Přitom jde o významný krok, který není v českém technickém školství až tak obvyklý.
Úspěšní podnikatelé a manažeři totiž většinou akademické prostředí opouštějí, Pěchouček je ale důkazem toho, že to tak být nemusí. Nadále sice působí jako stratég v oblasti bezpečnosti v Ciscu a jako poradce a investor ve fondu Credo Ventures i na volné noze, ale jeho hlavní náplní je akademická činnost.
Méně maturantů i všeobecného vzdělání, žádá Chládek. Čistý nesmysl, říká Feřtek |
„V Kalifornii na Stanfordu, na Berkeley je to zcela běžný postup. Profesor tam nastoupí, dělá vědu, něco zjistí, udělá startup, rok ho tlačí a pak se vrátí zpátky na školu. Nebo ho tlačí pět let a pak ho prodá a vrátí se na školu,“ popisuje v rozhovoru pro magazín LN Index Michal Pěchouček. Podle něj je tento intenzivní kontakt s obchodní a průmyslovou realitou zdravý pro další rozvoj akademické sféry a sám jej intenzivně podporuje.
„Nevychovávám doktoranda proto, aby mi zůstal na fakultě. Vychovávám ho proto, aby byl nejúspěšnější. Doktorandi mají odcházet, každý by měl od školitele odejít a pak teprve se později rozhodovat, zda se vrátí, nebo ne,“ říká.
K tomu, aby se úspěšní do akademické sféry vraceli, je však zapotřebí motivace. Ta musí být mimo jiné i finanční, což je v případě českého školství problém. Pěchouček je tak zastáncem modelu financování, ve kterém by ty vědecky nejúspěšnější školy měly dostávat od státu více peněz. Pak by se jim špičkoví vědci lákali snáze.
Rozhovor s pedagogem, manažerem a investorem Michalem Pěchoučkem čtěte v pondělí 11. dubna v magazínu Index. Na stáncích s vydáním Lidových novin