Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

ÚOHS zrušil miliardový tendr na autobusovou dopravu v Libereckém kraji

Ekonomika

  12:55aktualizováno  13:40
LIBEREC - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil miliardový tendr na zajištění regionální autobusové dopravy v Libereckém kraji. V odůvodnění mimo jiné uvádí, že kraj nevyhověl námitkám Bítešské dopravní společnosti, která si stěžovala na netransparentnost soutěže.

Dopravní tendr. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Kraj vypsal soutěž už před dvěma lety, noví dopravci měli začít jezdit od prosince letošního roku. Odborníci krajského úřadu teď rozhodnutí studují. Co bude dál, není zatím jasné, kraj se ale zřejmě proti rozhodnutí odvolá, řekl v pondělí hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zakázku na zajištění autobusové dopravy v kraji od prosince 2014 do prosince 2024 vypsalo počátkem června 2012 předchozí sociálnědemokratické vedení kraje. Termín pro podání nabídek se kvůli námitkám a úpravám tendru desetkrát posouval. Zakázku za 4,074 miliardy korun může získat jediný uchazeč nebo až tři, je totiž rozdělena na tři regiony - Východ (Českolipsko), Západ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko).

Budoucnost dopravy je nejistá, míní hejtman

Kraj dostal 13 nabídek - šest jich je na zajištění dopravy na Českolipsku, pět na Liberecku a Frýdlantsku, na Jablonecko a Semilsko jsou jen dvě. "Hlavním cílem tendru je zvýšení kvality veřejné dopravy a její zlevnění," uvedl Půta. Teď je však budoucnost autobusové dopravy v kraji velmi nejistá. "Nelze vyloučit, že bude nutné najít náhradní řešení. Přitom firma, která námitky k antimonopolnímu úřadu podala, do soutěže nabídku vůbec nepodala," poznamenal hejtman.

Pokuta pro pražský DP

Dopravní podnik hlavního města Prahy dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pokutu 600 000 korun. Bez soutěže zadal zakázku na řídící dopravní systémy. Pokuta není pravomocná, dopravní podnik se proti ní může odvolat. Oznámil to předseda úřadu Petr Rafaj.

Dopravní podnik použil jednací řízení bez uveřejnění. Pro tuto formu, kterou zákon o veřejných zakázkách umožňuje jen v ojedinělých případech, ale nebyly podle ÚOHS splněny podmínky.

Dopravní podnik se hájil tím, že řídicí systémy jsou duševním vlastnictvím společnosti Xanthus a.s., a z těchto důvodů nebylo možné zadat zakázku jiné firmě.

DPHMP ale antimonopolnímu úřadu nepředložil licenční smlouvy, které by prokazovaly existenci autorských práv společnosti Xanthus k řídicím systémům. Neprokázal také, že by zakázku nemohla udělat jiná firma. "Postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," dodal Rafaj.

Antimonopolní úřad neprověřoval zakázku poprvé. Více než rok se jí zabýval kvůli námitkám společnosti Arriva, odmítl je však jako neodůvodněné. Kraj přesto zadání upravil a odstranil diskriminační podmínky. V zadání se mimo jiné výrazně snížila i váha subjektivních kritérií. Původně měla o vítězi rozhodovat ze 70 procent nabídnutá cena a ze 30 procent subjektivní hodnocení výběrové komise. To se ale snížilo na deset procent a rozhodující tak měla být cena.

Autoři: ,