3. dubna 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

V garážích u Blanky parkuje průvan. Praha po roce a půl zjistila, že nejsou hotové

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Podzemní garáže se nacházejí pod Letenskou plání a u Prašného mostu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Podzemní garáže se nacházejí pod Letenskou plání a u Prašného mostu. | foto: Lidové noviny
PRAHA Zní to absurdně: více než tisícovka parkovacích stání u tunelu Blanka je hotová rok a půl. Jenže Praha dosud nedokázala garáže otevřít. Nejnovějším důvodem je, že dodavatel nedokončil vzduchotechniku. Garáže na Letné a Prašném Mostě tak mají slíbený už šestý termín otevření. Radní pro dopravu Petr Dolínek začal hledat viníky: mezi firmami i vlastními lidmi.

Podzemní stání měla sloužit místním lidem i návštěvníkům už v září 2015, tedy v době, kdy se pro řidiče otevřel tunelový komplex Blanka. Stavebně byly garáže pro 1200 aut hotové, zbývalo údajně jen doladit detaily u technologií a vybrat provozovatele.

Realita však drhla. Zástupci hlavního města neustále ohlašovali nové a nové termíny. Opět se ladily technologie, řešil výběr provozovatele... Nyní je ve hře už šestý termín v pořadí. Na Letné (850 míst), kousek od stadionu fotbalové Sparty, může být hotovo v létě. Na Prašném Mostě (350 míst), což je místo poblíž Pražského hradu, pak na konci roku.

Starosta Prahy 6, na jejímž území se nachází menší z parkovišť, označuje postup „velké radnice“ za skandální. Ondřeji Kolářovi z TOP 09 vadí hlavně to, že od politiků z magistrátu slýchá jen sliby - nikoliv jasná slova, kde je problém a jak se bude řešit.

„Hlavní město se v případě garáží u Blanky jen trapně vymlouvá a neumí, nebo snad nechce, dát Pražanům to, co potřebují. Troufám si říct, že kdybychom měli garáže ve vlastní správě, neparkovaly by v nich jen průvan a meluzína, bez jakéhokoliv výhledu na zlepšení,“ zoufá si Kolář.

Obě velkokapacitní garáže jistě najdou využití. Třeba na Letné by sloužily místním obyvatelům, kteří mají v přeplněných ulicích často problémy s hledáním místa. Místo marného kroužení by si zaplatili místo, jednorázově či rovnou na měsíc (900 korun). Parkovat v podzemí můžou třeba i fanoušci, kteří přijedou autem na zápas Sparty.

Garáže na Letné pojmou až 850 aut.

Garáže na Letné pojmou až 850 aut.

Co se u dvojice velkokapacitních garáží (nejnověji) pokazilo? Nejprve vysvětlení pro Letnou.

„Při funkčních zkouškách technologických zařízení byla zjištěna nedostatečná kapacita vzduchotechniky. Dodavatelem technologické části byla společnost ČKD Praha DIZ, která je v insolvenci. Magistrát musel podniknout právní kroky, aby do tohoto díla mohl zasáhnout jiný zhotovitel. Projekční práce na úpravách vzduchotechnického zařízení jsou již dokončené a nyní je nutné vybrat zhotovitele těchto úprav. Současně jsme zahájili výběrové řízení na provozovatele garáží, jeho dokončení předpokládáme do letošního června,“ říká mluvčí hlavního města Vít Hofman.

A proč se neparkuje na Prašném Mostě? „ČKD Praha DIZ, která je v insolvenci, dílo nedokončila. Magistrát musel zajistit vypracování rozdílové projektové dokumentace, která je nezbytná pro dokončení technologické části garáží a pro zahájení výběrového řízení na zhotovitele prací. Následně bude nutné zahájit soutěž na provozovatele garáží. Předpokládaný termín dokončení činností je konec letošního roku,“ doplňuje Hofman.

Na doplňující otázky týkající se konkrétních nedostatků a předpokládaných termínů otevření už mluvčí neodpověděl.

Garáže na Prašném Mostě se nachází nedaleko Pražského hradu.

Garáže na Prašném Mostě se nachází nedaleko Pražského hradu.

Místa pro auta chybí citelně nejen na Letné, ale i na kapacitně menším parkovišti Prašný Most pro 350 lidí. Tamní stání by mělo v budoucnu sloužit návštěvníkům centra města, dojíždějícím lidem – kteří to odtud mají v docházkové vzdálenosti na metro – či úředníkům z ministerstva obrany a pracovníkům Správy Pražského hradu.

Radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD tvrdí, že nešťastnou záležitost vyšetřuje a hledá viníky.

Tunel Blanka - Trojský most

„Nechal jsem vše důkladně prověřit, a pokud se ukáží chyby na straně dodavatelů, jsme připraveni je reklamovat. Vše se táhne neúnosně dlouho, proto věřím, že jde o poslední odklad otevření garáží,“ uvádí Dolínek.

Připouští i možnost, že průtahy mohla zapříčinit pochybení magistrátního Odboru strategických investic, který na projekt dohlíží. „To také zjišťuji,“ dodává Dolínek.

KOLIK BUDE PARKOVÁNÍ STÁT

  • Ceny by měly být shodné pro obě garáže.
  • Měsíční poplatek pro rezidenty by měl činit 900 korun.
  • Firmy by za svá auta měly zaplatit nejvýše 1500 korun.
  • Hodinová sazba u jednorázového stání bude 25 koun.

    zdroj: Praha 6

  • 16Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz