Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

'Übersedan' od AMG má 525 koní

  14:03
Spojení Mercedes–AMG je zárukou prvotřídní dynamiky, výkonu a nezaměnitelně exkluzivního stylu. Přímo v sídle AMG v německém Affalterbachu jsem měl možnost na více než dvou stovkách kilometrů vyzkoušet jejich nejnovější produkt: Mercedes-Benz E 63 AMG.

Mercedes-Benz E 63 AMG foto: Reprofoto

Co je to AMG

Společnost AMG je v současnosti sportovní a závodní divizí koncernu Daimler, která se zabývá vývojem modelů AMG, výrobou jejich motorů a například také individualistickými úpravami sériových vozů podle požadavků zákazníků. AMG sídlící severně od Stuttgartu v obci Affalterbach má na starosti také závodní aktivity koncernu.

AMG však v roce 1967 vznikla jako konstrukční a výzkumné technické centrum závodních motorů. Jméno AMG vzniklo spojením prvních písmen příjmení svých zakladatelů Hanse Wernera Aufrechta (A) a Erharda Melchera (M). Písmenem G začíná rodné město prvního jmenovaného – Grossaspach.

Věhlas si tato společnost zajistila během 70. a 80. let na závodních trzích po celém světě, na nich používala většinou upravené vozy Mercedes-Benz. Během této doby se také zvýšila poptávka po sportovně laděných a extrémně silných modelech Mercedes, takže AMG začalo vyrábět také upravené vozy pro silniční použití.
Zlom pro společnost nastal v roce 1990, kdy podepsala kontrakt přímo s automobilkou Daimler-Benz, která její produkty zahrnula do své oficiální nabídky a začala je prodávat pod svoji hlavičkou. Do té doby byla společnost AMG pouze úpravčí tuningovou firmou. Prvním společným vozem byl typ Mercedes C 36 AMG z roku 1993. V roce 1999 získal koncern Daimler v AMG majoritní podíl a od roku 2005 získal celých 100 procent společnosti, kterou přejmenoval na DaimlerAMG GmbH. Hans Werner Aufrech si ponechal závodní část společnosti AMG (nyní se jmenuje H. W. A.), která připravuje závodní speciály Mercedes pro německý šampionát cestovních vozů DTM.

Segment extrémně rychlých sedanů vyšší střední třídy je výsadou pouze čtyř značek. Největší tradici má v tomto směru BMW M5, které se vyrábí od roku 1985. O deset let později se objevila verze AMG Mercedesu třídy E, o dalších sedm let později se do tohoto klubu připojilo Audi RS6 a o další rok později Jaguar s modelem S-Type R. V současnosti je zřejmé, že vstupenkou do tohoto exkluzivního klubu je výkon pěti set koní, které mají hlavní podíl na tom, že tato monstra jsou schopná potrápit i mnoho skutečných supersportů zvučných jmen. Právě Mercedes od srpna nabídne nejnovější model z této skupiny výjimečných automobilů. Slyší na jméno E 63 AMGa pod svojí kapotou má atmosféricky plněný zážehový osmiválec s největším výkonem 525 koní, který posílá přes samočinnou sedmistupňovou převodovku výhradně na zadní kola.

Motor, který nadchne
Řidič si u tohoto vozu může nastavit spoustu věcí včetně stabilizace, tuhosti odpružení nebo činnosti převodovky, která ovlivňuje i činnost motoru. Volím tedy sportovní režim řazení, který je o 25 procent rychlejší než komfortní mód, nechávám nejměkčí podvozek, zapnutou stabilizaci a vyrážím na silničky druhých a třetích tříd v okolí Stuttgartu.

Proplétám se městem a zjišťuji, že automobil se řídí skoro jako běžné verze tohoto modelu. Jen při rozjezdu je téměř neznatelnou vibrací znát, že převodovka postrádá tradiční hydrodynamický měnič, který je nahrazen elektronicky řízenou lamelovou spojkou. Už v těchto podmínkách je ale znát pocit pevného spojení motoru s koly, který právě zmiňovaná spojka vytváří. Jak zjišťuji, tak v městském provozu je lepší nechat převodovku v základním režimu. Motor pomaleji reaguje a vše je "mercedesovštější".

Následuje ale první série zatáček, takže převodovku dávám do manuálního režimu – otočný spínač je skvělá volba, ani na něj nemusíte při změně režimu koukat. Jedeme padesát, řadím dvojku a čekám, až minu značku konec obce. Mačkám plyn na podlahu a čekám, co se bude dít. Asi nemusím říkat, že to, co se stalo, je jako z jiného světa. Zapomeňte na všechny turbodiesely, ale také na všechno ostatní, co se může nacházet v běžných autech. Atmosférický motor sice nemá ten prvotní zátah jako velké přeplňované benzinové motory, ale rychlost, s níž dokáže poslat sílu ke kolům, živelnost, s níž zvyšuje otáčky, a hlavně šílenství, které provází jeho cestu k sedmi tisícům otáček – to jsou zcela výjimečné zážitky.

Mačkám pravou řadicí páčku na volantu. Převodovka bez přílišného divadla řadí další rychlostní stupeň a představení pokračuje. Mohu vás ujistit, že po zkušenosti z jízdy po německé dálnici pokračuje až k hodnotě nejvyšší rychlosti, která byla v případě našeho vozu omezena na tachometrových 255 km/h. Této rychlosti přitom automobil dosáhne jak na šestku, tak na sedmičku. Po jejím dosažení v ní pokračuje, i když povolíte plynový pedál přibližně na polovinu jeho zdvihu. V případě tohoto vozu se proto jeví možnost posunout zásah omezovače rychlosti na 300 km/h jako velmi doporučeníhodná...



Motor svým projevem je doslova fantastický. Kromě výkonu ve vysokých otáčkách, rychlosti reakcí totiž nabízí také překvapivou pružnost a samozřejmě i velmi působivý zvukový projev. Ten je kombinací typického dunění vidlicových osmiválců s mechanickým rykem, který může vznikat pouze v otáčkách nad šest tisíc.

Rychlé zatáčky
Dobrou zprávou je, že podvozek i vše, co k tomu patří, si dokáže s potenciálem motoru náležitě poradit. Ve srovnání s ostatními verzemi nové třídy E je typ E 63 AMG ostrý jako žiletka. I se standardně nastaveným podvozkem působí velmi tuhým dojmem, rychle reaguje a dokáže vytvořit velké hodnoty bočního zrychlení.

Přesto ale není jakkoliv přehnaně agresivní. Je zřejmé, že vývojářům dalo hodně práce, aby našli tak zajímavý kompromis. Jízda na mírně vlhkém povrchu po silnicích různých typů ukázala, že nejlepší zážitky tento Mercedes nabídne v táhlých rychlých zatáčkách na dobrém povrchu. Když v nich ženete motor do otáček a snažíte se z něj dostat maximum, mohu zaručit, že se dostanete do nejvyšších pater automobilových schopností u sériových vozů.

Velikost a hmotnost tohoto vozu je samozřejmě v každém okamžiku znát. Automobil ji nedokáže zamaskovat. Při velmi sportovním stylu jízdy se projeví nejen při brzdění a nájezdech do zatáček, ale také ve výjezdech z nich. V tomto případě lze jen doporučit vybavit tento vůz samosvorným diferenciálem, který se dodává za příplatek. Naopak keramické brzdy nejsou pro ježdění po běžných silnicích potřeba – i standardní brzdy s šestipístkovými třmeny a kotouči s průměrem 360 mm totiž fungují, i přes značné množství kilogramů, jejichž kinetickou energii musí převádět na teplo, bez známek vadnutí.

Mercedes E 63 AMG disponuje dynamickým potenciálem, kterým dokáže překvapit majitele mnoha skutečně sportovních vozů. Po svezení není příliš obtížné zařadit tento Mercedes mezi jeho největší konkurenty.

Když by jedním extrémem byla fenomenální rychlost na dálnicích, ale menší celková sportovnost Audi RS6 a na druhé straně citlivost, obratnost a dravost BMW M5, potom má E 63 AMG na otevřených silnicích blíže druhému ze jmenovaných vozů. Ve městě se ale pohybuje s mnohem větším komfortem a lehkostí. A právě tato kombinace sportovnosti a snadné každodenní použitelnosti z něj dělá v současnosti unikátní vůz.
Autor: