19. dubna 2010 13:38 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Unie povolila státům porušit pravidla
a pomoci zkroušeným aerolinkám

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Letadlo ČSA | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letadlo ČSA | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny
BRUSEL Členské státy Evropské unie budou moci finančně pomoci aerolinkám, které se dostaly do potíží kvůli výbuchu islandské sopky. Za normálních okolností je taková pomoc zakázaná nebo striktně omezená. Novinářům to dnes řekl eurokomisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia.

Přepravci kritizují přehnanou reakci

Sdružení pro leteckou přepravu kritizovalo evropské vlády za jejich reakci na situaci a označila ji za neadekvátní. Sdružení se nelíbí hlavně to, že vlády při rozhodování o uzavření leteckého prostoru postupovaly podle vědeckých teorií a ne podle skutečnosti. Generální ředitel Giovanni Bisignani pak vyzval vlády, aby se soustředily na možnosti opětovného bezpečného otevření evropského nebe. "Musíme učinit rozhodnutí na základě reálné situace, ne na základě teoretických modelů," uvedl Bisignani.

Letecké společnosti kvůli omezení leteckého provozu v Evropě přicházejí podle odhadů o zhruba 250 milionů dolarů (zhruba 4,7 miliardy korun) denně.

Podle evropské asociace AEA, která sdružuje evropské aerolinky, je tak kvůli zavření leteckého prostoru nad velkou částí Evropy několik leteckých společností těsně před krachem. Jejich stabilita je totiž již značně narušená po několika měsících hospodářské krize.

Řada aerolinek se drží zuby nehty

"V Evropě je zhruba 100 až 150 aerolinek, některé větší, některé malé, které by mohly přestat existovat během týdne nebo dvou. O tom není pochyb," řekl agentuře Reuters zástupce AEA David Henderson. Podle něj krach nehrozí velkým společnostem jako British Airways či Air France-KLM, ale řada dalších se drží při životě "zuby nehty".

Čtěte více:

Povolení pomoci aerolinkám by nebylo první v historii Evropské unie. K podobnému kroku komise přistoupila již po teroristických útocích v USA z 11. září 2001. "Pokud by se členské státy rozhodly poskytnout pomoc, byly by splněny podmínky pro obdržení takové pomoci, která by nepokřivila trh, jsme ochotni myslet ve stejném rámci jako po 11. září," uvedl Almunia.

Situace v Česku: O peníze přijdou aerolinky, cestovky i klienti

Stejně jako po celém světě škody sčítají i letečtí přepravci v Česku. Lídr tuzemského trhu charterových letů, společnost Travel Service, hlásí škody deset až 12 milionů korun za každý den, kdy letadla nemohou do vzduchu. České aerolinie zatím celkové škody sčítají, hovoří však o částce v řádech desítek milionů korun.

Peníze za zrušenou dovolenou vám nikdo vrátit nemusí

Hrazení prodlouženého pobytu a vrácení peněz za neuskutečněnou dovolenou není pro cestovní kanceláře povinné, neboť komplikace způsobuje sopečná činnost, tedy takzvaná vyšší moc. Kancelář se musí v místě pobytu o rekreanty postarat, náklady jim ale může přeúčtovat. Oslovené velké "cestovky" sice berou náklady na sebe, u jiných to tak být nemusí.

Omezení letecké dopravy nad Evropou ale zásadně zvyšuje náklady i českých cestovních kanceláří. Podle údajů Asociace cestovních kanceláří (ACK) musely společnosti od pátku do neděle vynaložit až 70 milionů korun navíc oproti plánům.

"Největší problém je samozřejmě neuskutečněná dovolená, tím pádem neuskutečněný zisk," řekl za cestovní kanceláře mluvčí asociace Jan Papež. Kanceláře mají také výdaje na prodloužené pobyty rekreantů, kteří se nemohli vrátit v termínu. V zahraničí podle ACK uvízlo na 2500 klientů.

Cestovky začaly létat okamžitě

Podle Papeže nyní nastane maraton vyjednávání mezi cestovními kancelářemi a hoteliéry v letoviscích o možném vrácení části peněz za neuskutečněné pobyty. "Hoteliérů se ale vyšší moc netýká, oni své služby dál nabízejí," naznačil Papež, že bude záležet pouze na dobré vůli hotelů.

O spěchu cestovních kanceláří svědčí i vývoj na pražském letišti po jeho znovuotevření dnes ve 12:00. Jako první odletí chartery společnosti Travel Service do Egypta a Tuniska s klienty Exim Tours. Před 16:00 by mělo naopak přistát letadlo stejné společnosti po cestě z Kanárských ostrovů s klienty Canaria Travel a CK Fischer.

ČTK




Najdete na Lidovky.cz