Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Uvádět, odkud jsou potraviny? Nemožné, stěžují si řetězce

Evropa

  6:00
PRAHA - Podle plánů ministerstva zemědělství by měly velké obchodní řetězce informovat zákazníky o původu prodávaných potravin. Podle obchodníků je ale takové nařízení protiústavní. Zákon totiž zemi původu nedefinuje. Změny podle řetězců znamenají další papírování a projevit by se mohlo i na cenách potravin.
V supermarketu (ilustrační foto)

V supermarketu (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Největší změna potravinového práva za 15 let. Tak prezentuje ministerstvo zemědělství velkou novelu zákona o potravinách, která minulý týden prošla vládou a nyní se jí budou zabývat poslanci.

Jaký názor na radikální změny mají ti, jichž se nová legislativa nejvíc dotkne? Německá síť diskontních prodejen Lidl komentovat návrh zákona nechce, je to prý předčasné. Oproti tomu nizozemská společnost Ahold, která v Česku provozuje hyper a supermarkety Albert, mluví rovnou o porušení ústavy a pravidel EU.

Pravidla u sousedů

Návrh ministerstva zemědělství už v listopadu zkritizoval Svaz obchodu a cestovního ruchu, který ho označil za protiústavní.

Podobná pravidla o zastoupení domácích potravinářských produktů na tržbách prodejců potravin s ročním obratem alespoň deset milionů eur už přitom platí od dubna na Slovensku.

Nevoli budí zejména požadavek na to, aby velké řetězce u vstupu do prodejen informovaly o pěti hlavních zemích, ze kterých pochází zboží v jejich nabídce a také oznamovat ministerstvu zemědělství údaje o pěti zemích, které mají nejvyšší podíl na tržbách získaných z prodeje potravin.

U balených výrobků totiž dodavatel nemá povinnost uvádět zemi původu, což informování zákazníků komplikuje. „Dle našeho názoru se jedná o protiústavní požadavek. Návrh nutí provozovatele maloobchodních prodejen, aby prozrazovali svá obchodní tajemství, která zahrnují také nákupní zdroje,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí společnosti Ahold Judita Urbánková.

Na chybějící definici země původu u řady potravin poukazuje i řetězec Globus. „Určování země původu u takzvaných vícesložkových potravin by v praxi mohlo být velmi složité a mohlo by spíše vést k většímu matení spotřebitele,“ uvádí mluvčí firmy Pavla Hobíková s tím, že by toto nařízení znamenalo další administrativní zátěž.

Nové papírování by se podle obchodníků promítlo do nákladů a znamenalo by tak další zdražení potravin. Nové investice by si vynutily i změny v značení potravin u pultového prodeje.

Počítače u pultů s masem

V obchodech Globus už nyní najdete u sýrových pultů cedulky se základními informacemi o podílu sušiny, tuku a zemi původu v podobě vlaječky. „V současné době na těchto cedulkách prostor pro více informací není. V případě, že by byla novela schválena, bychom museli tisknout kompletně nové cedulky. U salátů a pomazánek by toto opatření rovněž znamenalo kompletní výměnu cedulek,“ vysvětluje Hobíková.

U masa vyřešil řetězec informování zákazníků formou dotykových displejů, na kterých zákazníci mohou dohledat složení baleného i nebaleného sortimentu, informace o výrobci, označení alergenů a například vhodnost pro bezlepkovou dietu.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...