Automobilka je v USA nadále vyšetřována a mohla by od úřadů dostat i další pokuty. Toyota navíc čelí řadě soukromých žalob, kvůli kterým by mohla být nucena zaplatit miliardy dolarů.
O co jde?Toyota byla kvůli problémům s nechtěným zrychlováním nucena svolat po celém světě k opravě přes osm milionů automobilů, z toho zhruba šest milionů ve Spojených státech. |
Představuje rovněž první oficiální výrok, že Toyota porušila bezpečnostní předpisy v USA. Automobilka se proti pokutě může během dvou týdnů odvolat.
Doposud nejvyšší pokutu milion dolarů udělilo ministerstvo v roce 2004 domácí automobilce General Motors za pomalý postup při svolání téměř 600.000 vozů k opravě stěračů.
"Nyní máme důkaz, že Toyota nesplnila své zákonné povinnosti," uvedl LaHood. "Ještě hůře, měsíce vědomě tajili nebezpečnou závadu před americkými úřady a nepodnikli opatření k ochraně milionů řidičů a jejich rodin," dodal. Ze získaných dokumentů podle něj vyplývá, že Toyota o problémech s pedály věděla již koncem září, ale kroky k jejich odstranění zahájila až v lednu.
Toyota se k pokutě přímo nevyjádřila. Uvedla nicméně, že podnikla opatření ke zlepšení komunikace ohledně bezpečnostních otázek s regulačními orgány i spotřebiteli.
Největší na světěToyota je nyní největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Rozsáhlá svolávání automobilů k opravě však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů. Firma kvůli nim navíc v USA čelí více než 135 žalobám. |
Analytik Jesse Toprak ze společnosti TrueCar.com očekává, že Toyota se proti pokutě navržené ministerstvem dopravy odvolá, protože by pro ni mohla mít negativní důsledky. "Tato pokuta by se mohla stát základem pro hromadnou žalobu," upozornil. Podle některých analytiků by však firma bojem proti pokutě zbytečně ke svým problémům se svoláváním automobilů přitahovala pozornost.