Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Upozornili na podvody. Obří autobazar na ně teď podává žalobu

Ekonomika

  16:55aktualizováno  2. dubna 16:22
PRAHA - Druhý největší tuzemský autobazar Auto ESA podal žalobu na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Firma se cítí poškozena sérií článků sdružení v souvislosti s případem, kdy autobazar nakoupil ojeté vozy od společnosti Globus Car.
Autobazar - ilustrační foto.

Autobazar - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Potvrdili to zástupci společnosti. Sdružení SOVA upozornilo na případ, kdy společnost Auto ESA vykoupila od Globus Car několik vozů přijatých do komise, za které firma nezaplatila původním majitelům.

Počet podvedených se údajně blíží dvěma stům a škoda jde do desítek milionů Kč. Sdružení považuje případ za pochybení kontrolních mechanismů autobazaru, Auto ESA se brání, že jednala v dobré víře a na Globus car podala trestní oznámení.

Po sdružení autobazar žádá omluvu, stažení údajně zkreslených článků a placených sponzorovaných odkazů a odškodné 300 000 korun. "Podle nás se jedná pouze o snahu odvést vyšetřování jiným směrem a zlikvidovat spotřebitelské sdružení, které upozornilo na závažná pochybení," uvedl předseda sdružení Zbyněk Veselý.

Vyjádření Auto ESA

Auto ESA je v této kauze jedním z řady poškozených prodejců ojetých vozidel, kteří vozidla od autobazaru Globuscar Praha vykoupili v dobré víře.

Vykoupená vozidla byla společností Auto ESA získána právoplatně na základě platné kupní smlouvy a byla za ně také prodávajícímu, tedy autobazaru Globuscar Praha, zaplacena plná kupní cena.

Problém je však spíše v legislativě, nikoliv s selhání kontrolních mechanismů při výkupu v Auto ESA. Toto nepřímo potvrzuje i JUDr. Jana Horáková z Ministerstva vnitra ČR: "Ministerstvo vnitra navrhovalo, aby se převody vozidel realizovaly na základě ověřené plné moci, a v nejbližší novele zákona by toto mělo být již zaneseno."

Jak se vyhnout podvodu

Sdružení nedávno vydalo třetí vydání příručky pro zájemce o koupi ojetého automobilu, která by zájemcům měla usnadnit odhalování triků, jež se při prodeji ojetin prý běžně používají. Proti minulým vydáním příručka více reaguje na vývoj na trhu ojetých automobilů po vstupu do EU, kdy se do ČR začaly vozit automobily prakticky bez jakéhokoliv omezení, vzrostl počet případů umělého omlazování vozů, stáčení tachometrů či různých machinací s kradenými vozy.

Autoři: ,