Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Italové mají kola raději než automobily. Může za to krize

Ekonomika

  7:00
MILÁN - Kdo by tomu v zemi proslulé automobilovými zácpami věřil? Ale je to tak: v posledních dvou letech si Italové koupili více jízdních kol než automobilů. Tento jev nepochybně vyvolala krize, ale také to, že si lidé uvědomují, že se mohou přesouvat z místa na místo jinak než autem, píše agentura AFP.
Cyklista

Cyklista foto: Shutterstock

Rozdíl byl v roce 2011 ještě symbolický, prodalo se o necelých 2000 jízdních kol více než automobilů, ale loni již citelný: Italové si koupili 1,606 milionu jízdních kol a 1,402 milionu automobilů.

S poklesem o 8,2 procenta ve srovnání s rokem 2011 odolával prodej kol krizi lépe než jiné sektory, uvádí Ancma, oddělení italského svazu podnikatelů Confindustria. Automobilový průmysl naopak loni zaznamenal pokles prodeje o 20 procent.

Revoluce v životním stylu

Tyto údaje odrážejí pokles kupní síly po dvou letech silné recese, ale nejen to, uvádí předsedkyně Italské federace přátel jízdních kol Fiab Giulietta Pagliacciová.

"Hospodářská krize měla vliv na veškerý život lidí, včetně dopravy. Jde tu však také o malou revoluci v životním stylu. Setkáváme se s mnoha lidmi, kteří znovu objevují tento dopravní prostředek, jeho pohodlnost, jednoduchost a rychlost při malých vzdálenostech," říká.

Itálie, kde desítky let působí silné automobilové lobby, má za svými sousedy velké zpoždění pokud jde o veřejnou infrastrukturu, především v Římě. Na Apeninském poloostrově chybí politika v otázkách dopravy, zejména v jižní části. "Země je rozdělena na dvě části. Čím více jdeme na jih, tím je situace horší," tvrdí Giulietta Pagliacciová.

"Lidé jsou připraveni na změnu, i když je samozřejmě stále hodně těch, kdo si nedovedou představit život bez automobilu a jezdili by s ním, kdyby to šlo, z obýváku do kuchyně. Politici jsou zase velmi nesmělí ze strachu, že přijdou o hlasy voličů. Nemají dlouhodobou urbanistickou vizi," zdůrazňuje.

Piero Nigrelli z Ancma považuje za smutné, že si politici neuvědomují význam dopravy jízdními koly. Jako příklad uvádí Německo, kde sedm milionů cykloturistů každoročně "vyrobí" obrat ve výši devíti miliard eur (225 miliard korun). "V Itálii by stačily skromné zdroje na vybudování cyklotras ze severu na jih a z východu na západ. To by nám zaručilo i příliv zahraničních turistů," zdůrazňuje.

V současnosti je v zemi pořádající Giro d´Italia jízdní kolo často považováno za sportovní vybavení, nikoli za dopravní prostředek.

Veřejné půjčování kol

Změnu však již lze pocítit zejména v Miláně, kde zavedli systém veřejného půjčování kol na stanovištích za poplatek nazvaný Bikemi, který je stále více využíván, a budují se tu nové cyklostezky. V ekonomické metropoli země nabízejí četné prodejny bicykly zvláště uzpůsobené dopravě po městě, jako je britský model skládacích kol Brompton.

Vývoj se nevyhnul ani slavnému italskému výrobci jízdních kol Bianchi.

Firma, která se proslavila svými týmy profesionálních cyklistů, včetně legendy Fausta Coppiho, dnes prodává i elektrická kola. "Zákazníci nyní žádají vysoce kvalitní jízdní kola, hledají dlouhodobou investici. Zdá se, že se odklánějí od automobilu," říká šéf společnosti Bianchi Bob Ippolito.

Tento typ kol podle něho zaznamenal loni největší nárůst prodeje (plus 35 procent). Soudí, že někteří zákazníci si místo druhého automobilu raději koupí kvalitní jízdní kolo.

Autoři: ,