Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Úspěšní letenkáři: Máme víc dat než aerolinky, plánujeme vlastní letadla

Asie

  6:00
Brněnský Skypicker letos v prodeji letenek nejspíš přeskočí největší české vyhledávače - Letušku i Student Agency Radima Jančury. Navzdory tomu se jeho šéfové rozhodli změnit název na Kiwi a věří, že se k nim dosud nahodilá masa zákazníků začne vracet.

Letadlo A320 společnosti Air Asia. foto: AirbusLidovky.cz

Zakladatel a šéf ex-Skypickeru Oliver Dlouhý otevřeně přiznává, že úspěchu jeho firma nedosáhla díky jménu, které moc lidí ani nezná. Klíčová byla partnerství s velkými letenkovými vyhledávači, kterých Brňané uzavřeli kolem stovky.

„Většina našich zákazníků k nám chodila přes srovnávače cen a vyhledavače letenek. Znali Kayak, Momondo nebo Skyscanner, kde našli Skypicker, který jim nabídl nejlevnější let. To je zajímalo,“ připouští Dlouhý v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Společnost Skypicker řídí od roku 2013 a od té doby každý rok násobně zvyšuje její tržby. Letos očekává příjmy ve výši osmi až deseti miliard korun a výhledově plánuje i založení vlastních aerolinek.

Lidovky.cz: Máte zato, že značka Skypicker nebyla pro váš úspěch až tolik důležitá?
Loajalita u cestovního byznysu obecně není moc velká. Dostat se z místa A do místa B je komodita a vyhrává ten, kdo ji nabídne nejlevněji nebo nejrychleji. Když nemáte dobrý produkt, tak je vám dobrá značka k ničemu, protože nikoho nezajímá. Nyní je naším cílem být nejen nejlevnější, ale zároveň také tvořit značku, aby si nás lidé lépe zapamatovali. Plánujeme ještě několik změn v našem produktu, abychom byli nejlevnější v 80 procentech vyhledávání. To je podle poměr, při kterém už lidé nepotřebují chodit hledat jinam.

SKYPICKER V ČÍSLECH

  • Brněnská společnost Skypicker začala prodávat letenky v březnu 2013.
  • K rozvoji potřebovala významné partnery. Své peníze do projektu vložili internetoví podnikatelé Jiří Hlavenka a Ondřej Tomek či společnost Touzimsky Kapital, za níž majetkově stojí i bývalý šéf ČEZ Martin Roman.
  • Loni dosáhl Skypicker tržeb 2,2 miliardy korun, zisk před zdaněním tvořil necelých 40 milionů korun. Přepravil téměř 1,7 milionu pasažérů.

Lidovky.cz: Řešili jste změnu názvu ze Skypickeru na Kiwi i s odborníky na marketing?
Konzultovali jsme ji a názory byly rozporuplné. Naše představa ale byla velmi silná, takže jsme změnu stejně provedli po svém. Lišili jsme se třeba v názoru na volbu barev, chtěli, aby bylo naše logo zelenější, pozitivnější. Nám se ale líbilo více modré. Všichni naši zaměstnanci se mohli zúčastnit hlasování o názvu. S Kiwi přišel vývojář Michal Musil a dostane za to letenku kamkoliv.

Lidovky.cz: Název Kiwi jste chválil i proto, že je mezinárodní. Neobáváte se, že si ho lidé nespojí s cestováním?
Když se podíváte na Kayak, největší americký vyhledávač, napadlo by vás, že prodává letenky? Mně se na názvu Kiwi líbí jeho unikátnost a myslím si, že si ho zákazníci zapamatují.

Lidovky.cz: Jakou formou chcete Kiwi propagogat? A kolik do toho dáte peněz?
Ke klasické kampani není důvod, zákazníky už máme díky vyhledávačům. Když dáme sto tisíc dolarů za reklamu na Facebooku, tak to nějaké lidi přiláká, ale už se nevrátí. To chceme změnit. Nyní je potřeba se zákazníky lépe pracovat, dát jim přes e-mail či aplikace personalizovanou nabídku na výhodné odlety z jejich letiště a tak dále. Chceme také zavést věrnostní program, sbírání bodů za nákupy.

Šéf a zakladatel letenkového portálu Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Lidovky.cz: Další důvod je určitě ten, že zprostředkování prodeje přes světové letenkové vyhledávače není zadarmo, ne?
Samozřejmě, za to jim platíme.

Lidovky.cz: Jak si stojíte v hospodářských číslech? A kolik jste získali reálných zákazníků, kteří si u vás alespoň jednou koupili letenku?
Za rok 2015 jsme dosáhli tržeb ve výši bezmála 2,2 miliardy a zisk před zdaněním necelých 40 milionů. Pro letošní rok odhadujeme příjmy mezi osmi až deseti miliardami. Zatím jsme se v odhadech docela trefovali. (Tržby Skypickeru/Kiwi obsahují i cenu letenky, kterou následně zaplatí aerolinkám. Jedná se tedy spíše o celkový tok peněz, který proteče firmou – pozn. red.) Dosavadní počet unikátních klientů Kiwi.com je necelých 400 tisíc. Za minulý rok jsme přepravili téměř dva miliony pasažérů.

SROVNÁNÍ S KONKURENCÍ

Tržby za letenky v roce 2015 - ceny obsahují i částku, kterou vyhledávače následně zaplatí aerolinkám.

  • Student Agency - 3,15 miliady Kč/257 tisíc letenek
  • Letuška - 2,01 miliardy Kč/195 tisíc letenek
  • Skypicker - 2,2 miliardy Kč/1,7 milionu letenek

Lidovky.cz: Pokud by váš odhad vyšel, nejspíše byste v tržbách přeskočili největší české letenkové vyhledavače Letušku a Student Agency, které vás v minulosti dost podceňovaly. Jak to vnímáte?
Zní to dobře, když to takhle řeknete. Ale je to nesrovnatelné, protože tyhle vyhledávače působí zejména na českém trhu, kde nedosahujeme ani zlomku jejich obratu. Ale co se týče čistě prodeje letenek, v něm budeme letos pravděpodobně větší než Student Agency a Letuška.

Lidovky.cz: Jste s českou konkurencí v kontaktu?
Se Student Agency máme partnerství, vystavují pro nás část letenek. Máme po celém světě síť takzvaných ticketing partnerů a v Česku jsou to pro nás oni. Pochopili, že každý hrajeme na úplně jiném trhu. Co se týče Letušky, tam se znám s Rosťou Litvinem (ředitel IT a vývoje ve společnosti Asiana, která provozuje portál Letuška.cz – pozn. red.), který si mě vždycky dobírá. A strašně nemá rád, když o něm někde v médiích mluvím, takže tímto ho zdravím.

Lidovky.cz: Dříve byli vašimi zákazníky zejména baťůžkáři, kteří si vybírali cílové destinace hlavně podle ceny. Platí to stále?
Tak už to zdaleka není. Letenky u nás nakupuje každý, koho zajímá cena, třeba i lidé, kteří cestují za byznysem. O Skypickeru se občas říkalo, že jeho trasy mají dlouhé přestupy, musíte často spát na letišti a tak dále. Často už ale na Kiwi nabízíme rychlejší přestupy a ještě nižší cenu.

Místo doletu: nedůležité. Lidé kupují lety podle ceny, prodejci mění taktiku

Lidovky.cz: Na kterých trzích prodáváte nejvíce letenek?
Nejsilnější jsme ve Spojených státech, kde máme dvacet procent obratu. Daří se nám také ve Skandinávii, Rusku a západní Evropě. Nyní silně rosteme v jihovýchodní Asii, zajímavá začíná být i Jižní Amerika.

Lidovky.cz: V čem je vás systém odlišný?
V rámci jednoho itineráře kombinujeme lety dopravců, kteří nespolupracují. Představte si, že chcete letět z Prahy do Porta – najdeme vám například let Ryanairu z Prahy do Milána, odtud do Porta s easyJetem. Tuto kombinaci byste si nemohli najít sami, nebo by vám to trvalo hodně dlouho. Kryjeme i všechny případné nepříjemnosti. Když se první let zpozdí, zaplatíme vám letenku v prvním volném letadle do Porta.

Lidovky.cz: Netvrďte mi, že vyhledávání nespolupracujících dopravců nedělají jiné vyhledávače.
Jsou takové vlaštovky, pár firem se o to snaží. Nikdo to ale nedělá v takovém rozsahu a nenabízí garance, o kterých jsem mluvil. Ono to zní velmi jednoduše propojit Ryanair a easyJet, ale těch kombinací a letů je strašně moc. Vybrat tu správnou je technologicky strašně složité. Každou hodinu přepočítáváme 18 miliard kombinací. To zatím nikdo jiný nedokázal naprogramovat.

Letadlo společnosti easyJet na letišti Gatwick.

Lidovky.cz: V čem vídíte nedostatky?
Ještě nám chybí hodně klasických dopravců. Začali jsme u lowcostů a máme nyní data všech nízkonákladových aerolinek na světě, je jich kolem 250. U klasických dopravců se data získávají trochu složitěji, ale postupně na tom pracujeme. Jejich údaje máme, ale ne všechny. Až toho dosáhneme, budu si jistý, že u 80 procent vyhledávání budeme nejlevnější.

Lidovky.cz: Kolik máte zaměstnanců a kolik jich plánujete přijmout?
Aktuálně máme v Česku 560 lidí a do konce roku bychom rádi vzali dalších 440. Ze současného stavu je asi sto vývojářů a za sebe říkám, kolik jich přivedete, tolik jich přijmeme. Protože čím víc lidí pracuje na automatizaci systému, tím méně jich musíme přivést na „manuální“ práci, jako je například booking. Vývojářů je na trhu málo. Ale v naší situaci je dokážeme zaplatit a můžeme jim nabídnout práci na unikátním globálním produktu. S podobnými technologiemi tu ještě nikdo nepracoval, můžou se toho u nás hodně naučit. Vývojáře sháníme i v zahraničí.

Lidovky.cz: Jinde to možná může být nuda, ale klíčové je, kolik platíte, ne?
Už se nám stalo mockrát, že k nám přišli lidé z korporátní sféry, kde dostávali třeba i násobně vyšší plat, než jsme jim byli schopní nabídnout v našich začátcích, ale bavilo je to víc.

Češi ve vzduchu: za exotikou létají i za 7 tisíc, po Evropě za pětistovku

Lidovky.cz: Kolik procent palubních lístků prodáváte v Česku?
Řekl bych, že je to zhruba jedno procento, možná i míň.

Lidovky.cz: Zajímalo by vás provozovat dopravu i fyzicky? Tedy mít své vlaky nebo autobusy podobně jako třeba Student Agency?
Zajímají nás letadýlka. Máme strašně moc dat o tom, co lidi vyhledávají. Zároveň máme největší databázi toho, co kde létá. Víme také, kde je poptávka ale malá nabídka. Tam můžeme dát naše letadla.

Lidovky.cz: Je to reálné?
Je to plán, který chceme prověřit a myslíme si, že je uskutečnitelný. Jsme přesvědčení, že trasy dokážeme naplánovat líp než kdokoliv jiný. Letadlo jsme schopní získat na leasing už nyní. Ale plán rozhodně nebudeme spouštět letos, pravděpodobně ani příští rok. Je to cíl pro dobu, kdy vyčerpáme náš současný byznys model. Ale nyní můžeme ještě růst.

Lidovky.cz: O kterých trasách uvažujete?
Našli jsme některé v jihovýchodní Asii, kde je pět až šest smysluplných koleček, spojení jednotlivých měst. Jsou to třeba malajská města Kota Kinabalu či Johor Bahru.

Autor:

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...