Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

V Číně vyjela nová moderní tramvaj. Díky spolupráci se škodovkou

Ekonomika

  21:44
PLZEŇ - Škoda Transportation s čínskou firmou CSR Sifang ukázaly údajně nejmodernější tramvaj na čínském trhu. Nové vozidlo s označením 27T technicky vychází z koncepce tramvají ForCity, které jezdí také v Praze.

Tramvaj 27T technologicky vychází z tramvají ForCity, které jezdí v Praze. foto: Škoda Transportation

Nová tramvaj může být alternativně poháněná bateriovými nebo vodíkovými palivovými články, řekla mluvčí strojírenské skupiny Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Škodovka podepsala v roce 2013 s čínským výrobcem vlaků a vozů metra CSR Sifang smlouvu o poskytnutí desetileté licence k technologiím na výrobu až 400 nízkopodlažních tramvají typu ForCity (15T). Hodnota zakázky může dosáhnout až pěti miliard korun. CSR Sifang, která sídlí v třímilionovém městě Čching-tao na východě Číny, vyrobila loni v březnu prototyp vozu ForCity a začíná ho nabízet na tamním trhu.

Interiér tramvaje 27T, která je produktem spolupráce mezi Škodou Transportation a čínskou firmou CSR Sifang.

Před rokem pak obě firmy podepsaly memorandum o strategické spolupráci v obchodu i výrobě. Škoda tak na čínském trhu výrazně posílila a má možnost získat další kontrakty. V Plzni proškolila 200 čínských manažerů, konstruktérů, technologů a elektrotechniků.

„Mohu potvrdit, že při vývoji nového čínského vozu 27T byly využity poznatky z provozu tramvaje 15T ForCity Alfa i z vývoje typů 26T a 28T ForCity Classic. Nejmodernější čínská tramvaj je výsledkem dlouholeté a úspěšné spolupráce naší a čínské firmy CSR Quingdao Sifang. Je patrné, že jsme zvolili správnou strategii, jak se dobře etablovat na čínském trhu,“ řekl šéf Škody Transportation Tomáš Ignačák. Podle něj jde o obrovský trh, protože v Číně je 160 měst s více než jedním milionem obyvatel a rozjíždějí se tam velké investice do městské dopravy a tramvaje chtějí. Vinou uzavřenosti trhu tam ale téměř nelze vyvážet výrobky z Evropy. „Můžeme dodávat některé komponenty. Vozy montuje strategický partner na místě,“ řekl.

Údajně nejmodernější tramvaj na čínském trhu.

Nová čínská tramvaj má několik shodných parametrů s tramvají 15T ForCity Alfa. „Vozidlo je tříčlánkové se čtyřmi plně otočnými podvozky a nezávisle zavěšenými koly. Pohon zajišťuje 16 synchronních motorů, stejně jako u české tramvaje. Rozdíl je v tom, že čínské vozidlo je obousměrné, širší o 190 milimetrů a delší o 3790 milimetrů,“ řekl projektový manažer Radek Elhota. Vůz je pro 60 sedících a 320 stojících cestujících. Výška interiéru vozidla byla snížena na 2225 mm.

Design čela vozu a barevné řešení navrhl CSR Sifang. „Kvůli tomu, že v Číně jsou nyní velmi populární alternativní druhy pohonů, může být tramvaj osazena také superkapacitory - bateriovými články i vodíkovými články,“ uvedl obchodní ředitel Petr Vízdal.

Autoři: ,