Sdružení o tom dnes informovalo ČTK v tiskové zprávě. Solus předpokládá, že letos bude evidovat více než milion klientů, kteří aktuálně mají nebo v posledních třech letech měli problém se splácením závazků.
Od koho se sbírají údaje?Sdružení Solus má 34 členů, z toho 17 nebankovních finančních společností, osm bank, tři stavební spořitelny, čtyři mobilní operátory, jednu energetickou společnost a jeden velkoobchodní řetězec. Členství ve sdružení Solus umožňuje přístup nejen k informacím o klientech, kteří čelili nebo čelí potížím se splácením svých závazků, ale také k databázi odcizených a neplatných dokladů a k insolvenčnímu registru. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví pouze informaci o existenci dluhu klienta, případně o jeho úhradě. Ta je v registru uchována tři roky. Data se v databázi shromažďují pouze se souhlasem zákazníků. |
Celková dlužná částka po splatnosti, kterou spotřebitelé členským společnostem sdružení neuhradili, vzrostla loni meziročně o třetinu a blíží se 31 miliardám Kč. Na osobu pak připadá průměrná dlužná částka po splatnosti 32.557 Kč. Nárůst evidovaných dluhů po splatnosti v registru však není způsoben jen zhoršenou finanční situací u spotřebitelů, ale také rozšiřováním členské základny sdružení. Každý nový člen nahrává zpětně do registru klienty, u kterých má souhlas," upřesnil Stopka.
Registry Solus působí podle Stopky preventivně. V loňském roce svůj dluh po splatnosti uhradilo téměř 370.000 lidí. "Přibližně pětina z nich byla mimo vší pochybnost motivována snahou uzavřít další smluvní závazek, neboť splacení v krátké době předcházel, a poté následoval dotaz jiného člena sdružení do registru," vysvětlil Stopka.
Registry Solus evidují vedle spotřebitelů také firmy a podnikatele s dluhy. Počet podnikatelských subjektů evidovaných v Registru IČ vzrostl meziročně o třetinu na téměř 60.000, záznamů po splatnosti je u podnikatelských subjektů přes 80.000. Dlužná částka po splatnosti vzrostla o 69 procent na 3,5 miliardy Kč.