Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

V Německu máme nižší ceny než Česku, ale to nelze srovnávat, říká šéf DM Drogerií

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Čtvrt miliardy korun utratí za rok řetězec DM Drogerie za novou podobu svých prodejen, rozšíření nabídky zboží i budování online prodeje, který chce v Česku spustit do dvanácti měsíců. Například v Německu jeho obchody nabízí i oblečení, touto cestou se však tuzemská „déemka“ nevydají.

Gerhard Fischer, šéf Drogerie DM v Česku. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„V nejbližších letech se neplánujeme příliš vzdálit od sortimentu drogerií. Chceme jej i nově definovat. Dnes už je drogistické zboží něco úplně jiného než před dvaceti lety,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz český šéf řetězce DM Drogerie Markt Gerhard Fischer. Společnost plánuje v Česku otevře tři nové prodejny.

Lidovky.cz: V čem je nyní nabídka drogerií jiná?
Výrazně se v ní profilují zdravé potraviny a péče o vnější i vnitřní zdraví. Důležitá je také ekologická udržitelnost.

Drogerie DM budou rozvážet kosmetiku i jídlo. Do obchodů ‚vrazí‘ čtvrt miliardy

Lidovky.cz: Co konkrétně plánujete v nejbližší době změnit ve skladbě vašeho sortimentu – budete třeba nabízet více jídla nebo oblečení?
Ano, už jen díky naší vlastní značce DM Bio. Ale nebudeme prodávat čerstvé potraviny, jako je třeba mléko. Důležité je pro nás například jídlo pro miminka, celiaky, vegany, chceme nabízet fair trade potraviny. Prodej textilu v plánu není.

Lidovky.cz: Přitom v německých prodejnách DM právě oblečení své místo má. Proč ne u nás?
To je pravda. Zkoušeli jsme ho prodávat i v Česku, ale zákazníci ho nekupovali. Byli jsme jedni z prvních, kdo před patnácti lety nabízel oblečení pro malé děti a miminka, ale nebylo to úspěšné. Kdybych měl v Česku jednu vlajkovou, výstavní prodejnu, v ní bych to možná zkusil.

Gerhard Fischer, šéf Drogerie DM v Česku.

Lidovky.cz: V čem je vlastně český zákazník jiný než německý?
Rozdíly mezi nimi jsou čím dál menší. Zákazníci mají větší přehled i nároky. Vždycky mě fascinuje, jak novináři hledají rozdíly, ale proč se neptají, jaký je rozdíl mezi českým a bulharským nebo makedonským spotřebitelem?

Lidovky.cz: Němci a Rakušané jsou nám blíže, jsou to sousední země, a proto nás zajímají.
Německý spotřebitel má větší kupní sílu, chce velký výběr i dražší produkty. Nicméně kupní síla v Česku také roste, situace se stále více vyrovnává. Český spotřebitel je hodně orientovaný na akční nabídky, to je jeden ze zásadních rozdílů. Každý druhý produkt, který tady prodáváme, je v akci. V Německu je to jiné, akce tam téměř nejsou. Ale průměrná „regálová“ cena je nižší, celkově je tam agresivnější cenová politika.

Lidovky.cz: Na jaře se na sociálních sítích a následně v médiích hodně řešily rozdíly německých a českých cen v prodejnách DM. Například u některých druhů dětského zboží byla tamní cena i poloviční. Část zákazníků v Česku hrozila bojkotem vašich obchodů. Jak se to projevilo?
Obrat se nám naopak zvýšil, zákazník je dostatečně chytrý. Není obvyklé, aby někdo z českého maloobchodu sledoval, jaké jsou ceny v Německu, člověk si srovnává trh, na kterém se pohybuje. Máme v nabídce více než dvanáct tisíc položek. Z toho 4300 je v podstatě na stejné úrovni jako v Německu. Když si srovnáte průměr všech cen, je ten český o čtyři procenta vyšší než německý. To je opravdu minimální rozdíl, který se dá víceméně vysvětlit náklady na logistiku. Některé produkty jsou v Česku naopak levnější, ale o tom jsem nikde nečetl.

GERHARD FISCHER

  • Kariéru v DM začal na centrále v Rakousku, kde od roku 1982 působil jako oblastní manažer.
  • Na této pozici zodpovídal za celkový chod a rozvoj prodejen. V roce 1996 se stal jednatelem dceřiných společností DM Česká republika a DM Slovenská republika.
  • Od roku 2010 je jednatelem DM Drogerie Markt Česká republika.

Lidovky.cz: Nešlo však jen o mediální kampaň,rozdílů si všímali samotní zákazníci a svá srovnání zveřejňovali na sociálních sítích.
Ale sledovali jen DM, ne Rossmana.

Lidovky.cz: Ještě jinak: dá se říct, že když nabízíte v Německu zboží v podstatě za stejné ceny jako u nás, je pro Němce – vzhledem k jejich několikanásobně vyšší kupní síle – drogistické zboží výrazně lacinější a tedy dostupnější?
Ano, je – ve srovnatelných produktech. Čistě teoreticky, kdyby si Němec nakoupil stejné věci jako tady v Česku, tak by to tak bylo. Ale on nekupuje stejné věci. Život v Německu je dražší, tamní lidé si dokážou více ušetřit do budoucna. V Německu je trend, že lidé více nakupují dražší zboží a značky. Jak už jsem říkal, není tam takový tlak na akce.

Lidovky.cz: V loňském finančním roce 2015/2016 jste v Česku investovali 150 milionů korun. Kolik plánujete utratit v dalším období?
Většina z oněch 150 milionů šla do rozvoje poboček, které jsme zmodernizovali nebo rozšířili. S cílem zlepšit jejich atmosféru. V podobné cestě chceme pokračovat i v tomto finančním roce. Investice se tentokrát zvýší na 250 milionů korun. Převážná většina peněz poteče do poboček. Budeme renovovat a modernizovat 55 z celkových 221 obchodů, které v Česku máme. V případě, že se prodejny nachází na nevhodném místě, přestěhujeme je. Dále potřebujeme rozvíjet software, a to především s ohledem na to, že připravujeme start e-shopu, který chceme spustit přibližně do roka. Růst také vyžaduje investice do logistiky, regálových systémů a hardwaru.

Gerhard Fischer, šéf Drogerie DM v Česku.

Lidovky.cz: Jaké konkrétní změny mohou lidé v prodejnách uvidí?
Nečekejte žádnou revoluci, půjde spíše o rozvoj vizuálním směrem. V Českých Budějovicích už můžete vidět nové designové prvky. Budeme rozšiřovat prodejní plochy, aby se lidé cítili příjemně. Zároveň budeme rozšiřovat sortiment. Dnes nabízíme dvanáct tisíc produktů a jejich počet navýšíme o dalších 500 položek. Už nyní prodáváme novou značku dekorativní kosmetiky Trend It Up, což je náš vlastní produkt. Pokračujeme v trendu v oblastech zdraví, wellness i bio. Dále se věnujeme novým trendů v oblasti výživy, veganské stravy, bezlaktózových i bezlepkových potravin. Třetí oblastí je prodej lékárenského zboží.

Lidovky.cz: Zvýší se spolu s modernizací i přehlednost prodejen?

DM V ČESKU

  • DM Drogerie Markt působí v Česku od roku 1992.
  • Nabízí přes 12 tisíc produktů z oddělení kosmetiky, čisticích prostředků, ale i biopotravin.
  • V Česku má tato německá firma 221 prodejen a zaměstnává 2715 lidí. V roce 2017 se otevřou tři nové prodejny.
  • Ve finančním roce 2015/2016 dosáhla na tuzemském trhu příjmů ve výši 7,8 miliardy korun. Ve srovnání s předchozím obdobím šlo o nárůst 8,8 procenta.

Vaše otázka mě trochu překvapuje. Koncepty prodejen samozřejmě testujeme, chceme být přívětivější pro lidi na vozíčku nebo kočárky. Dokonce jsme jediná drogerie s regály určenými výhradně mužům. V dekorativní kosmetice jsme zavedli výraznou signalizaci s přímým i nepřímým LED osvětlením. Dále využíváme barevné zvýraznění, a tak zákazníci vědí, že jsou například v sekci zdravé výživy, krémů, domácnosti či hygieny. Cíleně nevyužíváme cedule a popisky. Chceme, aby měli zákazníci přehled o celé prodejně, aby jim různé nápisy nekazily výhled.

Lidovky.cz: Plánujete v Česku otevřít i nové prodejny, nebo stávající počet dostačuje?
Otevřeme pouze tři nové pobočky. V dnešní době jsme totiž víceméně odkázáni na obchodní centra. V Česku je jich už hodně, takže velkou expanzi neplánujeme. Chceme se zaměřit na online prodej a servis pro regiony, kde nemáme žádné pobočky.

Lidovky.cz: Například v Kolíně nad Rýnem DM Drogerie provozuje velkou dvoupatrovou prodejnu. Nechcete jít cestou podobných velkokapacitních prodejen i v Česku?
Německé obchody jsou v průměru dvakrát větší než ty české. To znamená, že bychom potřebovali větší prostor, ale ten v tuzemských obchodních centrech nenajdeme. Prodejna v Kolíně je opravdu atypická. Investovalo se do ní mnoho peněz kvůli vybudování schodiště a výtahů. Jedná se spíše o výstavní prodejnu nabízející kompletní sortiment.

Gerhard Fischer, šéf Drogerie DM v Česku.
Prodejna DM drogerie v Českém Krumlově.

Lidovky.cz: Je podobný koncept velké prodejny zajímavý třeba pro centrum Prahy?
Možná ano, ale za 24 let našeho působení v Česku jsem žádnou nabídku ze strany investorů nedostal. Možná, že na Václavském náměstí by to bylo možné. Pokud jde o lokalitu bez parkoviště, musí to být aspoň velmi frekventované místo. Ovšem není to záležitost, kterou bychom v blízké době plánovali.

Lidovky.cz: V úvodu jste zmínil, že chcete do roka otevřít e-shop. Češi jsou už několik let zvyklí nakupovat potraviny online. Nezaspali jste trochu? Nebylo dobré začít s tímto prodejem dříve?
Nezaspali jsme. Situaci na trhu jsme nejprve pozorovali, nikam jsme se nehrnuli. Rozhodující pro nás je zůstat profesionály, musíte velmi dobře vědět, co zákazník chce. Pilotním trhem v online prodeji pro nás bylo Rakousko, stejně tak za něj považujeme i Německo. Na zdejším trhu nákupy na internetu rostou, ročně asi o pětinu. Momentálně ale tvoří v Česku online prodej drogistického zboží jen asi tři procenta celkového obratu. Zhruba 80 procent z toho jsou pleny, krmivo pro domácí mazlíčky a parfémy. Pro zákazníky je to přidaná hodnota, příjemné doplnění. U potravin je to podobné.

Lidovky.cz: Podíl online prodeje je možná zatím nízký, ale neleží v něm velký potenciál? Třeba pro vytížené maminky, které jsou doma se dvěma dětmi, by takový nákup mohl být velká úleva, ne?
Ano, lidé čím dál více využívají elektronická zařízení, ale já vycházím z celkového pohledu. Máme řadu zákazníků ve věku nad sedmdesát let, dominantní jsou lidé kolem čtyřicítky. Jistě, za pět let může situace vypadat jinak. My nyní potřebujeme vyvinout vysoce profesionální a chytrý prodejní kanál, včetně vhodných způsobů platby. Zároveň musíme mít zdvojenou logistiku – pro e-shop i kamenné prodejny. Jsme lídry trhu a nemůžeme si dovolit dělat to jinak než stoprocentně profesionálně. Už jsme ukončili práci na vývoji konceptu a teď potřebujeme najít vhodné partnery, vytvořit pro e-shop technické zázemí. Pokud nebudou nějaké technické komplikace, můžeme tento byznys rozjet nejpozději do roka.

Lidovky.cz: Jak bude e-shop přesně vypadat? Bude k dostání veškeré zboží z vaší nabídky?
Mojí ambicí je mít dostupný kompletní sortiment, tedy 12 500 položek. Uvidíme, zda to naše logistika zvládne. Je možné, že si kvůli tomu budeme muset ještě pronajmout nějaké další prostory.

Autoři:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!