Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Unipetrol vyvíjí paliva z kuchyňského oleje. Bionafta už neobstojí

Evropa

  7:30
PRAHA - Biopaliva druhé generace, přesněji vyspělá biopaliva, mají v budoucnu nahradit pohonné hmoty z potravinářských plodin, které plánuje Evropská unie omezit. Testování i první výroba těchto alternativních látek se ve světě odehrává už několik let. Teď se chce zapojit i český Unipetrol.

Kuchyňské oleje. Ilustrační foto. foto: MAFRAMAFRA

Vyspělá biopaliva se vytvářejí z různých surovin: komunálního odpadu, dřevní štěpky nebo celulózní biomasy. Tuzemský petrochemický holding zkouší možnosti vlastní výroby takzvaných hydrogenovaných olejů (HVO), jež vznikají například zpracováním živočišných tuků nebo rostlinných olejů – třeba právě z kuchyňského odpadu.

Výzkumníci Unipetrolu se do testování dali společně s litvínovským centrem UniCRE, které vybudoval Výzkumný ústav anorganické chemie v areálu Chempark v Záluží u Mostu.

Klasická biopaliva nevyhovují

Pohony druhé generace testují jako přípravu na případné budoucí využití všichni přední výrobci na světě, včetně evropských. Brusel totiž trvá na snížení emisí CO2 z dopravy do roku 2020 o šest procent a petrolejáři i další odborníci z palivářského oboru se shodují, že tohoto cíle nelze dosáhnout současnými technologiemi ani zdroji surovin.

Jinými slovy – klasická bionafta a tisíce tun vyrobeného řepkového oleje (MEŘO), případně lihu z cukrové řepy ke splnění evropské direktivy nebudou stačit. A nejen v Česku. Přestože je u nás stát dotuje výraznou slevou na spotřební dani.

Kupujte auta na plyn či elektřinu. Stát vám pošle 40 tisíc, plánuje Mládek

„Unipetrol si uvědomuje, že dosažení cílů anebo alespoň jejich přiblížení je možné pouze prostřednictvím kombinace různých zdrojů anebo technologií výroby vyspělých biopaliv. Je proto aktivní v mnoha oblastech, a to ať už v rovině výzkumné, či v rovině testovací,“ vyjádřil se mluvčí holdingu Mikuláš Duda.

Podle Petra Jeviče z Výzkumného ústavu zemědělské techniky a výkonného ředitele Sdružení pro výrobu bionafty má HVO řadu kvalitnějších parametrů než dosavadní bionafta první generace, jež se u nás prodává – zejména pro pohon autobusů, nákladních vozů a zemědělské techniky – pod označením B100.

„HVO je na bázi rostlinných olejů a vzniká podobným zpracováním jako ropa. Zkoušeli jsme to už v roce 1996, ale pak se v projektu nepokračovalo,“ uvedl Jevič.

Hydrogenovaný olej při spalování prakticky nezapáchá a má vyšší kvalitu z hlediska vznícení. Navíc méně kouří, a tudíž udržuje v čistotě spalovací prostor i vstřikovací trysky.

Lídrem výroby HVO v Evropě jsou rafinerie společnosti Neste Oil. Palivo nachází využití především v motorech nákladních vozů, ve větším měřítku je testuje například švédská automobilka Scania.

U nás do nádrží aut (včetně osobních) teče také. Například nafta MaxxMotion Diesel od OMV obsahuje zčásti HVO.

Dražší alternativa

Samostatné využití se však zatím nevyplatí – palivo je dražší než klasická nafta a bez daňové podpory je těžko prodejné.

Největší petrolejářské firmy v Česku, sdružené v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (Unipetrol z ní nedávno vystoupil, v asociaci zůstala jen jeho dceřiná společnost Benzina), přitom soudí, že HVO je nejvhodnější varianta ke splnění cíle Evropské komise snížit emise v dopravě. 

Namísto bombardérů tajná auta. V rodišti Shakespeara testují jaguary

Asociace chce tedy prosadit, aby stát uznal hydrogenované oleje jako pokročilé biopalivo s možností dotace ve formě nižší spotřební daně.

Tato pohonná hmota ale zdaleka není jediným druhem pokročilých biopaliv, které se v Evropě a ve světě testují pro širší využití. Například Shell už v roce 2012 vybudoval v technologickém centru v americkém Houstonu pilotní závod ke zpracování biomasy z celulózy pro přimíchávání do klasického benzinu.

Autor: