Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

USA rozšířily vyšetřování VW. Skandál s měřením emisí se týká dalších vozů

USA

  20:02
WASHINGTON - Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) rozšířil vyšetřování německého koncernu Volkswagen kvůli skandálu s měřením emisí. Úřad v pondělí uvedl, že skandál se týká rovněž automobilů z modelových let 2014 až 2016 s šestiválcovými naftovými motory o objemu tři litry.

Logo značky Volkswagen. foto: David GrayReuters

Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval do aut se čtyřválcovými naftovými motory s objemem až dva litry. Pondělní obvinění, že by takovýto software používal také v třílitrových motorech, ale německý koncern odmítl.

„Volkswagen zdůrazňuje, že v případě třílitrových šestiválcových naftových motorů nebyl instalován žádný software, který by nepřípustným způsobem měnil údaje o emisích,“ sdělil agentuře DPA mluvčí koncernu. Dodal, že Volkswagen bude s americkým úřadem na objasnění této záležitosti plně spolupracovat.

VW se po skandálu propadl do provozní ztráty 95 miliard. Škoda vydělala 20 miliard

Nové obvinění amerického úřadu se podle agentury AP týká zhruba 10 tisíc aut. Patří mezi ně vozy Volkswagen Touareg z modelového roku 2014, Porsche Cayenne z modelového roku 2015 a vozy Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 a Audi Q5 z modelového roku 2016. „Volkswagen opět nedostál své povinnosti dodržovat zákony, které chrání kvalitu ovzduší pro všechny Američany,“ uvedla Cynthia Gilesová z úřadu EPA.

Úřad již v září obvinil Volkswagen, že u řady vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Zářijové obvinění se týkalo vozů Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen, Beetle, Audi A3, Golf a Passat z modelových let 2009 až 2015. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V USA bylo podle dřívějších údajů tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc vozů.

Za každý z těchto automobilů přitom Volkswagen může dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta by tak jen v USA mohla teoreticky dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 443 miliard korun). Nové obvinění by podle AP mohlo potenciální pokutu zvýšit o 375 milionů dolarů (devět miliard korun).

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Firmě hrozí, že bude muset zaplatit na pokutách miliardy eur.

Autor: