Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval do aut se čtyřválcovými naftovými motory s objemem až dva litry. Pondělní obvinění, že by takovýto software používal také v třílitrových motorech, ale německý koncern odmítl.
„Volkswagen zdůrazňuje, že v případě třílitrových šestiválcových naftových motorů nebyl instalován žádný software, který by nepřípustným způsobem měnil údaje o emisích,“ sdělil agentuře DPA mluvčí koncernu. Dodal, že Volkswagen bude s americkým úřadem na objasnění této záležitosti plně spolupracovat.
VW se po skandálu propadl do provozní ztráty 95 miliard. Škoda vydělala 20 miliard |
Nové obvinění amerického úřadu se podle agentury AP týká zhruba 10 tisíc aut. Patří mezi ně vozy Volkswagen Touareg z modelového roku 2014, Porsche Cayenne z modelového roku 2015 a vozy Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 a Audi Q5 z modelového roku 2016. „Volkswagen opět nedostál své povinnosti dodržovat zákony, které chrání kvalitu ovzduší pro všechny Američany,“ uvedla Cynthia Gilesová z úřadu EPA.
Úřad již v září obvinil Volkswagen, že u řady vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Zářijové obvinění se týkalo vozů Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen, Beetle, Audi A3, Golf a Passat z modelových let 2009 až 2015. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V USA bylo podle dřívějších údajů tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc vozů.
Za každý z těchto automobilů přitom Volkswagen může dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta by tak jen v USA mohla teoreticky dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 443 miliard korun). Nové obvinění by podle AP mohlo potenciální pokutu zvýšit o 375 milionů dolarů (devět miliard korun).
Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě. Firmě hrozí, že bude muset zaplatit na pokutách miliardy eur.