Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Auta už brzy mají jezdit sama. A při nehodě si zavolají pomoc

Ekonomika

  9:00
ŚTRASBURK - Místo řidičů budou brzy přemýšlet jejich auta. Ve Spojených státech se chystá plošné zavedení bezdrátové komunikace mezi vozidly varující před nebezpečím. V Evropě zase po letech příprav a vyjednávání europoslanci rozhodli o povinném zavedení výstražného systému eCall. Ten v případě nehody automaticky vytáčí linku 112.

Bezdrátová V2V komunikace mezi vozidly - ilustrační foto. foto: Reprofoto

Systém eCall není novinkou a o jeho plošném zavedení se diskutuje již víc než deset let. Některé evropské automobilky sice mezitím přišly s vlastním řešením, masového rozšíření se však automatický záchranný systém v automobilech nedočkal.

Zavedení technologie prosazované Evropskou komisí bylo dosud dobrovolné, nyní však poslanci Evropského parlamentu rozhodli o tom, že všechny osobní vozy vyrobené po říjnu 2015 v sobě budou mít eCall zabudovaný. Je však stále možné, že jednotlivé země budou mít možnost termín posunout.

O co přesně jde? Palubní jednotka sleduje díky GPS polohu auta, rychlost a směřování jízdy. V případě aktivace airbagů se spustí komunikační systém, který se díky díky mobilní telefonní síti spojí s operátorem tísňové linky a odešle lokalizační data. „Zavolat“ na číslo 112 můžete i ručně například v případech, kdy jste svědci cizí nehody.

Kritici služby namítají, že se jedná o další ohrožení soukromí. Vedle rychlosti a polohy vozu totiž systém získává například i údaje o počtech cestujících – díky informacím o zapnutých bezpečnostních pásech. Zastánci projektu tvrdí, že data budou odesílána pouze a jenom v případě dopravní nehody.

Jako argument zavedení systému, který se dosud dobrovolně neprosadil, je používán počet mrtvých na evropských silnicích. Například podle optimistické vize europoslankyně za ČSSD Olgy Sehnalové eCall může zachránit až dva a půl tisíce životů ročně.

„eCall bude bezplatný, bude ku prospěchu každého řidiče v Evropě bez ohledu na to, jaké auto řídí,“ uvedla Sehnalová. Náklady, které instalací systému do každého vozu vzniknou, se odhadují na částku pod sto eur (cca 2,7 tisíce korun).

V Americe si "povídají" auta mezi sebou

Také ve Spojených státech se schyluje k povinnému vybavení tamějších osobních vozů lokalizačními a výstražnými technologiemi. Konkrétně o systémy takzvané V2V komunikace (vehicle to vehicle – vůz k vozu). O zahájení příprav na povinné zavedení V2V informoval federální úřad pro dopravu počátkem února.

Systém bezdrátové komunikace mezi vozidly už testuje řada automobilek. Jednotlivé vozy si mezi sebou předávají informace o jízdě díky síti podobné hojně využívané WiFi.

V současnosti se V2V komunikace v testovacím provozu využívá k varování před hrozbou střetu s překážkou nebo ostatními vozidly, existují však i prototypy, které v případě ohrožení automobil zabrzdí či dokonce otočí volantem.

Autor: