Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Uber konečně legální? Odvoz přes aplikaci by nemusel mít označení a taxametr

Ekonomika

  12:50
PRAHA - Seriál bezvýsledných jednání mezi zástupci americké společnosti Uber a jejími odpůrci měl včera další pokračování, tentokrát pod záštitou vládního koordinátora digitální agendy. Dlouhá diskuse, zda podnikání Uberu a jemu podobných firem v Česku je či není legální, se snad nyní konečně chýlí ke konci.

Mobilní aplikace Uber. foto:  František Vlček, MAFRA

Sněmovnou koluje pozměňovací návrh k zákonu o silniční dopravě. Kvůli pádu vlády má však nejistou budoucnost.

NOVELA ZÁKONA O SILNIČNÍ DOPRAVĚ

  • Novela zpřísňuje podmínky pro výkon taxislužby, zejména zvyšuje sankce a pravomoci kontrolních orgánů. Nově také umožňuje obcím požadovat po řidičích psychotesty.
  • Pozměňovací návrh, který už obchází poslaneckými kluby, chce objednávky v mobilních aplikacích postavit na úroveň smluvní dopravy sjednané na základě předchozí písemné smlouvy.
  • Pro řidiče platformy Uber a jí podobných by to znamenalo, že pro legální činnost nemusejí mít označené vozy ani taxametry.
  • Taxikářská lobby má vlastní pozměňovací návrh, který naopak požaduje zahrnutí mobilních aplikací pod legislativu platnou pro klasické taxislužby.

Poslanci aktuálně projednávají novelu zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje některá pravidla pro provozování klasické taxislužby. Poslaneckými kluby ale zároveň obíhá pozměňovací návrh, který naopak staví sjednání odvozu prostřednictvím mobilní aplikace na úroveň smluvní přepravy, a tím legalizuje činnost Uberu. Taxikářské společnosti proto plánují do 10. května podat vlastní protinávrh.

Komplikovaný život Uberu má od základu změnit věta: „Za přepravu na základě předchozí písemné smlouvy dle § 21 odstavce 4 se vždy považuje i přeprava na základě předchozí objednávky učiněné prostřednictvím softwarové aplikace.“

To znamená, že by vozidla v mobilní aplikaci nemusela být označena a nemusela by ani být vybavena taxametrem. Přesně v souladu s filozofií Uberu, který takto v Praze už tři roky funguje. Všechno, od určení trasy přes zúčtování až po zaplacení probíhá prostřednictvím jeho aplikace.

‚Mafie‘ v českém Uberu. Mobilní aplikaci zneužívají novodobí vykořisťovatelé

Poslední překážku – odbornou způsobilost, která se u řidičů Uberu na rozdíl od běžných taxikářů nepřezkušuje – ruší hned další část dokumentu, který mají LN k dispozici.

Podle té by řidič, který vykonává pouze přepravu na základě předchozí smlouvy, nebyl povinen skládat zkoušku. Jinými slovy, aplikace využívá GPS navigaci, a tak není potřeba znát místopis.

„Mohlo by se zdát, že to uvolní ruce i nám, ale není tomu tak. Zničí to trh, nikdo už nebude chtít být taxikář. Nebude žádná kontrola, protože v zákoně chybí povinnost předávání dat z platforem finanční správě,“ vysvětluje Ondřej Krátký, spoluzakladatel české aplikace Liftago. Ta funguje podobně jako Uber, ovšem využívá pouze licencované řidiče.

Taxikářská lobby má o budoucnosti osobní přepravy vlastní představu. Chce, aby i vozy jezdící na platformách typu Uber byly označeny jako taxi a měly taxametr, k čemuž byl startup donucen například v Berlíně.

Nejednoznačná podpora

„Všichni máme své mobilní aplikace, to už dnes není žádná zvláštnost. Tak proč by měla pro každou z nich platit jiná pravidla?“ diví se majitel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. „Ujednání o smluvní dopravě v zákoně vzniklo původně kvůli odvozům na svatbu a podobně. Podmínka písemné smlouvy tam je zcela úmyslně, aby se toho nedalo zneužívat,“ dodal Kvasnička.

Návrh na legalizaci Uberu, o kterém se zatím ve sněmově diskutuje spíš neoficiálně, to odůvodňuje usnadněním pro ty, kteří si chtějí přivydělat. Setkává se však s rozporuplným přijetím. Pro jsou spíš opoziční poslanci.

„Ještě jsme o tom nejednali. Sdílenou ekonomiku obecně podporujeme, tudíž pokud to bude splňovat určité parametry a zachová rovné podmínky na trhu, můžeme se o podpoře bavit,“ uvedl například předseda poslaneckého klubu TOP 09 Michal Kučera.

Obecnou podporu deregulaci nicméně v nedělním pořadu Otázky Václava Moravce vyjádřil i ministr průmyslu Jiří Havlíček.

Nakloněn uvolnění poměrů naopak není odcházející ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Do novely zákona bych nezasahoval. V případě takovéto úpravy bychom totiž museli deregulovat celou taxislužbu,“ soudí Ťok.

Novelu má podle programu projednat na konci května sněmovní hospodářský výbor. Zda k tomu ovšem skutečně dojde, je po úterním oznámení demise vlády nejisté.

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha