8. září 2011 18:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

V Česku se rozhořela
bankovní bitva o klienty

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
České bankovky | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy České bankovky | foto: Shutterstock
PRAHA  Příchod nových, převážně internetových bank na český trh rozvířil zdejší stojaté finanční vody. Klienti se nechávají zlákat výhodnými úroky a přibírají si další účty.

Fio, mBank, Axa Bank a nově i ZUNO si pochvalují nárůst počtu klientů. "Týdně k nám přichází více než dva tisíce nových klientů," říká generální ředitel banky ZUNO Miroslav Střihavka. Ačkoli je tato banka na našem trhu teprve sedm týdnů, své peníze jí svěřilo už 16 tisíc lidí.

ČTĚTE TAKÉ:

Například mBank, která v Česku nabízí své služby od listopadu 2007, získala zatím 370 tisíc klientů. Bývalá kampelička Fio má po více než roce svého působení coby banka 110 tisíc klientů.

Odkud se tito klienti berou? "V současné době tvoří 90 procent všech našich nově příchozích klientů zákazníci ‚velké trojky‘, tedy České spořitelny, ČSOB a Komerční banky," řekla LN mluvčí mBank Ivana Buriánková.

Velké banky si na úbytek klientů ale nestěžují a samy naopak hovoří o nárůstu jejich počtu. Například u České spořitelny mělo ke konci roku 2010 osobní účet 2,1 milionu lidí, což je o 400 tisíc více než o rok dříve. Lidé totiž své staré účty neruší, ale přibírají si další účty navíc.

"Zpočátku si chtějí klienti službu vyzkoušet, takže u nás mají paralelní účet," potvrzuje mluvčí ZUNO Pavla Renčínová a zároveň dodává, že výrazně roste počet transakcí, a tedy aktivita zákazníků. Bankovní odborníci to ale vidí jinak.


Počet klientů českých bank (v tisících)
Česká spořitelna5230
ČSOB3080
Komerční banka1580
GE Money Bank1080
mBank370
ING350
Fio banka110
Volksbank64
AXA35
Zuno Bank16

Zdroj: banky

Poznámka: Banka Raiffeisenbank údaj nesdělila


"Lze očekávat, že část lidí přejde k novým bankám. Čeští klienti jsou však velmi konzervativní, a proto aspoň ve střednědobém horizontu očekávám jen málo těch, kteří se zcela odříznou od velkých bank a svůj jediný účet budou mít u nových finančních institucí," říká Petr Kříž, partner společnosti PwC Audit.

Nové banky jsou podle něj navíc spíše nízkonákladové a nenabízejí tak širokou škálu služeb jako velké bankovní domy.

Nízké poplatky a vysoké úroky

Hlavním esem v rukávu nových bank však není široká škála služeb, ale výhodné úroky u spořicích účtů i termínovaných vkladů. A také nižší nebo nulové poplatky. Například ZUNO láká na 3,5procentní úrok na šestiměsíčním vkladu a dvě procenta nabízí na spořicím účtu. Axa Bank slibuje úrok 2,3 procenta.

Nutno však dodat, že mnohdy jde o jediné produkty. Například Axa Bank nic jiného než spořicí účet nenabízí. Nejde tedy o banku v pravém slova smyslu, ale o produkt finanční skupiny.

Stejně tak ZUNO je víceméně jen internetovým projektem Raiffeisenbank. Jedinou bankou bez velké mateřské společnosti v zádech je tak z nově příchozích pouze Fio.

Velké kamenné banky tvrdí, že je nová konkurence neohrožuje. "Obchodní model nových internetových bank má šanci oslovit určitou specifickou skupinu, ale nemyslíme si, že by měly nějak výrazně ovlivnit naši klientelu," říká na adresu konkurence Hana Miencilová z GE Money Bank.

"V období velmi nízkých sazeb na mezibankovním trhu nelze dlouhodobě nabízet termínované vklady či spořicí účty s úrokovou sazbou na úrovni 2,5 až tří procent," přidává se Jan Holinka z České spořitelny. Konkrétně ZUNO se netají tím, že výše zmíněná 3,5 procenta na šestiměsíčním vkladu jsou jen dárkem na uvítanou, který má přitáhnout klienty.

Staří hráči, nové plány

O tom, že nová konkurence velké bankovní domy nenechává úplně v klidu, ale svědčí některé jejich kroky. Například Česká spořitelna rozjíždí projekt, jehož cílem je vznik nové banky zaměřené na mladé lidi.

ČSOB před rokem a půl přišla se svým Era online účtem, který má podobné parametry jako internetové banky. A boj o klienty se ještě přiostří. Na podzim odstartuje Air Bank, která je projektem skupiny PPF.

Na banky se chtějí přeměnit i některé družstevní záložny. Zdeněk Tůma, poradce společnosti KPMG, poukazuje ale na to, že český bankovní sektor je hodně konkurenční a získat nové klienty není vůbec levná záležitost. "Vždy je ovšem možné oslovit určitý segment klientů, ať už typem služby, nebo produktem," řekl LN bývalý guvernér České národní banky.

  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz