Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

T-Mobile po protestech polského velvyslanectví stáhl kontroverzní reklamu

Média

  8:30aktualizováno  12:42
VARŠAVA - Polsko si stěžuje na televizní reklamu jednoho z českých mobilních operátorů, která prezentuje polsky mluvícího člověka v roli překupníka. Podle agentury PAP podala polská ambasáda oficiální protest proti spotu firmy T-Mobile, v němž polský obchodník nachytá Čecha na nekvalitní mobilní telefon.

Reklama na T-Mobile. Poláci si stěžují, že je spot uráží foto: printscreen (YouTube)

Generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina nabídl polské velvyslankyni osobní setkání, kde by jí situaci vysvětlil. „Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní,“ uvedl Vašina.

Ambasáda se podle T-Mobilu zatím s návrhem termínu neozvala. „Reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněn z on-line komunikačních kanálů T-Mobile v nejbližším možném termínu,“ dodala Kemrová.

ČTĚTE TAKÉ:

V reklamě s názvem „V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách“ vystupuje herec Ivan Trojan v roli učitele, který se svou třídou zavítá do zasněženého lesa na české hranici. Když se mu rozbije mobil, za smrček maskovaný polsky mluvící muž s knírem mu začne nabízet hromadu pochybně vyhlížejících věcí, až mu nakonec vymění mobil za jiný. Ten se ve vteřině rozbije, nicméně mluvící stromek už je pryč.

Spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval i polskou velvyslankyni v Praze. „Televizní reklama T-Mobile... byla pro mě nepříjemným překvapením. Důrazně protestuji proti takovýmto spojením, která zjednodušujícím a skandalizujícím způsobem prezentují Poláky,“ uvedla v dopise českému vedení telekomunikační firmy velvyslankyně Gražyna Bernatowiczová. Zároveň požádala o okamžité stažení spotu, který je podle ní v rozporu se zásadami reklamní etiky i vkusu, z televizního vysílání.

Anketa

Jsou stížnosti Poláků na místě?

Ano 307
Ne 876
Nevím 15

Vedení T-Mobilu podle mluvčí Martiny Kemrové vnímání reklamního spotu ze strany polské velvyslankyně mrzí a znevažování Poláků nebylo záměrem. „Úspěch našich reklam těží ze specifického humoru, který je založen na nadsázce a absurdních situacích. V předchozích reklamních kampaních jsme takto glosovali tu motorkáře, jindy skokany na lyžích či kulturisty. Přestože nás mrzí vyjádřené výhrady, jsme přesvědčeni, že při použití nadhledu a výše uvedených souvislostí nepřekračuje uvedený reklamní spot etické ani právní normy a pouze využívá nadsázky, která je v českém prostředí reklamy běžná,“ dodala.

„Vždy je to otázka pojetí reklamy a míry nadsázky,“ uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Problém reklamního spotu vidí v tom, že oslovuje lidi, kteří nemají se zobrazeným námětem zkušenost. „Chápu, že kdybych byl Polák, asi by se mi to líbit nemuselo,“ připustil a dodal, že zobrazení národnostních menšin v reklamě bývá vždy složitější.

Podle výkonného ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného se podobné případy v poslední době nevyskytovaly. Případné stížnosti na reklamní kampaň rada posuzuje a o její etičnosti rozhoduje na základě kodexu reklamy. Polsko si na praktiky českých obchodníků nestěžuje poprvé, loni se například ministerstvo zemědělství obrátilo na českou stranu kvůli údajně negativní kampani vůči polským potravinám.

Na znevažování si v létě stěžovali ale i Češi. Slovenská sporiteľňa totiž spustila reklamní spot, v němž vystupovala postava českého turisty, který si půjčuje kde co od slovenské rodiny. Tamní Rada pro reklamu ale stížnost českých diváků odmítla s tím, že v reklamě byla využita míra humoru a reklamní nadsázky, kterou nelze brát doslova.

Autoři: ,