16. srpna 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

V Praze byly tramvaje z ČKD na odpis, v Sofii září. Spokojenost, zní z Bulharska

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 17Diskuse
Do bulharské Sofie dorazily tramvaje, které si tamní dopravní podnik koupil z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Do bulharské Sofie dorazily tramvaje, které si tamní dopravní podnik koupil z... | foto: Andrej Zografski (SPASI SOFIA)
SOFIE Metropolí Bulharska brázdí už polovina tramvají, které si Sofie na jaře koupila z Prahy. Jde o příběh oboustranně výhodného obchodu. V Česku by dvacet souprav, původem z továrny ČKD, čekalo vyřazení, v Bulharsku je považují za výraznou posilu vozového parku. První ohlasy jsou pozitivní.

Aby bylo jasno, z technického hlediska nejde o žádné žádné trosky, ale kvalitní a spolehlivé tramvaje. Využití těchto hranatých vozů z 90. let však v Praze klesá – musí postupně ustupovat modernějším tramvajím ForCity z plzeňské Škody Transportation, kterých si dopravní podnik objednal 250.

Zájem z bulharské metropole tak tyto tatry de facto zachránil před sešrotováním. V současné době mají v Sofii k dispozici už deset kusů. První dvě tramvaje předal dopravní podnik v poslední červnový den. Dalších osm vozů vyrazilo začátkem července.

Nyní jsou na cestě další. „V úterý odjelo do Sofie pět tramvají. V dílnách pražského dopravního podniku v Hostivaři je na kamion naložil jeřáb. Zhruba v polovině září odjede další várka,“ popsala mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Cena jedné tramvaje činí v tomto případě 530 tisíc korun. Celková výše obchodu je pak 10,6 milionu korun bez DPH.

„Prvotní ohlasy na tramvaje T6A5 v bulharské Sofii jsou podle našich informací pozitivní,“ doplnila mluvčí Řehková. Sofijský dopravní podnik si ostatně Prahu jako obchodního partnera nevybral náhodou. Ve městě tvoří české tramvaje zhruba polovinu souprav.

Pro bližší představu: mezi lety 1987 až 2000 nakoupila Sofie 84 tramvají z ČKD s označením T6TV a T6A2. V bulharské metropoli jezdí také trolejbusy ze Škody Electric. Plzeňská firma už loni na podzim dokončila dodávku pěti desítek vozů.

Do bulharské Sofie dorazily tramvaje, které si tamní dopravní podnik koupil z Prahy. Jde o vozy T6A5 vyrobené v ČKD.
Do bulharské Sofie dorazily tramvaje, které si tamní dopravní podnik koupil z Prahy. Jde o vozy T6A5 vyrobené v ČKD.

Původ obchodu lze vystopovat v dopise, který loni v červnu poslala sofijská primátorka Jordana Fandakovová svému pražskému protějšku Adrianě Krnáčové (ANO).

„Sofie a Praha spolupracují úspěšně po celá desetiletí. Obě města jsou podobná, a to jak v počtu obyvatel, jakož i v dopravním systému ve městě. Praha je známá jako jedno z velkých měst s nejvíce rozvinutou hromadnou dopravou. My se v tomto směru také rozvíjíme, zejména v souvislosti s intenzivním rozvojem sofijského metra a dodávkou nových vozidel (tramvaje, trolejbusy, autobusy, vlaky metra) včetně našich nových trolejbusů Škoda-Solaris,“ uvedla tehdy Fandakovová.

NÁSTUPKYNĚ LEGENDÁRNÍ T3

  • T6A5 mířící do Sofie je čtyřnápravová tramvaj vyráběná v letech 1991 až 1998 v pražské strojírně ČKD.
  • Kromě Prahy (měla jich zhruba 150) jezdí T6 ještě například v Ostravě nebo Brně.
  • T6 platí za jakéhosi následovníka oblíbené a rozšířené tramvaje T3. Ta má však oproti své nástupkyni oblé tvary.
  • Praha začala vozy T6 postupně vyřazovat z povozu.

K podpisu smlouvy došlo po necelém roce vyjednávání, na začátku letošního května. „Je to výborné řešení. My už bychom ty tramvaje nevyužili, v Sofii je naopak potřebují,“ glosovala v květnu čerstvě podepsaný kontrakt pražská primátorka Krnáčová.

Pražský dopravní podnik se ve svých tramvajových dílnách věnuje také modernizaci souprav pro jiná města. I kvůli přetížení z externích zakázek, musely tyto dílny expandovat z Hostivaře do další haly v pražském Zličíně.

Například letos na jaře podepsali manažeři dopravního podniku jednu z nejvýznamnějších zakázek v jeho dějinách. Za 85 milionů korun opravny zmodernizují dvanáct tramvají pro německou Postupim. Hotovo by mělo být do konce září roku 2017. Nejde o jedinou zakázku z Německa z poslední doby.

Pro město Mohuč lidé z opraven vyměňovali elektrickou výzbroj u šesti vozů a prováděli drobné karosářské práce. Opravny tramvají také vyrábějí podvozky pro osmnáct tramvajových vagonů z Drážďan. V jednání bylo i několik dalších zahraničních objednávek.

  • 17Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.