook je čtyřikrát větší než Twitter. Přesto druhá jmenovaná firma chce v růstu svého konkurenta zastínit a v budoucnu se jeho velikosti přiblížit. Letošní první pololetí to mělo jasně ukázat. 

Mazací tramvaj jede na Facebooku. Lidé ji nahánějí a fotí s ní selfie

Twitter předčil očekávání analytiků a vykázal o dvacet milionů dolarů více na tržbách a o tři centy větší zisk na akcii. Facebook naproti tomu očekávání některých investorů a odborníků nenaplnil, i když neúspěšný rozhodně nebyl.

Nadšení trhu ale netrvalo dlouho. Při konferenčním hovoru s investory jej zchladil samotný šéf a spoluzakladatel Twitteru Jack Dorsey. „Naše výsledky za druhé čtvrtletí vykazují značný pokrok v monetizaci, nejsme ale spokojeni s růstem uživatelské základny,“ řekl Dorsey, který vedení firmy převzal před měsícem kvůli kritikám strategie Twitteru.

Společnost vykázala nejnižší přírůstek počtu měsíčně aktivních uživatelů od svého vstupu na burzu v roce 2013. Ve druhém čtvrtletí přibylo podle statistik osm milionů uživatelů a celkem jich je na síti 316 milionů. Bez započtení takzvaných SMS followerů, tedy lidí, kteří neprohlíží plnou verzi Twitteru a přijímají vybrané příspěvky pomocí SMS, však počet uživatelů vzrostl z 302 na 304 miliony.

Je třeba být lidovější

Na Facebook naproti tomu alespoň jednou za měsíc zabrousí už skoro 1,5 miliardy lidí. Denně aktivních je přitom už 968 milionů. 

Oproti předchozímu kvartálu si polepšil o 32 milionů uživatelů celosvětově a 3 miliony v USA av Kanadě. Ve výsledku tak přidal jen na tomto trhu víc denně aktivních uživatelů, než kolik se Twitteru podařilo sehnat za měsíc po celém světě.

Twitter

Přitom čím více očí na sociální síť hledí, tím atraktivnější je pro inzerenty, což se pozitivně projevuje na účetnictví.

Podle finančního ředitele Anthonyho Nota se ale situace nemůže zlepšit, dokud Twitter nepronikne k masám. Síť by tak v blízké budoucnosti měla projít obměnou, stát se jednodušší, což má umožnit nárůst až do facebookových rozměrů.

Problém je Twitter samotný

O to už se nějakou dobu snaží skrz multimediální a interaktivní obsah. V roce 2012 společnost koupila službu na sdílení videozáznamů Vine a letos v lednu aplikaci ke streamování videa Periscope.

„Je to zajímavé, ale dokud nenapravíte jádro problému, nebude to fungovat,“ uvedl analytik Macquarie Research Ben Schachter. Twitter je totiž síť pro náročnější, dalo by se říci odbornější uživatele. Pro efektivní pohybování se po síti je potřeba víc „umu“. Kdo ale složitosti zvládne, může na konec získat relevantnější informace než na jiných sítích. Zjednodušením tak firma pokouší loajalitu stávajících uživatelů a riskuje, že mnoho nových nepřitáhne.

Tým Top Gearu znovu spolu. Clarkson s parťáky bude točit pro Amazon

To potvrzují i další analytici. „Problémem Twitteru je jeho produkt jako takový,“ napsal ve svém komentáři Jan Řežáb, zakladatel a šéf společnosti Socialbakers, která se zabývá analýzou trendů na sociálních sítích. Zpravodajství v reálném čase, sport, politické debaty, oficiální prohlášení. V tom všem je Twitter dobrý. Chybí mu ale kategorizace a hlavní stránka se tak ve výsledku stává nepřehlednou.

„V Socialbakers provádíme pravděpodobně jediné neoficiální indexování Twitteru do kategorií značek, institucí, osobností a dalších. Absence přirozeného filtrování je jádrem problému,“ uvedl Řežáb s tím, že rozdělení do kategorií by umožnilo větší funkčnost sítě a větší zapojení uživatelů. Nárůst uživatelské základny by pak automaticky následoval.

Na svou stranu však Twitter potřebuje získat i vývojáře. S těmi se dostal do křížku už před lety, když jim neumožnil přístup ke svému programovacímu rozhraní, ze kterého by mohli získat pro vlastní potřebu twitterová data.