12. ledna 2017 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Retardéry chrání chodce. Zároveň přispívají k zabíjení výfukovým kouřem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 90Diskuse
Zpomalovací práh. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zpomalovací práh. | foto: ČTK
PRAHA Při průjezdu rezidenční čtvrti řidič v zájmu bezpečnosti několikrát nedobrovolně nadskočí. Zpomalují ho retardéry. Podle několika odborných studií tyto příčné překážky pomáhají usměrňovat rychlost, ale zároveň přispívají k tomu, že není zrovna zdravé u nich žít.

Jak moc retardéry ovlivňují množství nebezpečných emisí, změřil na dvou frekventovaných pražských tazích expert z ČVUT Michal Vojtíšek. Kolem poledního 14. prosince testoval ve Vysočanech vzorky ovzduší dvacet minut na Sokolovské ulici, kde byl provoz kvůli opravám zúžený na jeden pruh a v cestě stály autům čtyři retardéry.

Retardéry slouží k větší bezpečnosti chodců, proto se budují na místech, která by mohla být pro přecházející nebezpečná.

Auta u nich zpravidla brzdí a rozjíždějí se, což mění parametry jízdy i množství látek, které auta z výfuku vypouštějí. Podobné to ovšem je i u klasických přechodů, u nich ovšem experti zatím emise nezkoumali.

CO MŮŽOU PRAHY ZPŮSOBIT

Retardér může způsobovat větší opotřebení vozidla (tlumiče, závěsy kol a podobně). Nejhorší i z pohledu exhalací jsou vysoké retardéry, kde řidič musí téměř zastavit. Problematické jsou i dlouhé prahy (například vyvýšený přechod), kde vozidlo brzdí, rozjíždí se, brzdí a zase se rozjíždí.

Petr Vomáčka, ÚAMK

„Na Sokolovské jsme naměřili za vozidly 60 až 70 tisíc pevných částic na metr krychlový vzduchu, městský průměr je sedm tisíc. Jsou to malé částice, které se ukládají v plicních sklípcích a pronikají do krevního oběhu,“ uvedl Vojtíšek, který na ČVUT působí v Centru vozidel udržitelné mobility.

V rámci akce, uspořádané společně s Ústředním automotoklubem (ÚAMK), testoval s mobilním měřičem vzduch v ten samý den ještě na Českomoravské ulici. Tam byl naopak provoz plynulý, vedený ve dvou pruzích a nepřerušovaný retardéry.

Naměřil koncentraci 40 tisíc částic na metr krychlový, což je také několikanásobek pražského průměru. Nicméně jde o podstatně nižší číslo než to, které zaznamenal na opravované Sokolovské. „Plynulá jízda vede k nižším emisím částic,“ dodal Vojtíšek, který spolu s ÚAMK plánuje další podobná měření.

ÚAMK pak ve svém materiálu připomíná, že V Česku podle odhadů lékařů dochází bezmála k deseti tisícům předčasným úmrtích ročně. K nim s vysokou pravděpodobností přispívá i znečištěné ovzduší ve velkých městech.

Problematikou retardérů a jejich vlivu na životní prostředí se ke konci loňského roku zabýval také britský Národní institut pro kvalitu zdraví a péče (NICE). Tato organizace dokonce na základě dosažených výsledků a zkušeností zmiňuje možnost postupného rušení retardérů.

Co její experti naměřili: v případě auta na benzin vedlo snížení rychlosti na 30 km/h ke zvýšení emisí oxidů dusíku o 60 procent. O stejný díl se zvýšil i podíl CO2. Pevných částic pak podle studie NICE proniklo do ovzduší zhruba o 47 procent více.

Nejde však jen o zpomalovací prahy. Tato britská zdravotnická organizace řeší také možné trestání stání auta se zapnutým motorem či problematiku plynulosti dopravy jako takovou. Jednou z možností je podle NICE postupné nahrazení retardérů jinými nástroji, které dokážou zpomalit dopravu, jako je například posílení proměnného značení. To však logicky není možné použít všude.

Dopravní značka - omezení rychlosti

Lidovky.cz k problematice oslovily i zástupce státní společnosti BESIP, která má v Česku na starosti informování veřejnosti a prevenci v oblasti bezpečné dopravy. Na zaslané otázky však do uzávěrky vydání neodpověděli.

Alternativními způsoby, jak udržet auta „na uzdě“ i bez zpomalovacích prahů, se dlouhodobě zabývá také německý autoklub ADAC nebo český ÚAMK.

„Motivací pro nás je to, aby se více využívaly modernější způsoby zklidnění dopravy v nebezpečném místě. Retardér v současné době spíše škodí, než aby pomáhal, hlavně z pohledu exhalací. Situace se dá řešit efektivněji - například úsekovým měřením dle denní doby a instalací semaforu s tlačítkem pro chodce. Snížení exhalací je díky plynulosti dopravy asi o 40 procent,“ popsal mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

CHARTA 77

CHARTA 77

  • 90Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz