Z tradičních nákupních center mají šanci na úspěch prý jen "nejlepší projekty v nejlepších lokalitách". Mezi ně patří podle Kanterse například obchody v plánovaném ostravském komplexu Nová Karolina. Výstavbu v Ostravě ale developerské firmy Multi Development a Passerinvest kvůli krizi pozastavily.
Některá méně úspěšná obchodní centra navíc pravděpodobně čeká zásadní změna v podobě přeorientování na jiný typ nájemců a zákazníků.
"Bude to ale velmi náročný proces," poznamenal Kanters. Jaká konkrétní centra se přestavbě nevyhnou, ale neuvedl. DTZ se domnívá, že šanci na úspěch mají v Česku hlavně specializované obchody, například v oblasti nábytku nebo spotřební elektroniky.
Hospodářská krize v Česku podle konzultantské firmy urychlila rozevírání nůžek mezi úspěšnými centry s plnou obsazeností a projekty, které byly v problémech ještě před vypuknutím recese.
Z prodejců z Česka odešly například značky Top Secret, Conbipel nebo Monton, jiní vlastníci jako je OP Prostějov, Kanzelsberger, ElectroWorld Tábor nebo Bluestar Café zavřely nevýdělečné prodejny. dnv vju